
Hezké pravdy bez činů nic nezmění
RUDOLF MLÁDEK
„Doprava má být především rychlá a plynulá“, říká Václav Klaus mladší a všímá si především dálniční sítě. (1). Je tedy možné, že Klausem mladším nově zakládaná politická strana bude mít k dopravě jiný přístup, než ten, který začasté předváděly dosavadní vlády. Byla to totiž nejen mizérie objemem, ale především kvalitou, nesmyslnou roztříštěností a nekoncepčností, která řadí Českou republiku spíše do skanzenu dopravy než alespoň k průměru v Evropské unii. V údržbě silniční sítě se Česká republika propadla ze 137 sledovaných států až na 74 pozici.
Připomeneme, že to byl Klaus starší, který jako premiér odstartoval výstavbu rozšíření dálnice z Prahy směrem na Brno, výstavbu první části plzeňské dálnice, výstavby I. a II. železničního koridoru a nákup vlakových jednotek, výstavbu nového pražského letiště atd. Klaus starší si byl vědom, že bez kvalitní infrastruktury se žádná ekonomika nepohne kupředu a je dobře, že jeho syn, který má nemalé politické ambice, se k tomuto kurzu (snad) přidává.
Klaus mladší zatím nehovoří o projektech typu PPP (Public Private Partnership), protože v České republice mají tyto projekty nechvalnou pověst. Ale to se dá změnit. Není to důvod bát se soukromého kapitálu na věčné časy.
Soukromý sektor ve snaze mít zisk staví rychle, a PPP v západní části EU prokazují, že staví i kvalitně, aby netratil na zbytečných opravách. A obvykle sáhne k tomu nejmodernějšímu, co je na trhu, aby případná vynucená inovace přišla v době, kdy stávající zařízení bude vhodné obměnit. Nic takového český stát v krátkém horizontu nedokáže. Navíc státní rozpočet bobtnající mandatorními výdaji (pro rok 2019 se vyšplhají přes 830 miliard) nebude ani schopen prostředky na velké investiční celky generovat. A recese v celé EU je na spadnutí.
Je vhodné zde připomenout, že se vznikem samostatného československého státu bylo nutné tento vybudovat i institucionálně. Masaryk s Benešem si proto museli vypůjčit peníze na padesát let, aby bylo možné zajistit funkční Československo. A tyto dluhy se splácely ještě dlouho v období socialismu. Dnes je situace obdobná a bez přísunu soukromého kapitálu do dopravních staveb se situace jen tak nezlepší.
Dlouhodobá politika mnoha stran a hnutí v oblasti dopravních investic zeje málem a je tedy otázkou, zda a kdy se to zlepší. Klaus mladší sice naznačuje plán změny, ale to má zatím k reálnému výsledku ještě hodně daleko. Navíc to bude chtít spojence, protože jeden nikdy ničeho nedosáhne. A tady se pohybujeme v hodně zamlžené politické krajině.
(1)https://www.novinky.cz/komentare/505848-komentar-doprava-ma-byt-predevsim-rychla-a-plynula-vaclav-klaus-ml.html
(2)https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/cesko-kvalita-silnic-derave-silnice-silnicari.A190330_110904_domaci_jumi
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)
Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.
