PRAHAELKTROMOBIL
21.8.2021
Kategorie: Ekonomika

Elektromobily a Norové aneb Špatný lék?

Sdílejte článek:

YNGVAR BRENNA

Podle průzkumu provedeného pro Svaz vlastníků elektromobilů prohlašuje osm z deseti Norů, kteří si pořídili elektromobil, že finanční výhody byly hlavními pohnutkami, proč si ho koupili. Pakliže výhody skončí, pořídí si jeden ze tří dotázaných raději auto na fosilní pálivo.

Dosud byly všechny elektromobily osvobozeny od DPH, jejich majitelé neplatili parkovné a ani v Norsku jinak naprosto běžné mýtné a na trajektech se mnohdy vozily bezplatně. Díky tomu brouzdá ulicemi a silnicemi Norska tolik luxusních elektromobilů značek Tesla, Porsche ad. jako snad nikde jinde. Ovšem již několik let se mluví o zavedení DPH alespoň na ty dražší elektromobily, a to údajně proto, že je dnešní systém zbytečně drahý a nesociální. Jestli z voleb za tři týdny vzejde nová vláda, která bude levicová, pak bude na elektromobily dražší než 600 000 norských korun zavedeno DPH. Podle šetření je pro 27 % voličů zachování oněch výhod rozhodující, pokud jde o to, koho budou volit. Tento aspekt tedy může spolurozhodovat o blížících se volbách.

Zároveň měli/mají někteří odůvodnitelný pocit, že jsou k tzv. „zelenému přechodu“ nuceni stůj co stůj. Zejména v hlavním městě jsou podmínky pro motoristy čím dále více zužovány. Výše mýtného je prý přímo likvidační. Do centra města se běžný motorista autem jen tak nedostane. Rychle ubývá parkovacích míst. Zároveň se rozšiřuje síť cyklostezek. Extrémně se také rozmáhají koloběžky. Kontrastuje to ale s venkovem, kde se vehementně bojuje o každý autobusový, či lodní spoj a kde v posledních měsících až příliš rychle dochází ke zdražování pohonných hmot. Však prudce rostou i ceny elektřiny, což spotřebitele znejisťuje.

Nicméně i tak jsou provozní náklady na elektromobil nižší, než u aut na fosilní paliva. Ukazují to výpočty Opplysningsrådet for veitrafikken (Rady pro informace o silniční dopravě). Zohledněny jsou kromě nákladů na pohonné hmoty mimo jiné i ztráta hodnoty vozu, úrokové náklady a výdaje na pojištění a servis. Elektromobil za 400 000 norských korun, který ročně najíždí 15 000 km (což zhruba odpovídá průměrné překonané vzdálenosti norského auta v průběhu jednoho roku) znamená výdaje na 79 559 korun ročně. To oproti nákladům ve výši 98 441 korun za vůz na benzín, resp. 97 000 korun za vůz na diesel. Nutno doplnit, že někteří odborníci varují před rychlejším odpisem elektromobilů, než vozů na fosilní paliva.

V současné době je na norském trhu okolo šedesáti druhů elektromobilů od různých značek a modelů a do konce roku přibude nejméně deset dalších. V nejnižší cenové třídě od 210 000 do 290 000 norských korun si mohou Norové vybírat mezi 16 značek a modelů elektromobilů (zdroj: www.dinside.no). Pořídit si elektromobil není pro Nory až taková oběť, navykli si žít na dluh a připomínám, že pokud jde o objem soukromých úvěrů na průměrného obyvatele v poměru k platu, kterým disponuje, patří Norové k nejzadluženějším národům na světě.

Jelikož je Norsko zemí, kde jsou od sebe různá místa velmi daleko, je dojezdová vzdálenost pro Nory velká starost. Stále je ohromný nedostatek nabíjecích stanic mimo hlavní tahy, což vede k vytváření dlouhých kolon. Podle zajímavého dopisu čtenáře deníku Bergens Tidende je elektromobil dokonalý na testování vašeho vztahu, potažmo nálady v rodině. Byť to možná napovídá více o vztahu, než o vozu, který řídíte, vyvolají nefunkční nabíječe a horečný hon na nejbližší funkční, jenž se může podobat honu na velikonoční vajíčka – až tak žalostně jsou značeny. K tomu jste vydáváni na pospas v Norsku nebytným appkám, jimž buď rozumíte, anebo nikoliv. Zjistíte-li, že nabíjení je v plném proudu, tak si vyjdete na procházku, příp. si vytáhnete křížovky, sudoku, pletení, či knížku, jenže pocit potěšení z toho, vrátit se a zaznamenat, že zdánlivě bezdůvodně došlo k výpadku, či krajně neefektivnímu nabíjení, je nepopsatelný. Nikdy se k nabíjecí stanici neotočte zády! Zavoláte-li výrobci, dozvíte se, že něco je s tím krámem špatného. Neuvěřitelně vtipné dostat tu samou zprávu zpět, jakou jste nahlásili. Jaká je to slast, uvědomíte-li se, že obě strany se na stavu shodnou. A život jde dál jen tak. Lidé čekající na to, aby mohli nabíjet, jsou společenští! Dlouhé a přínosné rozhovory s dalšími frustrovanými vlastníky elektromobilů je povzbuzujícím zážitkem, je cítit hrdost každého, že náleží téhož bratrství, kde všichni (ne)šťastní elektromotoristé jsou svou (ne)důstojností sobě rovní. Jeden druhého obohatí znalostmi o zeměpisu, přesněji řečeno o bezproblémových nabíjecích stanicích a technologiích (Zkoušeli jste to? Mně to vyšlo).

