Minule jsem vás poučoval o ekonomii. A přednášet o něčem, o čem nemám ani páru, myšleno v porovnání s obvyklou mírou nekompetentnosti s jakou se obvykle vyjadřuji k jiným, méně odborným tématům, se mi velice zalíbilo. Takže dnes to bude o jaderné energetice a geopolitice.

Dukovany: A komu tím prospějeme? Druhé straně?
LU LINA
Úvodní off topic: Asi vstoupím do strany a budu příští rok kandidovat do sněmovny. Hlavní a jedinou kvalifikaci – brouk Pytlík – už nepochybně mám. Všude jsem byl, všechno znám a od všeho mám klíče. A i kdyby ne, nevadí. Politikem se přece můžete zjevně stát i když má váš mozek velikost velice podprůměrného burského oříšku a stěží dáte dohromady holou větu. Kdy, pro co a hlavně jak hlasovat vám včas řeknou. Co případně, nebude-li vyhnutí, odrecitovat do mikrofonu, taky. A že to úplně nejdůležitější je za všech okolností stoprocentně souhlasit s vedením strany a cizinou, se rychle naučí i zaostalejší orangutan.
Nebo budu novinářem. Kvalifikační požadavky dokonce ještě nižší a jste de facto cosi jako politik, ale bez otravné nutnosti skládat čas od času účty voličům.
Komu tím prospějeme je jasné
A nyní zpět k tématu. Bez elektrické energie se neobejdeme. Tedy pokud se nechceme vrátit k petrolejkám a vodnímu kolu. Uhlí je politicky nepřijatelné, vody máme málo, slunce a vítr jsou silně nestabilní zdroje s malou účinností. Takže dokud se pár chytrých hlav nesejde v socialistických USA a nevymyslí něco nového, nepřiletí ufoni a neobdarují nás technologií, nebo nesvrhneme zelené magory a nevrátíme se k užívání rozumu, zbývá nám jen jádro. Jinak se připravte na dobu svíčkovou.
Pikantní na tom ovšem je, že energii z jádra už v Evropské unii zvoní hrana stejně jako uhlí. Jen se o tom zatím nemluví nahlas a našemu československému premiérovi to asi neřekli ani potichu. Jádro je jednak v bruselské mytologii stejně fuj jako uhlí nebo ještě víc a za druhé, silně pochybuju, že Německo dovolí někomu v třetí říši vlastnit jaderné elektrárny, když si je samo slavně ve jménu ekologie zavřelo. Takže celá ta vzrušená debata o tom, kdo a kdy dostaví jadernou elektrárnu Dukovany, je už nyní debatou o nesmrtelnosti chrousta.
Přátelé, je úplně fuk, kdo tu zakázku dostane. Než to bude hotové, respektive než se to vůbec začne stavět – jsme v Čechách, že – bude výroba elektrické energie pomocí jádra dávno zakázána. Nahlíženo tímto nezvratným faktem to můžeme úplně klidně přidělit třeba Jaromíru Soukupovi nebo rodině Kočkových.
Bezkonkurenčně nejvíc se ale mluví o tom, že tendr za účasti Číňanů a Rusů by ohrozil národní bezpečnost. Ano, už jen jejich účast v soutěži, což mi přijde jako opravdu zajímavý argument. Prý by mohli zneužít strategicky citlivé informace, které v tendru získají, protože to jsou naši nepřátelé. Vida. Jsem nevěděl, že s někým válčíme.
No, nevím. Jadernou fyziku ani plzeňská práva jsem nestudoval, ale nenapadá mne nic, co by se Rusové mohli v soutěži, či dokonce, ani pomyslet na to nechci, v případě vítězství dozvědět strategicky citlivého. Jakože se i u nás svítí elektrikou?
Nebo snad mezi naší politickou a mediální reprezentací panuje obava, že Rusové do toho reaktoru zabudují nějaký tajný bazmek, kterým to, až se jim to bude hodit, vypnou nebo vyhodí do luftu? Jako vážně??