***** Příspěvky čtenářů za měsíc únor 2021: *****
Roman Dubravský 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Pavel Klika 222,- Kč, Marek Janičko 250,- Kč, Mgr. Luděk Tesarčík 200,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Silvia Ambrogini 500,- Kč, MUDr. Ilja Baudyš 500,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Anonym 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Vladimír Votřel 1000,- Kč, Anonym 0,01 BTC, Pavel Burget 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Ludmila Kárská 250,- Kč, Zdenka Brancuská 500,- Kč, Karel Zangl 500,- Kč, Jan a Gabriela Horáčkovi 500,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Karel Teplý 500,- Kč, Pavel Janeček 300,- Kč, MUDr. Iva Neimcová 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Jan Petr 500,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Anonym 150,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Bohuslav Maceška 100,- Kč, Dagmar Bowyer 500,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Hana Hoffmannová 666,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, Lukáš Vašíček 200,- Kč, Petr Kosmata 200,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč, Peter Keklak 100,- Kč, Marie Tachezyová 200,- Kč, Vladimír Janeček 100,- Kč, Vlastimil Kornas 666,- Kč, Libor Heidler 222,- Kč, ing. Miroslav Bohatý 200,- Kč, Petr Hučín 50,- Kč
Celkem za měsíc: 17 709,00 Kč
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Latest posts by Redakce (see all)
- Kdo je dementní, pane presidente? - 28.2.2021
- Ivermektin – zázrak, který je potřeba zničit hned v zárodku … - 28.2.2021
- Fakt si premiér myslí, že jsme všichni slabí duchem? - 28.2.2021
V Chorvatsku postavili síť dálnic velmi rychle a kvalitně a v mnohem náročnějším terénu! Proč si nepozvat na výstavbu dálnic v ČR tyto nebo stejně dobré a spolehlivé vyzkoušené firmy?!
Jedno je jasné, jen obtížně dokazatelné, těch pět firem. co se pasou na výstavbě a opravách dálnic mají politiky co s tím mají něco společného a rošťáky z ŘSD pěkně na lonži. Ale to by naše orgány činném v trestním řízení a tajné služby, které toto mají v kompetenci musely něco dělat a nebýt v klídku, čučkaři posraní!
Je jasné že čučkaři na takové věci nemají čas, ti musí honit Putinovy agenty, nenávistníky, teď už i ty předsudečné, xenofoby, rasisty(jen ty bílé), nacisty, fašisty a Alláh ví koho ještě. Potom jim už nezbývá čas na takové marginálie.
tak na fízly je spoleh
Máte pravdu a s tím Chorvatskem je to velmi vhodná připomínka. Děkuji za příspěvek.
U nás za pomalou výstavbu může legislativa a pomalá práce úředníků. Díky špatné legislativě mohou stavby zdržovat různí aktivisti hned několikrát, stavební úřady schvalují pomalu, pomalu se vykupují pozemky, pomalá je i práce úředníků na ŘSD. Jakmile je více lidí proti dálnici, tak se politici do takové akce nehrnou.
V Praze je navíc neochota nové silnice stavět, protože v Praze vládnou zelení piráti.
Proč jezdit až do Chorvatska. Jeďte se podívat do Polska. Vyjma pár úseků v okolí Varšavy, dálnice zdarma a kvalitní. A vše ve velmi krátké době
Nemusíte jezdit ani do Chorvatska-stačí se podívat na Polsko,Bulharsko,Rumunsko…Je to tak dva měsíce,co dělali novej koberec ze Žebětína do Bystrce-už v něm jsou díry jako prase-a to ani nemrzlo.Dále nechápu logiku toho,když někde staví nebo opravují silnic- dělají ju širokou třeba i 15 metrů(a člověk si naivně myslí,jak to bude pěkně široký),aby doprostřed vrazili sedm metrů širokej ostrůvek,takže když se tam stane bouračka,nijak se to nedá objet,nemluvě o tom,o kolik se to všechno prodraží…Pořád tady někteří píšou,jak patříme na západ-já bych spíš řekl,že parříme tak do rovníkové afriky a to ještě kdoví,jestli ti černí vopičáci nemají ty svoje ztezky kvalitnější,než české “silnice”…
jezděte na oslu – spěchej pomalu
Já se spokojím po hezkých výletech po Brdech a okolí. Je tu nádherně a když rostou houby úplná paráda, škoda těch luftáckých nájezdů, to je katastrofa!!! Je srandovní na lidech, kteří jezdí do horoucí (!) a svoji vlast nemají procestovanou. Jooo, to by nebylo IN!!!!