zacpa
29.5.2019
Kategorie: Ekonomika, Exklusivně pro PP

Hezké pravdy bez činů nic nezmění

Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKR„Doprava má být především rychlá a plynulá“, říká Václav Klaus mladší a všímá si především dálniční sítě. (1). Je tedy možné, že Klausem mladším nově zakládaná politická strana bude mít k dopravě jiný přístup, než ten, který začasté předváděly dosavadní vlády. Byla to totiž nejen mizérie objemem, ale především kvalitou, nesmyslnou roztříštěností a nekoncepčností, která řadí Českou republiku spíše do skanzenu dopravy než alespoň k průměru v Evropské unii. V údržbě silniční sítě se Česká republika propadla ze 137 sledovaných států až na 74 pozici.


Připomeneme, že to byl Klaus starší, který jako premiér odstartoval výstavbu rozšíření dálnice z Prahy směrem na Brno, výstavbu první části plzeňské dálnice, výstavby I. a II. železničního koridoru a nákup vlakových jednotek, výstavbu nového pražského letiště atd. Klaus starší si byl vědom, že bez kvalitní infrastruktury se žádná ekonomika nepohne kupředu a je dobře, že jeho syn, který má nemalé politické ambice, se k tomuto kurzu (snad) přidává.

Klaus mladší zatím nehovoří o projektech typu PPP (Public Private Partnership), protože v České republice mají tyto projekty nechvalnou pověst. Ale to se dá změnit. Není to důvod bát se soukromého kapitálu na věčné časy.

Soukromý sektor ve snaze mít zisk staví rychle, a PPP v západní části EU prokazují, že staví i kvalitně, aby netratil na zbytečných opravách. A obvykle sáhne k tomu nejmodernějšímu, co je na trhu, aby případná vynucená inovace přišla v době, kdy stávající zařízení bude vhodné obměnit. Nic takového český stát v krátkém horizontu nedokáže. Navíc státní rozpočet bobtnající mandatorními výdaji (pro rok 2019 se vyšplhají přes 830 miliard) nebude ani schopen prostředky na velké investiční celky generovat. A recese v celé EU je na spadnutí.

Je vhodné zde připomenout, že se vznikem samostatného československého státu bylo nutné tento vybudovat i institucionálně. Masaryk s Benešem si proto museli vypůjčit peníze na padesát let, aby bylo možné zajistit funkční Československo. A tyto dluhy se splácely ještě dlouho v období socialismu. Dnes je situace obdobná a bez přísunu soukromého kapitálu do dopravních staveb se situace jen tak nezlepší.

Dlouhodobá politika mnoha stran a hnutí v oblasti dopravních investic zeje málem a je tedy otázkou, zda a kdy se to zlepší. Klaus mladší sice naznačuje plán změny, ale to má zatím k reálnému výsledku ještě hodně daleko. Navíc to bude chtít spojence, protože jeden nikdy ničeho nedosáhne. A tady se pohybujeme v hodně zamlžené politické krajině.

(1)https://www.novinky.cz/komentare/505848-komentar-doprava-ma-byt-predevsim-rychla-a-plynula-vaclav-klaus-ml.html
(2)https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/cesko-kvalita-silnic-derave-silnice-silnicari.A190330_110904_domaci_jumi


 


Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc červen 2019: *****

Miroslav Hloušek 111,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, ing. Jan Dvořák 350,- Kč, Pavel Kosmata 100,- Kč, Jakub Malinovský 55,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Roman Foff 1000,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Pavel Šána 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Mgr. Jana Lavičková 1000,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Pavel Rliko 200,- Kč, Vlastimil 800,- Kč, Jan Rada 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Václav Tykvart 200,- Kč, Marie Kouklíková 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Petra Rohlíčková 300,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Petr Šantrůček 300,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Martin Pavlíček 1000,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč, Marie Svajdová 200,- Kč, Martina Kosková 500,- Kč, Roman Martínek 100,- Kč, Tatiana Vráblová 200,- Kč

Celkem za měsíc: 12 449,00 Kč
Vybráno 35.56%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP

Latest posts by Redakce (see all)

(Visited 720 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (11 votes, average: 4,64 out of 5)
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
9 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.