Norsko elektřiny nemá dostatek, jelikož se jí odnedávna snaží prodat co nejvíce do zahraničí. Proto se budují kabely na její vývoz do Německa a dalších zemí a masivně se sází na větrné elektrárny, což naráží na odpor, protesty a demonstrace. Již nejedna perla norské panenské přírody již byla kvůli tomu znehodnocena. Konečné číslo plné elektrifikace Norska (přičemž dodávám, že někteří by rádi dokonce elektrifikaci šelfu, tedy plošin na těžbu ropy a plynu) nikdo nezná ani se nikdo nemá k tomu, aby se k němu dopočítal. Do té doby se bude jezdit částečně na elektřinu z ciziny získanou spalováním uhlí.

Někteří norští politici dělají, co mohou, aby se nejen současná předvolební kampaň točila spíše kolem světového klimatu a příspěvků Norska k jeho „uzdravení“. Snížení emisí je jedním z hlavních prostředků a proto se auto obecně stává „veřejným nepřítelem“ číslo 1. Pro řadu Norů to vypadá spíše na boj nevnímavých, netečných, sebevědomých, jistojistých, arogantních rozumbradů z velkoměst s „prostým“ lidem z venkova, který je vydáván napospas zcela jiným podmínkám.

Podle analýzy zpravodajského serveru www.abcnyheter.no elektromobil zn. Polestar 2 vypouští do ovzduší méně oxidu ohličitého než vůz na fosilní páliva až po najetí 78 000 km. Ovšem i samotná podle všeho ještě pěkně dlouho nenasytná spotřeba žene emise nahoru. Výroba elektromobilů tak není zdaleka bezemisní /v porovnání s výrobou aut na fosilní páliva jsou změřené emise třeba u zmíněné značky Polestar 2 jednou tak veliké/ a mimo elektřinu na výrobu z neobnovitelných zdrojů je těžba koboltu na jejich baterie neslučitelně spojena s dětskou prací a kontaminací půdy. Baterie elektromobilů jsou těžké a přispívají ke vzniku polétavého prachu. K tomu jsou problémy s recyklací. Řada lidí si navíc dělají starosti s nedostatkem vzácných kovů potřebných pro výrobu baterií. Na dosažení cílů Pařížské dohody by se muselo kolosálně navýšit těžba takových a dalších kovů a elektromobil si vyžaduje šestkrát více nerostů, než vůz na fosilní páliva. Mezinárodní energetická agentura spočítala, že výroba lithia by se musela do r. 2040 navýšit o 42 %, grafitu o 25 %, kobaltu o 21 %, niklu o 19 %, dále mědi, bauxit atd.

Je léčba horší než samotná choroba? Nic nenasvědčuje tomu, že bude osobních vozů méně. Od r. 1987 se jich neprodalo tolik jako letos. Současně klesá počet těch, jež jezdí hromadnou dopravou. Jak je společnost čím dále více přizpůsobena autům je stále těžší vystačit bez nich. Podle některých norských badatelů a webu www.forskersonen.no není elektromobil sám o sobě pro světové klima samospasitelný. Zapotřebí jsou diskuse o tom, jakou chceme společnost.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc září 2021: *****

ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Marek Janicko 200,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, Pavel Burget 200,- Kč, Pavel Jurášek 100,- Kč, Robert Schlesinger 100,- Kč, Alena Albrecht 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Zdeněk Vybíral 1000,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Dr. Ilja Baudyš 1000,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Karel Kubela 83,- Kč, Jiří Obermaier 300,- Kč, Martin Vavrinka 50,- Kč, Anonym 100,- Kč, Milan Tahovský 1000,- Kč, Pavel Janeček 300,- Kč, Jiří Cígler 250,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Anonym 200,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Jana Slabá 100,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, L. Skrobacek 149,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Jan Petr 300,- Kč¨, František Vrána 50,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, ing. arch. Marie Tachezyová 200,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč

Celkem za měsíc: 13 432,- Kč
Vybráno 38.37%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 398 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (11 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
12 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)