Jaderné elektrárny s ruskou, respektive sovětskou technologií, u nás fungují od roku 1985 a zatím jsme se kvůli tomu ruskou gubernií nestali. Po roce 1989 pak byly v obou našich jaderných elektrárnách, pokud vím, postupně na ruský takzvaný „jaderný ostrov“ instalovány komplet západní řídící a obslužné technologie. Jaderné palivo nakupujeme v USA. Závislost na Rusku reálně nulová.
A všechno to funguje, ruští výsadkáři kvůli tomu dosud Prahu neobsadili a nevšimnul sem si, že by se kvůli tomu někdo vyvracel a vřískal o ohrožení národní bezpečnosti.
A stejně by to bylo i v případě dostavby Dukovan. Rosatom nabízí instalaci jaderného ostrova, rozsáhlé zapojení českého subdodavatelského sektoru a řídící technologie může klidně být klidně zase americká. Silně pochybuju, že třeba Westinghouse je stejně velkorysý. A stejně drahý.
Vynechám Číňana, je moc daleko. Rusko je blíž a jsme s ním v té hybridní válce. Rusko má naprosto srovnatelnou zkušenost s jadernou technologií jako USA. Šťoural teď jistě řekne: „Černobyl.“ Jistě. Komu z jaderných velmocí na celém světě se nikdy nestal nějaký jaderný průser, ať klidně hodí kamenem.
Rusko postavilo už stovky jaderných reaktorů po celém světě, všechny fungují a nezaznamenal jsem, že by si nějaký jejich uživatel stěžoval, že se tím dostal do ruského područí. V současnosti staví Rosatom reaktory třeba v Indii nebo v Maďarsku a Finsku. V souvislosti s tím teď položím pár prostých otázek.
Proč si Indie, demokratická země a jaderná velmoc s historicky nesmírně silnou vazbou na Západ, vybrala jako dodavatele ruský Rosatom? Jsou snad Indové blbci nebo jim nezáleží na indické národní bezpečnosti?
Proč si Maďarsko, demokratická země (mínění Bruselu, místa, kde demokracie chcípá hlady v koutě, je v tomto ohledu naprosto bezvýznamné), vybralo jako dodavatele, a dokonce bez tendru, Rosatom? Jsou snad Maďaři blbci nebo jim nezáleží na maďarské národní bezpečnosti a nezávislosti? Ausgerechnet Maďarům? Národu, který v době, kdy jsme si my a celý Západ před Rusem chcali do kalhot, vzal z půd předovky po předcích z dob tureckých válek a šel s nimi proti ruským tankům? Vážně?
A co Finsko? Kdysi po staletí součást Ruska, stíny kremelských věží doslova padají na Helsinky a hroby 50 tisíc Finů padlých při obraně vlasti v Zimní válce se Sovětským svazem jsou rozeseté po celé té maličké zemičce. Jsou i Finové, stabilní, obdivovaná a respektovaná součást Evropské unie snad taky jelita, co v zadání stavby reaktoru ruské firmě nevidí ohrožení své národní bezpečnosti? Už se můžu začít smát?
Můj názor je ten, že Indové, Maďaři ani Finové nejsou blbci ani jelita. Naopak, jsou natolik chytří, prozíraví a vlastenečtí (ech, smí se tohle slovo ještě používat?), aby vybrali to, co považují za nejlepší. Pro svoje zájmy a ne pro zájmy někoho jiného. A zřejmě i chápou, že zachování co nejkonkurenčnějšího prostředí má nejen v energetice naprosto zásadní význam.
Preventivní vyřazení Číňana a Rusa ze soutěže z naprosto pochybných, v podstatě pouze ideologických a ničím jiným nepodložených důvodů proto podle mého expertního názoru rozhodně není v zájmu státu. V zájmu státu je, aby soutěž proběhla za účasti maxima zájemců a aby byla vybrána ta pro stát, respektive, protože na stát sere pes, pro občany téhle země nejvýhodnější nabídka.
