elektromobil_1
30.5.2021
Kategorie: Společnost

Elektromobily: Ekologie, nebo byznys?

Sdílejte článek:

ŠIFRA

Když jsem spatřil v novinách fotku letadla na elektrický pohon, málem jsem se skácel z křesla. Elektrické letadlo! V prvním momentu jsem si nebyl jistý, zda se budu smát, nebo ronit slzy. Nakonec jsem jenom zakroutil hlavou. „S tímto strojem budou lety levnější, pohodlnější, s menším hlukem a otřesy, díky novým technologiím,“ prsil se šéf izraelské firmy Eviation Omer Bar-Jochaj s tím, že už má první objednávky od aerolinek. Elektrické letadlo s názvem Alice, do kterého se vejde devět pasažérů, uletí na jedno nabití přes tisíc kilometrů. Kdyby si ho pořídil nějaký boháč a rozhodl se vzít milenku na jachtu do Chorvatska, spadne už někde u Dubrovniku.

První let se má uskutečnit ještě letos a běžně létat by stroj měl začít v roce 2022, uvedla agentura Bloomberg. Prvním zákazníkem je americká společnost Cape Air, která patří mezi největší regionální aerolinky v USA a provozuje lety mezi americkými městy a Karibikem. Cape Air chce koupit až 92 těchto letadel.

Vládci tohoto světa a kapitáni průmyslu vymysleli už hodně nesmyslů, ale elektromobily všeho druhu, snad s výjimkou elektrokola nebo elektrokoloběžky, patří mezi ty spolehlivě největší.

Ekologie… Nejprve se vyhlásilo snižování emisí tím, že si firmy či státy budou kupovat emisní povolenky. Už tady bylo jasné, že nepůjde o životní prostředí, ale o byznys. Kdyby totiž šlo o ekologii nebo o lidi, vytáhli by z garáží a laboratoří úplně jiné, čisté technologie, které už jsou známé minimálně sto let. Tak jednoduché by to bylo. Oni se ale rozhodli dál dělat z lidí hlupáky, a tak jim teď pod rouškou ekologie chtějí nacpat elektrická auta a letadla.

Co by se asi tak stalo, kdyby se půlka Německa rozhodla v neděli po obědě několik hodin nabíjet svoji baterku k elektroautu? Už tak mají Němci problémy se stabilitou sítě i s tím, že odstavili jaderné elektrárny a elektřinu nahánějí ze slunce či větru. Německo je extrémní případ, ale problémy by to v případě, že by se přešlo na elektroauta a letadla, způsobilo úplně všude.

Nedávná studie Christopha Buchala z Kolínské univerzity upozorňuje, že elektromobily mají paradoxně vyšší emise než dieselová auta. Nikoli při samotném provozu, ale proto, že se spotřebuje obrovské množství energie při těžbě lithia, kobaltu a manganu, tedy nerostů, které jsou klíčové pro výrobu baterií do elektromobilů. Němečtí výzkumníci kritizují skutečnost, že evropská legislativa klasifikuje elektromobily jako stroje s „nulovými emisemi“, což je podvod, protože mají za sebou víc emisí než dieselové mercedesy. Ona se jaksi ani ta elektřina sama nevyrobí a považovat elektromobily za prostředek ke snížení emisí má podobnou logiku, jako kdybychom chtěli doma uklidit tak, že odpadky naházíme pod postel.

Ale to stále ještě není to nejhorší, co by tuto planetu se zavedením elektromobilů potkalo. Je třeba se totiž ptát, co by se dělalo s těmi miliony a miliony baterií, které mají životnost jen pár let.

Celé to pseudoekologické běsnění na silnicích se spustilo slavnými novými euronormami, které měly – oficiálně – snížit emise. Ďábelský nápad se zrodil v hlavách Němců a o jeho realizaci se zasadily jejich dva klíčové podniky – Volskwagen a Evropská unie. Němci samozřejmě věděli, že jsou tyto normy nerealistické, ale snažili se tím zabít hned dvě mouchy jednou ranou: 1) Volkswagen normy obejde pomocí podvodného softwaru, takže na tom vydělá a 2) oslabí tím či vyšachuje světovou konkurenci, především japonskou Toyotu. A tak výrobci, aby se do nerealistických norem vešli a mohli prodávat na evropských trzích, začali místo aut s pořádnými motory vyrábět turbosekačky na steroidech neboli auta se slaboučkými motory, vyhnanými k výkonu silnými turby.

Němcům nevadilo dokonce ani to, co se stalo z jejich kdysi nezničitelných a superkvalitních aut. Všechny ty „eko“ technologie slabých motorů s turby, zhasínání motorů na křižovatkách, hybridy a podobná jiná kazítka mají za následek jen to, že automobilky vydělávají na servisu a tom, že jsou nová auta po pár letech zralá do šrotu… Chtěli prostě vydělat ještě víc, to je celé. Jenže jako obvykle to Němci poněkud přepískli – jak s nekvalitou vozů, tak s podváděním. A prasklo to a vrátilo se jim to jako bumerang.

Náprava škod bude pracná a dlouhá. Když už nechtějí mocní uvolnit nové technologie, pro začátek by možná stačilo, pokud by se místo hybridů, elektromobilů a slabých autíček s pěti turby začala vyrábět zase kvalitní auta s atmosferickými motory. Proč si kupovali taxikáři staré mercedesy? Protože najely klidně milion kilometrů, a bez poruchy. To byla ekologie…

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc září 2021: *****

Ilja Baudyš 1000,- Kč, ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, ing. Tomáš Šimčík 200,- Kč, Vlastimil Kornas 111,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Mgr. Luděk Tesarčík 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Pavel Burget 200,- Kč, Karel Kubela 83,- Kč, Martin Vavřinka 50,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Jiří Obermaier 300,- Kč, Dagmar Sokolová 200,- Kč, Josef Tichý 1000,- Kč, Martina Kosková 350,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Vlastimil Kůs 500,- Kč, Martin Ondráček 200,- Kč, Bohuslav Maceška 100,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč, V. Trulley 333,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč

Celkem za měsíc: 13 127,- Kč
Vybráno 37.50%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP

Latest posts by Redakce (see all)

(Visited 1 270 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (15 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
35 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)