reklamabeloskacernoch
17.2.2020
Kategorie: Společnost

Hlupáku, vykup se ze své viny aneb Bez politického školení si už ani sukni nekoupíte!

Sdílejte článek:

KAROLÍNA STONJEKOVÁ

Aristoteles kdysi řekl, že člověk je tvor politický a měl do značné míry pravdu. Tím ovšem není nutně myšleno, že by politika a současné módní ideologie musely nutně zasahovat do každičké sféry lidského života. Přesto se bohužel zdá, že přichází doba, kdy si bez neustálého politického/ideologického školení, nekoupíme nejspíš už ani kartáček na zuby…

 

Možná jste si tohoto trendu všimli také: politika a ideologie začínají vtrhávat už i do běžných každodenních věcí. Do značné míry je to dáno velkou společenskou změnou, ke které v posledních letech došlo. Zatímco dříve byly nositelkami idejí a politiky politické strany, v posledních letech se trend obrací – politické strany uvolnily místo neziskovému sektoru, který kompletně udává politickou agendu. Strany na ni pak už jen reagují a dobrovolně či pod tlakem ji přijímají a vykonávají. A pak přichází na řadu třetí hráč, ziskový sektor, který se chce na této agendě přiživit, a tak novým ideologickým trendům přizpůsobuje svůj marketing. To dělá jednak proto, aby zvýšil své zisky (logicky), ale především proto, aby se kvůli oněm ziskům nestal trnem v oku právě těm, kteří se na zisk dívají skrz prsty. Jde tedy vlastně o jakousi formu novodobého odpustku: hřeším, protože vydělávám velké peníze, a tento hřích umenším tak, že se určité části těchto peněz vzdám pro „dobrou věc“, která je navíc momentálně IN.

Třeba termín marketing viny není ve světě marketingu nic neznámého. Jde o strategii založenou na tom, že má-li člověk nějakou výhodu, je třeba v něm probudit pocit viny za to, že tu výhodu má, a na základě tohoto pocitu viny ho pak náležitě zkasírovat. Probudíte-li ve fyzicky zdravém člověku dostatečnou dávku viny za to, že měl to štěstí a je zdráv, rád bude přispívat na charitativní projekty pro tělesně handicapované, tedy pro ty, kteří tolik štěstí v životě neměli. Že je charita na marketingu viny postavená, není samo o sobě nutně zlé…

Problém ale nastává tam, kde se vina přesouvá na spotřebitele a kde má navíc výrobce pocit, že kromě pocitu viny je třeba spotřebitele ještě i náležitě vychovat. Už nejde jen o to prodat spotřebiteli zboží nebo službu. Jde o to dát mu nádavkem také ideologické školení. Pár příkladů za všechny: jeden nejmenovaný velký zahraniční e-shop s oblečením se zákazníka před dokončením objednávky zeptá, zda nechce k objednávce přidat šest korun, aby tak „pomohl vykompenzovat uhlíkovou stopu své objednávky“. Nebo když si u jednoho nejmenovaného přepravce objednáváte jízdenku a před odesláním objednávky se vás systém zeptá, zda nechcete přispět určitou částkou na ochranu klimatu a tím pomoci vykompenzovat emise CO2, které během vaší jízdy vzniknou. A všichni si ještě vzpomeneme na to, jak před časem chtěl jeden nejmenovaný výrobce pomůcek na holení školit muže, aby bojovali s domnělou „toxickou maskulinitou“ a nepodléhali jí.

Jakoby měl zákazník nad sebou neustále slyšet moudrý hlas shůry, jenž k němu promlouvá: „Vidíš, vidíš… nosíš si nové oblečení místo toho, abys do roztrhání nosil to staré – okamžitě si připadej vinen za to, že tvou rozmařilostí narůstá tvoje údajná „uhlíková stopa“. Honem koukej sáhnout do peněženky a poslat nám pár kaček odpustku. Vidíš, vidíš… jezdíš si autobusem a vytváříš emise namísto, abys chodil pěšky. Honem se kaj, že ničíš přírodu a pošli nám peníze, kterými ten hřích vykoupíš. Jsi bílý muž? Tak to jsi ovšem automaticky příklad toxické maskulinity. Kup si tedy naše žiletky a až se s nimi budeš ráno holit, tak se nad sebou, chlapče, pořádně zamysli.“

Vypadá to, že se prodejci a výrobci snaží dohnat marketing viny až na samou hranici. Jako kdyby žili pocitem, že každý člověk je (nebo má být?) dennodenně sužován trýznivými výčitkami za svou existenci, za to, že spotřebovává kyslík a vydechuje „smrtící“ CO2. Za to, že každým svým krokem demoluje planetu. Nebo za to, že je bílý muž.

Vše přitom pramení z jednoduchého předpokladu, že aktivistická (hlasitá) menšina korporace pochválí, kdežto neaktivistická (mlčící) většina si bude jen potichu myslet své. Ale nakonec se stejně přizpůsobí, protože jí nic jiného stejně nezbyde. Na druhou stranu, dokud téhle výchovně-politické módě nepodlehnou všechny společnosti a korporace, má zákazník stále ještě nějakou možnost volby. Ta se sice povážlivě ztenčuje, ale přesto stále existuje. Volby mezi těmi, kteří chtějí vychovávat a vzbuzovat pocity viny za to či za ono, a mezi těmi, kteří jsou schopní prodat sukni, jízdenku nebo obyčejný rohlík bez toho, že by kupujícího nutně potřebovali vychovávat jako hloupé nesvéprávné děcko.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc říjen 2020: *****

ing. Jan Dvořák 400,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Pavel Kl*ka 222,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Miroslav Paták 200,- Kč, Marek Janičko 250,- Kč, Anonym 1000,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Pavel Jurášek 100,- Kč, Jan a Gabriela Horáčkovi 500,- Kč, Miloš Kraus 200,- Kč, Ludmila Kárská 300,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, Miloš Kraus 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, MUDr. Markéta Hansli 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Jiří Meissner 500,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Bohuslav Maceška 50,- Kč, Jiří Sika 100,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč

Celkem za měsíc: 13 205,00 Kč
Vybráno 37.72%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 777 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (29 votes, average: 4,72 out of 5)
Loading...
politicon.cz
14 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.