Bez intrik, bez politických tlaků, bez lobování, bez ideologických brejlí a dezinformačních kampaní tajných služeb zjevně hrajících do karet jinému konkrétnímu zájemci. Hm, to bych asi chtěl fakt modrý z nebe.
A co se týká těch, co nejhlasitěji křičí po okamžitém vyřazení Ruska a Číny z budoucího tendru, mám i v tomto případě svůj expertní názor.
Dílem jde zřejmě o prosté pitomce papouškující, co si přečetli či slyšeli v médiích, dílem o agenty domácích tajných služeb a dílem o agenty cizích mocností. Kromě Ruska a Číny.
Když se například dívám na současný politický vývoj v USA i tamní společenské trendy a zároveň si promítnu historii jejich způsobů prosazování svých zájmů, mám o dost větší obavu z toho, že tendr „vyhraje“ právě Westinghouse, než kdyby snad nějakým opravdu božím zázrakem vyhrál Rosatom. Stran možných teoretických rizik pro českou národní bezpečnost proto stavím Westinghouse zhruba na úroveň China General Nuclear Power.
Ale protože já nejspíš nebudu pro českou vládu v tomto ohledu směroplatný, soutěž vyhraje Američan. Co si budeme nalhávat, Dukovany má dostavět a taky dostaví Westinghouse, i kdyby tam doposud marně dumali nad problémem, jak rozštěpit atom aniž zároveň dojde k jadernému výbuchu. Protože teď prostě kamarádíme s Washingtonem a ne s Moskvou. Komu žalovati.
Zároveň ovšem existuje poměrně slušná pravděpodobnost, že se kvůli tomu asi nepověsím.
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)
Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.
***** Příspěvky čtenářů za měsíc březen 2021: *****
Roman Dubravský 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Anonym 555,- Kč, Miroslav Zatřepálek 100,- Kč, Peter Keklak 100,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Mgr. Luděk Tesarčík 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Mirko Hampl 170,- Kč, Pavel Jurášek 100,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Marek Janicko 250,- Kč
Celkem za měsíc: 5 175,00 Kč
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Latest posts by Redakce (see all)
- Řeč, která na Staromáku nesměla zaznít - 8.3.2021
- Ženy v politice a jejich dnešní svátek - 8.3.2021
- Švýcarsko: Lidé si v referendu odhlasovali zákaz burky - 8.3.2021
Tuto výběrovku nakonec vyhraje Brusel. Dukovany se dostavovat nebudou, ale uzavřou komplet. Dotace se pošlou na prodělečné elektrárny z mořského příboje a elektřinu budeme dovážet z Německa, když zrovna budou mít přebytky. A my se s ní naučíme šetřit.
Opak. V Německu už spalují plyn určený na zimu. Zrušili jaderky a vítr se sluncem to neutáhnou… a to chtějí elektrifikovat vozový park. Humorní Němci
A jinak důvěra v průmysl silně klesá. Nálada managerů je silně na bodě NULA.
No nic, ty Dukovany. Francie nám nabízí jaderné inženýry na jejich modernizaci. Oni těm výbušninám rozumí
O skopčáky bych starost neměl,Pijacku
Stačí jen nepatrnězvednuté obočí Frau Kanzerin
a český HONZA natáhne ten správý jistič
Co jsem se dozvěděla v průběhu posledních let na jiném webu:
Jádro ano/ne – tudy vede hranice, se kterými zeměmi se počítá v uskupení evropský chalífát x zbytek Evropy (zatím chalífátu ušetřený).
Z toho si můžeme odvodit, že ČR/SR bude – doufejme – patřit k východnímu – islámu nepodřízenému,- území. (Jiří, viz jeho přspěvek níže, bude mít smůlu.)
