PRACESILNICE
25.9.2020
Kategorie: Ekonomika

Dopravní stavby snad „řídí“ dopravní sadisté

Sdílejte článek:

VILÉM BARÁK

Pro perspektivu, jak to v Česku funguje ve srovnání se světem. Morandiho dálniční most v Janově spadl 18. srpna 2018 a provoz na něm byl obnoven 5. srpna 2020 Trojská lávka se zřítila 2. prosince 2017 a není otevřena dodnes.

K nepoužitelnosti silniční sítě, vedle šířícího se nešvaru rezidenčního parkování, přispívá roztříštěné vlastnictví silniční sítě mezi stát, obce, kraje, které znemožňuje koordinaci oprav. Jedná se o systémový problém, který nejde vyřešit nějakou dobrou vůlí jednotlivých institucí (odkdy mají úřady dobrou vůli, že) ani ustavením nějaké “tetky” do funkce tzv. koordinátorky, jak to udělali v Brně. Takový “bílý kůň” nemůže nic změnit. Jde pouze o předhození rituální oběti médiím a rozezleným řidičům.

Každý subjekt totiž plánuje opravy v jiných cyklech, dostává peníze jinak a z jiných kapes či v jiném čase a soutěží o různé dotace. Jediným řešením by bylo faktické vyvlastnění komunikací nebo omezení vlastnických práv, kdy správa silniční sítě by se odehrávala opravdu v intencích Sítě, která musí skutečně fungovat. Tzn. jednotliví majitelé by do sítě nemohli zasahovat jak je napadne (a jak dostanou dotace), ale v návaznosti na ostatní, a to vše s cílem co nejlepšího fungování dopravy.

Uvědomuji si, že stát, resp. byrokraté však nejsou žádnou zárukou rychlých oprav silnic a dálnic. Ouřady nic nepálí, a čas občanů již vůbec ne. Nechají si od stavebních firem vnutit lhůtu 40 měsíců a reálně se na místě dělá 6 měsíců, a to jenom ve dne. Firmy zaráz rozvrtají 4 až 5 staveb, vždycky chvíli na některé z nich předstírají práci a výsledek je jaký je. Příkladem může být Brno. Přes tři roky je rozbitá část malého městského okruhu před OC Vaňkovka a páteřní křižovatky Dornych-Zvonařka a Plotní-Zvonařka. Stavba se provádí od klidné části ulice, místo aby došlo k co nejrychlejšímu dokončení nejvíc dopravně zatížených úseku. Jako v Rusku…však počkají.

Kdyby se dělalo o víkendech a v noci (vím, vím, při dodržení hlukových limitů atd. jak zní výmluvy ouřadů), tak to budou 4 měsíce. Chyba je, že veřejnost nemá přístup (jednoduchý, přes internet) k harmonogramům staveb, aby se odborníci mohli vyjádřit, co tam je za hlouposti a nesmyslné lhůty a “omlátit to” byrokratům o hlavu. Potom oprava mostku 5 metrů dlouhého na silnici 2. třídy (výměna zábradlí a asfaltového povrchu) trvá 4 měsíce.

Pro perspektivu, jak to v Česku funguje ve srovnání se světem. Morandiho most v Janově, postavený v roce 1967 spadl 18. srpna 2018. Jde o součást dálniční estakády s mostovkou ve výšce 45 metrů na terénem. Dne 5. srpna 2020 byl zprovozněn most nový, dlouhý skoro jeden kilometr. Předtím v rámci zátěžových testů na most najely desítky těžkých nákladních aut.

Trojská lávka postavená v roce 1984 se zřítila 2. prosince 2017. Opětovně stavěná pěší lávka má mostní konstrukcí dlouhou 253 metrů a širokou 4,5 metrů. Dne 22. září 2020 na ni najely 4 multikáry naložené štěrkem. Lávka není otevřena dodnes.

Divím se, že podobné články nejsou cenzurovány a lidé ještě mohou vyjíždět za hranice, kde vidí, že stát může fungovat a jde řídit.

