PRAHAELKTROMOBIL
2.7.2021
Kategorie: Společnost

Elektromobil … blbost století

Sdílejte článek:

FRANTIŠEK V. BEZUCHA

Nabídněte tupantům novou hračku, která sice stojí úplně za ho…, ale tupanti si ji přesto koupí. A ještě si všichni, po kvalitní mediální a reklamní masáži, budou myslet, jak je to ekologické. Přesto se to bude vyrábět a určitě i kupovat. Je třeba zaměstnat lidi jinými problémy, kterých budou mít s elektromobilem tolik, že na nic jiného nebudou mít čas. A o to hlavně jde!!! Nevím, co k tomu ještě dodat.

Elektromobilita?

Včera jsem na TV Seznam shlédl zajímavou reportáž: Trojice elektromobilistů uspořádala testovací jízdu z Mariánských lázní do Třince. Výsledek je v kostce takovýto: Levné elektromobily nejsou pro dálkové cesty vůbec vhodné. Jízda s elektromobilem připomíná venčení psa; u každého patníku musíte zastavit a počkat, až pejsek patník označí – až se elektromobil dobije. O tom, kolik za všechna ta dobíjení (celkem 5x) zaplatili, se cudně mlčelo. Padla jen informace o průměrné spotřebě – od 13 do 20 kW za každou hodinu jízdy Jelo se za pěkného počasí, takže bez topení, klimatizace a po dálnici max.110 km/h ustálenou rychlostí. Takže: U rychlonabíječky stojí 1 kW kolem 23 – 26 Kč. Což znamená, že hodina jízdy po dálnici vyjde na ,,úžasně levných” 390 – 420 Kč, podle typu vozidla. Benzínové auto ujede za hodinu za optimálních podmínek po dálnici 100 – 130 km a spálí zhruba 8 l benzínu za 30 Kč (240,- Kč), čili jede za poloviční peníze, já jezdím na E-85, který je za 29 Kč/litr, takže ještě za míň. Za elektromobil s deklarovaným dojezdem 450 km (skutečný je ovšem nižší) dáte trojnásobek ceny srovnatelného auta s klasickým motorem. Reálná cestovní rychlost je také nižší. S klasickým autem lze trasu M. Lázně – Třinec – M. Lázně ujet na otočku za den, s elektromobilem ne! Vyjeli jsme ráno, do Třince přijeli večer s vybitými bateriemi, takže jsme se museli pídit po nabíječce a noclehu. Pokud budete muset v zimě topit, nebo v létě chladit, sníží se dojezdová vzdálenost až o 30% a čekání v koloně na zasněžené dálnici je neřešitelné, po několika hodinách je baterka prázdná, takže v autě začne mrznout a po uvolnění cesty už nemáte energii na jízdu. Navíc elektromobil nelze táhnout po silnici, jako klasické auto, jediná možnost je naložení na odtahový vůz! Po cca 5 letech, (při soustavném používání rychlonabíjení i dřív), klesne kapacita baterie na neakceptovatelnou hodnotu a je tu problém.

Nikdo neumí vysloužilou baterii vyměnit a následně ekologicky zlikvidovat. Pokud vozidlo odstavíte s vybitou baterií a necháte týden v klidu, zjistíte následně, že už s ním neujedete ani metr a pokud se pokusíte baterii dobít, riskujete požár. (Li baterie, ponechaná delší dobu ve vybitém stavu se sama zničí, někdy přitom i zahoří, nebo vybuchne).

Závěr:

Aby se s elektromobilem dalo normálně jezdit, musel by mít baterie o minimálně trojnásobné kapacitě oproti těm současným, jejichž životnost by musela být srovnatelná s životností celého vozidla, čili minimálně deset let, dobíjení na 100% kapacity by nesmělo trvat déle, než 5 minut a počet cyklů nabití/vybití, při ztrátě max. 2% kapacity by musel být aspoň 2 000x. Jenže takové baterie jsou pro pohon automobilů stále jen sci-fi. O ceně elektřiny (1 kWh z třífázové přípojky rodinného domku vyjde na cca 7 Kč, oproti 25 Kč u rychlonabíječky), je zbytečné diskutovat, elektronesmysl se vyplatí jen ve dvou případech: bydlíte na venkově, jezdíte jen po nejbližším okolí a vozidlo si dobíjíte ze zásuvky doma v garáži. Na vozidlo přiděláte kouli, za ní pověsíte přívěsný vozík s 15 kW benzínovou, nebo naftovou elektrocentrálou a baterii dobíjíte průběžně za jízdy.

No, nekupte to!

 

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc září 2021: *****

ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Marek Janicko 200,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, Pavel Burget 200,- Kč, Pavel Jurášek 100,- Kč, Robert Schlesinger 100,- Kč, Alena Albrecht 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Zdeněk Vybíral 1000,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Dr. Ilja Baudyš 1000,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Karel Kubela 83,- Kč, Jiří Obermaier 300,- Kč, Martin Vavrinka 50,- Kč, Anonym 100,- Kč, Milan Tahovský 1000,- Kč, Pavel Janeček 300,- Kč, Jiří Cígler 250,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Anonym 200,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Jana Slabá 100,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, L. Skrobacek 149,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Jan Petr 300,- Kč¨, František Vrána 50,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, ing. arch. Marie Tachezyová 200,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč

Celkem za měsíc: 13 432,- Kč
Vybráno 38.37%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 3 274 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (40 votes, average: 4,85 out of 5)
Loading...
71 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)