Vysvětlení: Obsluhu, tedy BEZPEČNÝ provoz jaderek není možné bez nebezpečí svěřit jen tak někomu, tedy ani pouze “zaškoleným” tmavým jaderným inženýrům, našim přátelům z ciziny.
Je to samozřejmě konspirace, ale když sledujete dění on-line….. zatím ani Piráti neprotestují proti jádru, že?
ANI JÁ TĚM RUSÁKŮM NĚJAK NEVĚŘÍM
na velké strategické zakázky s nimi je ještě čas. Alespoň dokud u nic nepadne ten carský systém a nezmizí Leninové z náměstí včetně toho vycpaného…
MORAVA A SLEZSKO NENÍ ŽÁDNÉ ČESKO !!!
VŠECHNY VOLBY BYLY PODVODNÉ !!! SMRT VLASTIZRÁDCŮM !!!
Vsadím se, že až půjde Putin do věčných lovišť, budeme rádi, že s nimi máme společného co nejmíň.
Já bych na ty velké strategické zakázky hledal jinde. A Číně bych se z preventivních důvodů taky vyhnul.
Rusko čekají těžké časy má da ně údajně znovu dopadnout pomsta Chazarů za vyhnání. Říkaly to babky v obchodě.
“Jaderné elektrárny s ruskou, respektive sovětskou technologií, u nás fungují od roku 1985 a zatím jsme se kvůli tomu ruskou gubernií nestali… Závislost na Rusku reálně nulová.”
Není to tak úplně pravda, dodnes musí lidé z ČEZ nebo z Energoprojektu občas hezky běžet do Moskvy, když jde o něco v primárním okruhu. Citace z rozhovoru s Drábovou.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/projekt-rusu-je-technicky-vynikajici-ma-jedinou-slabinu-rika-drabova-130806
Zbytečná připomínka. Kdyby JETE postavila Polská firma, tak by odborníci zase jezdily do Polska. To je všude na světě. Když někdo dává garance, tak má taky ve smlouvách nějaký servis a odborné zázemí, tudíž odběratel se zavazuje také školením svých kádrových rezerv. Já jsem třeba jezdil do Švýcarska na školení, protože moje textilka nakoupil stavy Sulzer. Westinghouse by vyžadoval ta stejná kritéria. Nechápu vaši neznalost… i když prndat proti Rusku se třeba hodí. Soudnost by ovšem byla na místě
Zbytečná připomínka? Autor tvrdí, že závislost na Rusku kvůli současným reaktorům je nulová a to není pravda. Kdybyste si přečetl ten rozhovor, zjistil byste, že je to mimo jiné tím, že Rusové mají problém ke svým reaktorům dodat kompletní dokumentaci.
Já čtu bohužel o energetice jiné zdroje a tady mohu pouze konstatovat, že v našem článku toho moc relevantního není…. tož tak
Jakou myslíte , že dodávají ke svým zařízením západní firmy ? Ty většinu věcí řeší až na stavbě !
Já neznám detaily, jak dokumentují své stavby jaderných reaktorů ani Rusové ani ostatní. Proto věřím odbornici v této oblasti Drábové. Počítám, že Vy o tom víte taky kulový, jen jste prostě musel ventilovat svou zbytečnou řečnickou otázku.
pepa ví všechno. Je mu skoro 90 a v Sovětském svazu byl několikrát.
věřiti Drábové ? nemá ona náhodou v kompetenci ty odborníky průběžně obstarávat ? místo keců do televize…
Hlavně nesmi dostat zakazku na Dukovany stat mužicko-bolševické okupantske svoloče nebo činsti v y k u r v e n i komouši. Nejde jen o narodni bezpečnost, nesmime tyto barbary podporovat, a je úplně jedno, kdo jiný zakazku dostane.Kdokoliv jiny, nežli uvedene staty ,bude pro ČR podle meho nazoru vždycky menší zlo.
