1383746_nakup-nakupovanie-obchod-potraviny-supermarket-nakupny-kosik-ilustracne-crop
18.10.2017
Kategorie: Ekonomika

Dvojí potraviny

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (16 votes, average: 3,69 out of 5)
Loading...
Sdílejte článek:

FRANTIŠEK SCHILDBERGER

Je to veliké téma, zejména na Slovensku. V Bratislavě se na toto téma konal dokonce summit premiérů V4 za účasti příslušné eurokomisařky. V logu summitu za zády premiérů jsme viděli písmenko U upravené vynalézavým grafikem jako nákupní vozík ze supermarketu. Jakkoli tedy komické prvky určitě nepostrádá, rozhodně nechci téma rozdílné kvality stejně či skoro stejně zabaleného zboží ironizovat.

Co je to totiž za zvrhlé uvažování? Kdo nám to říká: pro vás na východě stačí v pizze imitace, my si dáme kvalitní sýr, pro vás je škoda tolika rajčat do kečupu, tolik masa do lančmítu, tolik kakaa do čokolády, vy sežerete všecko. Ani vlastně ani tak účinné prací prostředky, jaké jsme vyvinuli pro nás, přece nepotřebujete, vy ušmudlanci. A pomerančová limonáda pro vás nemusí být vůbec pomerančová, stačí, že se tak jmenuje – navíc jsme poctiví, když si vezmete lupu a přečtete si na obalu složení, absenci pomerančů v pomerančové limonádě zjistíte.

V zásadě je to ponižující a hrdé Slováky to, zdá se, uráží obzvlášť. Tím spíš, že právě slovenské hlavní město leží na hranici mezi světem starých a nových zemí EU a mnoho Bratislavanů nakupuje na obou stranách této hranice: srovnání je zde snadné…

Jsou to trapné praktiky, ale takto se chováme i my sami k sobě navzájem: koupil jsem před časem ve specializované prodejně včelích produktů medovou limonádu českého výrobce (z Třebíče); na nálepce se skvěly šestiúhelníkové medové plásty a velice pěkné veselé včeličky a až doma při studiu nálepky jsem zjistil, že výrobek je vlastně doslazená řepná a jablečná šťáva obsahuje méně než jedno procento medu. Tento podvodný výrobek už na trhu není – a nemyslím si, že proto, že by zasáhl Jean-Claude Juncker nebo premiéři Polska, Maďarska, Slovenska a Česka.

Už jsme možná zapomněli, že nebylo málo nadnárodních řetězců, které k nám po otevření hranic přišly, neobstály a zase se stáhly. Carrefour, Delvita, Julius Meinl, Interspar… Dojal mě, to říkám bez ironie, plakát řetězce Julius Meinl, který nechtěl jít cestou snižování kvality až úplně na dno: LEVNĚJI UŽ TO NEJDE. Ale šlo. A Julius Meinl u nás zkrachoval.

Nakupujeme skoro už jen ve slevách. Julius Meinl se pokusil ještě o opak: otevřel v Praze prodejnu, kde bylo jen to nejkvalitnější zboží a za nejdražší cenu: prodejna zela prázdnotou. Nikdo tam nechodil a brzy se zavřela. Poslední pokus o to, brát Čechy jako Západoevropany.

Udrželi se ti nejbezostyšnější. Ti, kdo nejlépe pochopili, že postkomunistický zákazník – Bohu žel, je to tak – nehledá vyšší kvalitu, ale levnější cenu. Některé uzeniny se postupně vzdalovaly svému původnímu obsahu, až jsme krok za krokem, zapomněli, jak chutnaly kdysi, a baštíme něco, co se těm původním podobá spíše jen barvou.

Příčinou je nižší životní úroveň lidí v postkomunistických zemí, tedy roky sovětského socialismu, které jsme si prožili. Právě tomu se velké řetězce přizpůsobily: aby zde obstály, musejí nám prodávat šunt, jelikož naše kupní síla je menší. A to nezmění a tak snadno ani legislativa, ani eurokomisařka.  Vývoj může být jenom pozvolný a postupný, má vždy svoji vlastní logiku. Rolník v čínské legendě, který povytáhl každou rostlinku rýže, aby rostla rychleji, umřel nakonec hlady.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc červen 2018: *****

Ludmila Karská 250,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Miroslav Meder 250,- Kč, Věra Vladyková 1000,- Kč, Ilja Baudyš 1000,- Kč, Helena Novotná 200,- Kč, Anonymní dárce 300,- Kč, Lukáš Vašíček 200,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Petr Čermák 100,- Kč, David Bezděk 150,- Kč, Milan Tahovský 1000,- Kč, Vlastimil Kornas 333,- Kč, Libor Heidler 500,- Kč, Jan Bezděk 2000,- Kč, Tomáš Foldyna 1006,20 Kč (40 eur)

Celkem za měsíc: 9 039,20 Kč
Vybráno 25.82%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Redakce
Sledujte PP

Latest posts by Redakce (see all)

Sdílejte článek:
politicon-banner
21 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.