elektromobil_1
18.5.2021
Kategorie: Ekonomika

Elektroauta … není to slepá ulička nebo tunel na lidi?

Sdílejte článek:

PAVEL RAMPAS

Už delší dobu přemýšlím nad tím, co mi uniklo, že absolutně nechápu logiku rozhodnutí, koupit si elektromobil v dnešní době, za současného technologického poznání skladování elektřiny.

Částečně chápu jeho využití na krátké cesty po městě. Ale jako nahrazení aut pro jízdy na větší vzdálenosti?

Jaké jsou objektivní nevýhody.

Dojezd a nabíjení (podobná pohodička, jako u dva roky starého mobilu, který vydrží jen pár hodin)

Jakmile pojedete tímto autem delší trasu, musíte hodně plánovat. Nabíjení před cestou, v průběhu cesty a síť nabíjecích stanic zatím rozhodně není stejná jako síť benzínových. To bude jistě v budoucnu lepší, ale pořád budete dobíjet o hodně déle než tankovat.

Doba jízdy se o zástavky na dobíjení hodně prodlouží.

Podle výrobců baterie u elektroauta vydrží na maximální kapacitě jen cca 3 roky. Pak se kapacita snižuje a výrazně se zkracuje dojezd auta. Kupuji tedy nové auto s jeho požadovanými vlastnostmi jen na tři roky.

Zima a baterie. Čím větší mráz, tím horší kapacita baterie a kratší dojezd auta. Tedy ježdění v zimě bude mnohem větší dobrodružství.

A moc nemluvím o problémech s hořícími elektroauty. Nevím, jak je to hodně problém nebo jen počáteční chyby ve vývoji.

Cena auta a jeho hodnota v čase a cena elektřiny

Pořízení elektroauta je kapitola sama pro sebe. Jeho cena je výrazně vyšší. Ale co vidím jako mnohem horší věc je, že nejcennější na autě je baterie a jakmile baterie odejde, auto ztratí naprosto zásadně na ceně. A kdo by si koupil ojeté elektroauto, které ujede sotva 100km? Takže investice do nového auta jde každým rokem totálně do háje. Jako u mobilu. Za dva roky držíte v ruce bezcennou placku. A výměna baterie u auta? To jsem zvědavý, jak výhodná koupě to jednou bude.

Cena elektřiny a dobíjení. Existuje několik studií, které potvrzují, že když sečtete všechny náklady od pořízení a průběžné ztráty hodnoty auta a úspory za ježdění na elektřinu, budete hodně v mínusu. Takže ekonomicky to nedává žádný smysl. Proto výrobci argumentují jen výřezem z výpočtu nákladů na jeden kilometr jízdy oproti benzinu :)

Takže kde jsou nějaké výhody?

Ekologie? Opravdu?

Moc by mne zajímalo, pokud by všechna auta na Zemi jezdila na elektřinu z baterií, kde se budou brát potřebné prvky z přírody. Například lithium…

A co bude s těmi miliony vyježděných baterií?

Jedna věc je momentální dopad na životní prostředí během jízdy a docela jiná kapitola je tzv. ekologická stopa. Tedy, jak zatíží přírodu těžba potřebných prvků a výroba částí elektroaut, jak bude vypadat nakládání s elektroodpadem a jeho případná recyklace. A já se bojím, že velké korporace, které se vrhnou na tento elektro byznys, to budou mít úplně stejně se vztahem k Zemi, jako to mají dnes ty ropné.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc prosinec 2021: *****

ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, RNDr. Richard Čapek CSc. 400,- Kč, Eva Edler 300,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, Lenka Poncarová 300,- Kč, Martin Dindoš 500,- Kč, PharmDr. Lubomír Vylíčil 5000,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jiří Sika 200,- Kč, Zdeněk Vybíral 1000,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Pavel Fila 50,- Kč, Pavel Sejrek 100,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Lukáš Vašíček 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Bc. Michal Hajdučko 300,- Kč, Martin Kubíček 2000,- Kč

Celkem za měsíc: 14 900,00 Kč
Vybráno 42.57%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 514 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (22 votes, average: 4,73 out of 5)
Loading...
59 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)