Kde se v tobě bere tolik levičáctví ty pravičáku? Jsi jak ta rudá svině Šiklová, když prohlásila, že se bude raději mýlit s USA, než mít pravdu s Ruskem
A přitom v mládí tak silně toužila pověsit Horákovou, protože tatíček Stalin si to přál i v hrobě…
Rusko je muzicko-bolševicky stát, ktery vede bolševik z KGB, který okupuje část evropskeho statu s nazvem Ukrajina. Pokud by bylo na mne, tak bych zrušil ambasada RFv Praze( která funguje jako mala vojenska zakladna), nechal bych ji otevřit az pote, co by počet osob odpovidal standartu zastoupeni jinych států.. Co se tyče hesel, tak mohu jen zopakovat jedno, co se razilo za komančů na Prajzske: TADĚJI DVA PERSHINKY NA ZAHRADĚ, NEŽ JEDNOHO RUSA V KUCHYNI. Co si mysli ruda marxistka Šiklova je mi u p r d e l e.
Za války Němky říkaly , raději Rus na mě než Američan na obloze !
A co říkaly Češky znásilněné okupačními vojáky v 68?
Můžete je vyjmenovat ?
Vyjmenuju je hned poté, co vyjmenujete těch Vašich 950 milionů obětí “kapitalismu”.
Jó, mé kamarádce se líbil jeden Ivan se samopalem před “rohlíkem” (Brno, Leninova ul.) No, ve svých 13 letech neměla šanci ho klofnout. Ivan se styděl a jen uhýbal pohledem
Já jsem si s ním chtěl vykšeftovat nějaké střelivo a na to slyšel mnohem vstřícněji…
Jiným třináctkám se “klofnout Ivana” zjevně podařilo. Jejich nevděční rodiče pak tu “bratrskou pomoc” nahlašovali jako pohlavní zneužití:
https://www.ustrcr.cz/data/pdf/publikace/sborniky/prazske-jaro/cvrcek-lukas.pdf
Co to bylo za okupaci , když nám nic nechybělo a okupant trpěl hladem ? Ten okupant nám tu dovolil větší životní úroveň než měl doma , také divné .
Znásilnění dítěte hladovým okupantem je určitě mnohem lepší než znásilnění okupantem sytým, že.
Cvrček
to je zase nějaký havloid, ten toho musí pamatovat z toho 68osmého!!
Cvrček cvrkal, prcek prcal.
Jo jo – co jste neviděl na vlastní oči vy, to se nestalo.
jardo čau to je mudrc, všechno ví, všechno zná, a všechno umí vyvrátit.
Pouze jsem zopakoval vaše tvrzení:
https://pravyprostor.cz/prokleta-padesata-leta/#comment-1211222
iščo iščo adin raz?
a co říkaly v plzni (1945)
one more time one more time?
bože tys dub jak malá velká
To mělo být všechno Ivánku?
Jasně Jiříčku, máš pravdu jako vždycky
A ted už si vem pilulku a šup šup do klecového lůžka
Jistě ty emerický anální speleologu.Zkrachovalý Westinghouse ať jde do….
Ať je to kdokoliv ,jenom ne ten ten bolševicky a komunistický mor.
Naštěstí TY zrovna o tom nerozhoduješ!! Tak plácej.
Dovoluji si drobné upřesnění: Palivo pro Temelín už nějaký čas znovu dodávají Rusové. To americké tyče se nějak kroutily nebo co, tak se ČEZ vrátil k ruskému palivu.
Ano, je tomu tak. Předběhl jste mne, díky.
Pokud je největším rizikem politické zneužití, pak je nutné k Rusům a Číňanům přiřadit Westinghouse – jen s vzpomeňte, jak USA naskakovaly, už jen při úvahách o zdanění Google, Facebooku… Výstavba JE je na desetiletí, proto jsou i Francouzi nebezpečnou volbou – Francie je neklidný nebezpečný region a mlít se to tam bude několik desítek let, než konečně vyhraje islam. Takže zbývají Korejci. K čemu tedy ten tendr je?
