TUNELEJP
25.9.2019
Kategorie: Ekonomika, Exklusivně pro PP

Ejpovický tunel: Kde je pravda?

Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKRProvozní rychlost 200 km/h v železničním Ejpovickém tunelu je zatím jen sen. Poslední provedené měření nedovoluje ani rychlost 160km/h, protože trať v tunelu zvládla pouhých 120 km/h.

Pro vysvětlení se můžeme dočíst: Vzhledem ke stísněným prostorovým podmínkám bylo v tunelu navrženo trolejové vedení o snížené výšce sestavy, bez přídavných lan a se shodnými, poměrně krátkými rozpětími. Kvůli použití mechanizované ražby, která neumožňuje zřizování výklenků pro kotevní závaží, je vedení napínané pružinami typu Tenzorex. „Společně hledáme příčinu tohoto stavu tak, abychom v co nejkratším termínu mohli zavést projektovanou rychlost 160 km/h,“sdělila mluvčí investora tj. SŽDC. (1)

Pěla se ale i předčasná chvála: Když se stavěl železniční Ejpovický tunel u Plzně, hovořilo se o něm i jako o zárodku budoucího zrychlování železnice. Ejpovický tunel je v českém prostředí unikátní, a to délkou 4150 metrů a má dva jednokolejné tubusy, které se v mnoha ohledech chovají jako samostatné tunely. Nejdelší i nejdražší železniční tunel měl být chloubou, zatím je ale spíše propadákem. Protože v tunelu za čtyři miliardy se trolej při provozních zkouškách v rychlosti nad 120 km/h rozkmitala až příliš. Rychleji než 120 km/h se jím jezdit zatím nedá. (2)


Jak řekne každý právník, bez spisu nelze stanovit, kde je pravda, kdo je viník a jaké škody jsou napáchány. Na první pohled to vypadá, že projektant to špatně nakreslil a dodavatel špatně postavil. Plány SŽDC se jeví smělé, ale výsledek je vzhledem k ceně stavby hodně nesmělý. Ti dva tj. projektant a dodavatel by se tedy nad sebou měli zamyslet a na své náklady vše opravit. Tak to alespoň vypadá z venku. Ale odpovídá to skutečnosti?

Dopravní trh je malý a agentura JPP (Jedna Paní Povídala) tvrdí, že věci jsou jinak. Projektant je údajně firma příliš zkušená na provedení takové až dětinské chyby a dodavatelé nestaví železnici první den. A že naši dodavatelé stavět trakci umí ukázal už vzorový úsek Kúty -Bratislava, kde české firmy úspěšně realizovaly úsek trakce na 250 km/h. Jinými slovy, tak kde je onen pověstný zakopaný pes? (Pozn. K obratu JPP se sluší uvést, že získané neveřejné informace jsou od konkrétních osob, ale nebyly podloženy žádnými důkazy, aby je bylo možné brát jako směrodatné.)

Nepochybně někdo má originály smluv na projekt i samotnou stavbu. Jaký rychlostní parametr byl v těchto smlouvách pro Ejpovický tunel požadován? Zlí jazykové z JPP tvrdí, že 120 km/h. Proto je zvoleno vypínání, které této rychlosti vyhoví i délka mezi jednotlivými rozpětími prý tomu odpovídá. Investor SŽDC ale veřejně tvrdí, že projektová rychlost byla 160 km/h. Zde máme zjevný nesoulad tvrzení.

Ale opačně se musíme ptát, jak mohl vzniknout plán SŽDC na provozní rychlost 200 km/h? Vždyť samotná mluvčí SŽDC Kateřina Šubová uvádí jako projektovanou rychlost jen 160 km/h. Zjevně je tu další nesoulad.
Opět zlí jazykové tvrdí, že SŽDC obdržela politický dotaz, proč se ani za třicet let na české železnici neobjevuje ani metr vysokorychlostní trati (tedy schopný provozní rychlosti min. 200 km/h), a odpovědí mělo být, že už se taková trať bude otevírat právě v Ejpovickém tunelu a na dvaceti kilometrech nové trati do Českých Budějovic.

Jenom nahlédnutí resp. zveřejnění všech dotčených smluv by nám odhalilo, jaké byly skutečné požadavky investora na projektanta a dále na zhotovitele. Na to se zatím nikdo nezeptal, což je přinejmenším podivné právě proto, kolik rozporuplných informaci v odborné veřejnosti koluje. Někdo za vzniklé škody nese odpovědnost. A nemalou. Zjistit skutečný stav a odpovědné osoby by pro kontrolní orgány Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) resp. ministerstva dopravy nemělo být až tak těžké. Zatím slyšíme jen mlčení. Takové, jako když se něco zametá pod koberec…

 

Zdroj:
(1) https://zdopravy.cz/200-km-h-v-ejpovickych-tunelech-se-vzdaluje-mereni-na-160-nevyslo-31530/
(2) https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2870909-ejpovicky-tunel-mel-byt-nejen-nejdelsi-ale-i-nejrychlejsi-se-zatim-nedari-zkousky

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc prosinec 2021: *****

ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, RNDr. Richard Čapek CSc. 400,- Kč, Eva Edler 300,- Kč, Rudolf Roedling 500,- Kč, Lenka Poncarová 300,- Kč, Martin Dindoš 500,- Kč, PharmDr. Lubomír Vylíčil 5000,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jiří Sika 200,- Kč, Zdeněk Vybíral 1000,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Pavel Fila 50,- Kč

Celkem za měsíc: 11 000,00 Kč
Vybráno 31.42%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 051 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (17 votes, average: 4,65 out of 5)
Loading...
9 komentářů