auto-666895_960_720
28.11.2017
Kategorie: Ekonomika

EU musí být šílená: Od roku 2021 chce online sledovat spotřebu všech aut

Sdílejte článek:

SPIEGEL/M.MAZAL

Přijde vám současný tlak EU na snížení spotřeby aut až nemístně tvrdý? Evropská komise to vidí jinak, za pár let chce vidět skutečnou spotřebu každého auta.

 
.

Evropská unie má ve zvyku zasahovat do přirozeného vývoje trhu s čímkoli. Auta jsou jejím oblíbeným cílem a i když sami zákazníci touží po stále lepších vozech – a automobilky jim ve funkčním konkurenčním prostředí nemají možnost nevyhovět – EU má pocit, že se o vývoj tím správným směrem musí postavit sama svými nařízeními.

Jedním z nejvíce sledovaných aspektů ze strany EU je spotřeba paliva reso. emise CO2. V obou případech jde o jedno a to samé, emise CO2 jsou spotřebě paliva přímo úměrné – jednomu litru spotřebovaného paliva odpovídá 24 g CO2 na kilometr u benzinových resp. 26,7 g/km u naftových motorů. Pokud tedy tlačí na emise, zprostředkovaně tlačí na spotřebu a naopak.

Už současné limity emisí CO2 jsou drastické a spalovací motory se drží zuby nehty, aby stále tvrdším normám odolaly. Není to zadarmo, jinak funkční pohonné jednotky jsou nahrazovány novými, které fakticky nejsou lepší, lépe ale vyhoví normovaným testům. A co nezvládne motor sám, o to se postarají čachry automobilek. Výsledkem je hra – hra na lepší svět, ve kterém jsou auta na oko stále úspornější, reálně se ale jen zvětšuje rozdíl mezi udávanou a reálnou spotřebou.

Pochopitelně, EU si toho je vědoma a také se snaží přizpůsobit. Od září zavedla nové testy spotřeby a i když nelze říci, že by nezměnil nic, povede jen k jinému přizpůsobení se automobilek a jiným hrám se stejně nereálnými výsledky. Snad proto Evropská komise dospěla k závěru, že nejlepší bude sledovat spotřebu skutečných aut v rukou skutečných řidičů. A všechny výrobce osobních a lehkých užitkových aut donutí montovat do vozů unifikované měřiče spotřeby, k jejichž výstupům bude mít vzdálený přístup.

To není vtip. Podle informací německého Der Spiegel jde o již reálný záměr Evropské komise prodiskutovaný se zástupci všech členských zemí EU, kteří k němu měli vyjádřit souhlasné stanovisko. Dle něj by nové zařízení online sledující spotřebu aut mělo být povinné pro všechny nově homologované modely aut od 1. ledna 2020, pro všechna prodávaná vozidla pak od roku 2021. Měřiče by tedy pochopitelně dokázaly měřit jak spotřebu, tak emise oxidu uhličitého a ukázaly by opravdovou situaci na silnicích.

Záměr EU se tváří nevinně, má jít jen o obecný monitoring mající schopnost ukázat, kolik automobily skutečně spotřebovávají a kam se reálná spotřeba vyvíjí. Nejsme si jisti, jestli je kvůli tomu něco takového nutné – realitu mnohé studie vykreslují už nyní, jako ta výše zmíněná. Existují věrohodné zdroje jako informace o spotřebě aut z firemních autoparků, které dokladují, jak málo se toho ve skutečnosti mění.

Bojíme se něčeho jiného – pakliže EU bude mít taková data k dispozici pro každé nové auto, může v souvislosti s vysokou spotřebou perzekvovat jednoho každého řidiče. Do budoucna pak může sledování pokročit i k záznamu rychlosti a celého profilu jízdy. To už opravdu nemá daleko k Velkému bratrovi z Orwellova románu.

Pochopitelně, taková legrace bude také něco stát. EU náklady na montáž odhaduje na 1 euro na auto, tedy něco přes 25 Kč, což nevíme, jak moc je reálné i s ohledem na nutnost data neustále sbírat a ukládat. Tak jako tak nám to přijde být šílené, to ale neznamená, že se něco takového nemůže stát. EU je s to nařídit prakticky cokoli a zkušenosti z předchozích let ukazují, že se i sebešílenější nápady mohou jednoho dne stát skutečností…

Zdroj: Der Spiegel

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc srpen 2019: *****

Zdenka Brancuská 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Pavel Kosmata 100,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, Petr Vrchovský 500,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Nezn. dárce 222,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Josef Loupanec 500,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Martina Kosková 500,- Kč, Mgr. Eva Kocábková 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Tatiana Vráblová 200,- Kč, Rostislav Jendrejčík 50,- Kč, Marie Švajdová 200,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč, Jan Janát 500,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Pavel Šána 100,- Kč, Václav Tykvart 200,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč

Celkem za měsíc: 11 955,00 Kč
Vybráno 34.15%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 42 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (19 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
47 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.