Jo, odborníci jsou většinou pro Korejce. Tak snad se politici nenechají podplatit ani Rusama ani Amíkama.
Souhlasim s Vami, klidně Korejci.
Jo , taková malá muslimská muňka u montáže JE v kafirské zemi , , , , , ,
Mnoho fantazie netřeba .
Škoda, ze takovýto článek, se neobjeví, nikde jinde,nežli tady,to je jasný fakt,kterým si budme jisti!
Zato se dozvíme,ze Kubelkova měla s poprsim problémy už v pubertě,případně, ze Hanychova už je zase sama!!
Tak vypadají zprávy,našich médií, kde se nic důležitého nelze dozvědět! S článkem, pouze s malými pripominkami,které alen nezabíjí podstatu problemu,naprostý souhlas,důležité je to ,vždy v tom,komu to slouží,a to si myslím je zcela jasné, koho chleba jis,toho píseň zpivej,nebo tvůj nepřítel, je i mým nepřítelem, a naopak!!!
Nikdy nebudeme,naše garnitura,mit vlastni názor, a pokud i ano,stejně uděláme to co nám nynější kamarádi nařídí, az se budeme pratelit např. s Čínou, budeme mít jejich technologii,toť zákon vasnosti!!!!
Elektřina a energetika je můj obor drahně let a tak jen zírám, co blbců a neználků kecá do tohoto oboru, aniž by o tom něco věděli a znali základní fakta. Tím nemyslím zdejší přispvatele, ale politiky, novináře a různé politruky, zelené aktivisty apod. svoloč! Jak tak to sleduji, hrozí nám za krýtký čas obrovský průser! Nebude totiž v Evropě dost elektřiny. A ten problém se musíme dívat z několika pohledů. Např. vůbec se nebere v potaz stabilita dodávky elektřiny! Naše el. soustava pracuje s okamžitým výkonem v rozsahu cca 5-10 GW. A tento výkon musí být okažitě a vždy k dispozici, elektřinu nejde ve větším množství ukládat na sklad, pokud chybí, okamžiitě se bere odjinud, popř. v uzavřené malé soustavě jde frekvence soustavy dolů, to tady bylo za bolševika a hrozí jinak reálný rozpad soustavy. Takže narážím na to, že zdroje OZE (zejména fotovoltaika, větrné elektrárny) jsou doslova z tohoto hlediska k hownu! Vody máme málo a ta slouží (vodní elektrárny) k potřebné regulaci soustavy dispečinkem. Páteří naší soustavy jsou dvě jaderky (díky za ně) a samozřejmě uhelky. Zatím bez nich jsme také doslova v prdeli! A odebírat trvale elektřinu ze zahraničí je nesmysl, jednak je jí v Evropě citelný nedostatek, přebytky má díky soustavě jaderek jen Francie, ale jinak je to bída! Dále se musí vzít v potaz, že elekřina je drahá a bude spíš stále jen dražší, dále propojovací soustavy jsou limitovány přenosovou schopností, dráty prostě nenafouknete, a mají celou soustavu proudových aj. spešl ochran, které tyto linky chrání a ihned dle potřeby i vypínají. Tyto linky by v případě chybějícího celkového výkonu v ČR prostě nebyly schopné el.energii přenést a soustava by zkolabovala. A vývoj ohledněnel. energie jde v Evropě velmi špatným směrem!
A teď pozor!
