doprava
17.5.2019
Kategorie: Ekonomika, Exklusivně pro PP

Dopravní politika státu a města Prahy je nejednotná

Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKRKdyž česká koruna není politicky stejnou českou korunou, pak vidíme politiku, která nemá dobré výsledky. Už dvacet pět let se řeší doprava cestujících na a z pražského letiště Václava Havla. Poslední řešení navrhl stát (státní koruna), který projektem za čtyřicet miliard zajistí dopravu cestujících novým, zčásti tunelovým spojením (jakási obdoba metra) a s dokončením trasy vlaku do Kladna. S prodloužením trasy metra A na letiště se totiž už nepočítá, protože to je jiná, komunální koruna, a ta se bude investovat jinde.

Politika k pláči

Původní prodloužení trasy metra A až na pražské letiště bylo projektováno ve výši 17 miliard korun a to v době, kdy se trasa A dostavovala k Motolské nemocnici. Tato část metra, otevřená 6. dubna 2015, je posledním dostavěným úsekem pražského metra. Skoro monopolní projektant, firma Metroprojekt, zpracovala analýzu a v roce 2018 zvýšila cenu prodloužení trasy metra A na letiště na 26,8 miliard komunálních korun a termíny realizace protáhla na jedenáct let. (1). A to pro trasu, jejíž nemalá část měla vést nad povrchem.(?) Přiznejme, že to i socialismus stavěl rychleji. Stačí se podívat na historii výstavby tras metra z této doby. A protože město Praha se za posledních mnoho let už na nic kloudného dopravně nezmohlo, stát se rozhodl, že opráší projekt obsluhy letiště z devadesátých let s tím, že holt dnes vyjde třikrát dráž. Politika k pláči.

10 minut za 40 miliard

Za čtyřicet miliard státních korun si cestující na pražské letiště koupí 10 minut zkrácené jízdy, komfort přestupu ovšem nikoliv. „Vytvoření společného nástupiště pro metro a vlak, kdy by cestující při přestupu jednoduše přešli od vlaku do metra, by tak bylo technicky neproveditelné a brání tomu i bezpečnostní a další předpisy,“ uvedl Kamil Bednařík z Metroprojektu. (2). Na nové trase vydělají alespoň kladeňáci, jejichž doprava do Prahy se výrazně zlepší. A to je snad důvod, proč ve stavbě pokračovat, byť její faktické provedení asi hodně vyhovuje stavebním firmám, občanům totiž těžko.

Pražský okruh se mění na fikci Yetti

Všichni o něm hovoří, ale jen tak ho zřejmě nespatříme. Za výše utracených čtyřicet miliard by se dala postavit polovina chybějícího pražského okruhu a ten by Praze a všem, co do ní jezdí, (velká část jsou samozřejmě mimopražští řidiči), podstatně ulehčil více. Nejen od dopravního přetížení, ale především od nekonečných kolon kamiónů, smogu a alergie způsobujících nanočástic, které se z takové dopravy vytvářejí.

Jde o dlouhodobý problém spolupráce státu a Prahy

Neochota státu a města Prahy se dohodnout na čemkoliv smysluplném stojí nás všechny zbytečné peníze. Desítky let jsou realizované spíše méně důležité stavby, zatímco prioritní jsou mnohdy jen na papíře. Přínos tohoto konání je tak nízký, že by žádný soukromý podnikatel za takové projekty peníze nevydával. Ale ze státního či komunálního tečou peníze proudem i na stavby, které oprávněně vzbuzují u veřejnosti otazníky. Tato kritika nespolupráce padá na hodně vlád i mnohá již zmizelá vedení města Prahy. Problém je totiž dlouhodobý. Ale ani dnes to nevypadá, že by se věci měnily. Otázkou dne je proč tomu tak je, a kdy a nebo kdo to konečně změní.

(1) Zdroj: https://www.idnes.cz/praha/zpravy/prodlouzeni-metra-motol-letiste-miliardy-analyza.A180215_120053_praha-zpravy_rsr
(2) Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/letiste-rychlovlak-vizualizace-metro-spojeni-draha-praha.A190513_171310_eko-doprava_rts

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc červen 2019: *****

Miroslav Hloušek 111,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, ing. Jan Dvořák 350,- Kč, Pavel Kosmata 100,- Kč, Jakub Malinovský 55,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Roman Foff 1000,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Pavel Šána 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Mgr. Jana Lavičková 1000,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Pavel Rliko 200,- Kč, Vlastimil 800,- Kč, Jan Rada 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Václav Tykvart 200,- Kč, Marie Kouklíková 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Petra Rohlíčková 300,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Petr Šantrůček 300,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Martin Pavlíček 1000,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč, Marie Svajdová 200,- Kč, Martina Kosková 500,- Kč, Roman Martínek 100,- Kč, Tatiana Vráblová 200,- Kč

Celkem za měsíc: 12 449,00 Kč
Vybráno 35.56%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 394 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (11 votes, average: 4,73 out of 5)
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
7 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.