Kromě povinného publikování harmonogramu stavebních prací vidím další cestu ke zrychlení oprav. Jde o zavedení možnosti podat žaloby (nejlépe hromadné) ze strany motoristů k získání náhrady za zmařený čas, a to i za zpoždění v důsledku uzavírky. Stát (obce, kraje) by musel dokazovat, že opravy nešly udělat rychleji. Jenže to by znamenalo, že stát, obce, kraje (a Poslanecká sněmovna je plná komunálních politiků) si sám na sebe uplete tento bič.

Dalším důvodem, proč jsou města čím dál více neprůjezdná jsou dopravní řešení „pro budoucnost“. Ano, zní to hezky, ale je to pro budoucnost bez osobní automobilové dopravy.

Příkladem je přestavba ulic Dornych a Plotní v Brně. Dříve po obou ulicích jezdily auta, resp. sloužily k příjezdu od D2 do středu města. V rámci přestavby tratě pro šaliny (cca za 1,5 mld. korun, úplně zbytečně, protože šaliny na tomto úseku z dopravního hlediska nechybí) se pro auta uzavřela ul. Plotní. Na ul. Dornych (vedoucí oklikou a s nepřehlednou zatáčkou) byly nově každých 100 metrů vytvořeny křižovatky se semafory. Takže místo dvou ulic jedna, ale delší, se zatáčkou a plná křižovatek. Výsledek? Každodenní kolaps dopravy, a to ještě naplno nefungují všechny křižovatky. Mám pocit, že navrhování a provádění dopravních staveb má na svědomí jedna ze čtyř následujících skupin:

  • – byrokraté, kterým je úplně jedno jak dlouho stavba trvá a jaký je výsledek,
  • – chudí duchem,
  • – ekoteroristé, co chtějí co nejvíce lidi odradit od používání aut,
  • – dopravní sadisté, libující si v týrání řidičů a jejich pasažérů.

Jinak to není možné. Bohužel, jediné, na co se politici a byrokraté v této oblasti opravdu mohou spolehnout, je zajímavý psychologický a mediální jev. Lidé stojící v koloně budou nadávat, ale jak se rozjedou, na vše hned zapomenou. V tomto se podobají zvířatům. Stejně tak česká média nikdy nepátrají, zda oprava musí trvat tak dlouho. Jako za komunistů před rokem 1989 v Aktualitách (to byl hlavní „investigativní“ pořad té doby) se reportér zeptá řidiče: „Co tomu říkáte?“ Dozví se: „Je to hrozné“. A šlus. Proč alespoň před volbami nestojí v úsecích, kde vznikají kolony, zpomalení, komplikace, nějací demonstranti s transparenty s nápisy….Stojíte tady jako hlupáci ignorancí…XZY. Proč tohle není na billboardech?

Nedávno jsem slyšel, že někteří motoristé se chystají při projíždění těchto úseků (nebo při míjení úřadů odpovědných za opravy) začít troubit s tím, že řev klaksonů bude jako „mexická vlna“ obíhat stále dokola městem. Pochybuji, že by si byrokraté odpovědní za opravy něčeho všimli?

Žádná paměť, žádné demonstrace, žádné výzvy k odstoupení…prostě politici a byrokraté z ničeho nemusí mít obavy.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc říjen 2020: *****

ing. Jan Dvořák 400,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Pavel Kl*ka 222,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Miroslav Paták 200,- Kč, Marek Janičko 250,- Kč, Anonym 1000,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Pavel Jurášek 100,- Kč, Jan a Gabriela Horáčkovi 500,- Kč, Miloš Kraus 200,- Kč, Ludmila Kárská 300,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, Miloš Kraus 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, MUDr. Markéta Hansli 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Jiří Meissner 500,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Bohuslav Maceška 50,- Kč, Jiří Sika 100,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč

Celkem za měsíc: 12 172,00 Kč
Vybráno 34.77%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP

Latest posts by Redakce (see all)

(Visited 1 228 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (15 votes, average: 4,87 out of 5)
Loading...
politicon.cz
45 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.