Idioti, co vedou Západ si usmysleli, že zlikvidují osobní autodopravu (nákladní zatím naštěstí vynechávají a ani by to moc nešlo) a jdou na to dvěma směry. Jednak zavádí nesmyslné emisní EU7 pro spalovací motory a to bude pro výrobce a vlastně nás všechny doslova pohroma, dále vše převádí, jak jen to jde na elektroauta, tedy auta na baterky a to znamená zase obrovský průšvih pro el. soiostavu v Evropě, neb by nejen chyběl potřebný výkon 120 Temelínů jedoucích na plný výkon, ale nejsou k tomu ani náhodou připraveny el. rozvody! Např. v Praze, ale i jiných velkých městech v ČR by to znamenalo vybudovat při plné elektrizaci osobní autodopravy kompletní novou paralelení soustavu VN/NN a to by šlo do ohromných miliard korun, nehledě k tech. problémům typu, že většina aut by musela být nabíjena odpoledne a v noci! V Praze je několik tisíc trafostanic, na přesné číslo bych se musel podívat do “staničáku,” ale ty na takový nárůst spotřeby nejsou až na výjimky dimenzovány. A tak tomu je i v jiných městech.
A co lid panelákový, co se týče elektroaut? Jak ti by toto obstarávali? Není někdo tady na palici? Do obyčejného menšího auta potřebujete nacpat cca 40 kWh a žádná střela to teda nebude, jen přibližovadlo. V elekřině platí, že el. práce kWh (tedy energie) vzniká součinem napětí, proudu a času. Dejme tomu, že použijeme trojfázovou soustavu a baterie v autě na to budou uzpůsobeny, zatím se spíše používá jednofázové nabíjecí zdroje. Ale budiž. Takže, pokud chcete velmi zkrátit nabíjecí čas (zatím je to několik hodin), musíte jednu nebo obě zbývající veličiny razantně zvětšit. A tady zase narážíte na technické limity. Nemůžete přece baterii nabíjet 1000 a více Volty a i ten proud je omezen konstrukcí bateri. Tímto chci jen přiblížit problematiku a šlamastiku, do které nás společně blbí politici a ekologičtí naivkové dostali. A na Západě je doslova líhen blbých politiků a zpitomnělých neinformovaných voličů, co by chtěli všechno zelené. Ano, ekologii chceme zavádět do společnosti a hospodářství, ale nesmí to být ve stylu “Poručíme větru a dešti!”. Takže votovoltaiku a větrné elektrárny ano, ale jen jako doplněk pro ušetření klasických paliv, tedy šetříme energii, ale pro skutečnou reálnou el. soustavu, která mění v závislosti na zatížení výkon ( a to velmi) tyto zdroje představují jen potíže a nebezpečí! A to neberu v potaz, že náklady na to hodili politici s energetiky na jiné odběratele a ti pěkně dotují fotovoltaické barony (loni to činilo tuším 45 mld.Kč). A proč OZE jsou nevhodné, protože nejdou regulovat a pak se mohou stát nepřístojnosti uvedené v začátku textu!
P.S.
Jakmile někdo uvádí u zdrojů OZE co kolik ušetřili el. enerie, tak pozor, je to blbec, který nerozumí provozu el. soutavy, ta bez tzv. pohotového výkonu od velkých zdrojů (jsou to celé vyčleněné elektrárny anebo alternátory pracujících elektráren) nemůže dobře fungovat!
P.P.S.
Takéjsem si jen pro sebe malou FVE “systém Grid Free” pořídil na své parcele. A mohu vám sdělit několikaleté zkušenosti, ano šetří to elektřinu, ale v zimě od listopadu, prosince do března a v noci to vyrábí how-nou! Teď to dává cca 15% max.možného výkonu……od 9-15 hodin.
Máte pravdu, každý kecá o OZE, ale to “obnovitelné” je v překladu občasné, někdy se vyrobí víc, někdy míň. a to B nikdo neřekne: že v tomto případě to znamená pro nás odběratele že elektřina půjde jen občas, nikdo nebude vědět kdy zrovna elektřina půjde a kdy ne, podle toho zda zrovna zafouká, nebo zasvítí. A přenosová soustava by neustále vypadávání a zase nahazování asi neustála. Fabriky by nevyráběly, nemocnice by uprostřed operace zhasly atd… OZE je utopie.
OZE je dobré označení leda pro poplatek – poplatek OZE. Jinak pokrývá cca 2% celkové spotřeby v republice. A jak píše Maximus, o nárazovém použití nelze mluvit ani ve snu. Nejdříve jsem si myslel, že si chce nějaká mafie vydělat, jako že vydělala tolik peněz, že by to stačilo na další 4 reaktory velikosti v JETE. Ale postupem času jsem nabyl přesvědčení, že jde o holou likvidaci života, tak jak ho známe dnes.
Nemocnice by nezhasly uprostřed operací, neb mají záložní generátory, ale jinak souhlas.
Bohužel i záložní zdroje mají omezení v čase-než dojde nafta. Lékařské přístroje jsou velmi jemná elektronika, stačí několikrát za sebou výpadek a nához, přístroj ztratí veškeré nastavení, pak se děj vůle boží. Ale vůbec elektřina z obn.zdrojů je utopie, na el.proud fungují bankomaty, pokladny, závisí na ní letový provoz i provoz samotných elektráren, železnice, telefonní signál, doprava. Nikdo z nás si to nedovede představit.
Maxime,
dotaz trochu mimo téma. Už přrd časem (rok? dva?) jsem četla, že Westinghouse je před krachem či dokonce už zkrachoval.
Nevíte jak je to s ním dnes?
Nechci skákat do řeči, ale je to tak. Westinghouse zkrachoval a už asi 10 let nedostal pro nedůvěryhodnost a nespolehlivost žádnou zakázku. My mu máme posloužit jako odrazový můstek. Což z nás dělá pokusného králíka.
Ano, je to tak.
Díky všem za info.
Nevím proč,ale připomíná mi to čachry z vakcínou
a jistý vir. Omlouvám se za přískok
Co mám já za info, ještě funguje. Nalily se tam federální peníze, protože je to ,, v národním a bezpečnostním zájmu”.
Obama po vzoru pokrokových marxistů zachraňoval to co se v principu zachránit nikdy nepodařilo. Nalil jim finanční pomoc, subvence a státní garance… No, ten negr už nepochopil, že si Westinghouse tímto přízeň u subdodavatelů nezíská a důvěru už vůbec ne. Na toto je i Americká vláda krátká.
Celkem jste to dobře popsal. Energetika mě trochu obešla, ale ač slaboproudař – elektonik, mi tato problematika a její vývoj nejde do hlavy. Nechce se mi věřit, že by byli všichni tak blbí a nedocházelo jim, že nebude dlouho trvat a bude jí nedostatek. Tak že co?
– plánuje se rapidní úbytek spotřebitelů ?
– je nebo bude nějaká nová efektivní a množstevní
výroba el energie?
– nebo ať to stojí co to stojí, po mě potopa?
…
Mám obavy že C) je správně.
Bože, už i technika, mi chce zdarma pomáhat, díky,píše si co chce,medvědi služba! Sorry,jako!
Ještě se nevyřešilo, kam se bude dávat jaderný odpad.Nikdo ho nikde nechce.
9. 4. 2019 – Z jaderného experimentování s palivem v Temelíně čiší průšvih za miliardy ZDROJ : https://www.peak.cz/z-jaderneho-experimentovani-s-palivem-v-temeline-cisi-hruza-za-miliardy/16397/
Drábová s Jílkovou to proberou u Moravce
LU LINA zasah na komoru
za mne diky, vidim to napodobne a s tema Finama obvzlaste trefne.
bez elektřiny se neobejdeme, už proto že chceme zavádět hen ty ony elektromobily takže by neměly kde tankovat, myslím, že kdybychom se octli bez elektřiny tak začnou nejvíc řvát zelení aktivisté co pořád chtějí návrat k přírodě a kterým by jejich mobily a notebooky byly na nic, jinak je úplně jedno, kdo dukovany dostaví, přednost by měla mít kvalita ne politika
chléb a hry pro goje