auto1018
26.10.2018
Kategorie: Ekonomika

Dej blbci funkci a vymyslí lejstro

Sdílejte článek:

JINDŘICH ČENĚK

Tak praví známý citát Jana Wericha, který vždy s humorem, lehkostí a noblesou dokázal glosovat události a problémy své doby. Jistě, v normalizační době nebylo lehké poukazovat na jakékoliv problémy, člověk se mohl jednoduše dostat do hledáčku systému, který si dokázal jednoduše zajistit mlčenlivost oponentů.
Dnes se můžeme zamyslet nad tím, jak by Werich komentoval události a kauzy současnosti. V náhledu zpráv, které k nám v poslední době směřují z EU, by nyní jeho citát pravděpodobně zněl: ” Dej blbci funkci a vymyslí dotaci.”

Dočetl jsem se, že se spouští nový dotační program pro malé, střední, ale i velké firmy na nákup elektromobilů, výše dotace může být až 75%. Zelení, sluníčkáři a ekologičtí aktivisté jásají, že nám konečně Brusel zajistil čistější vzduch. Realita je bohužel ale úplně jiná.

Nějaký úředník, měl nutkání zviditelnit se nesmyslnou dotací. Pravděpodobně se snažil zakrýt jiné své předešlé, neuvážené populistické rozhodnutí, že sníží emise výfukových plynů o 35%. Sluníčkáři zajásali. No ale co teď s tím? Bylo třeba vymyslet rychlé řešení. Technologie, které by nám dovolily takto drasticky v současné době snížit emise výfukových plynů, zatím nemáme. Pokud bychom je měli, tak by byly nyní stále ještě tak drahé, že by jejich masové využití nepřicházelo v úvahu. Ejhle, vlastně máme elektromobily. Nejde ovšem pominout ten fakt, že elektromobily jsou prozatím velmi drahé. Co s tím? Řešením je opět, jak jinak, dotace!! Je nutno sebrat všem prosperujícím opět navíc kousek z jejich daní a tyto peníze poskytnout formou dotace vybraným subjektům na jejich nákup. Vše se najednou zdá krásné, zelené a čistější. Realita je bohužel ale úplně jiná.

Pokud se v ČR nyní zvedne prudce počet elektromobilů, budeme mít pro ně mít připravenou infrastrukturu? Bohužel pravděpodobně ne. Poučit jsme se mohli, jak je Čechům po staletí vlastní, v pohádce z jednoho království. V onom království neuvážené zvýhodnění elektromobility způsobilo nedostatek energie pro běžný chod společnosti, zamotání sídlišť prodlužovacími kabely, které ohrožují cyklisty a jediné, co tam zatím brání kolapsu, je silný nedostatek nabíjecích míst. Pomyslíte si, je to jen pohádka. Bohužel je ale pravdivá! Oním královstvím je totiž Norsko. V něm bylo nyní ve velmi krátké době cenovými pobídkami, daňovými perzekucemi s možností jezdit vyhrazenými jízdními pruhy pro hromadnou dopravu, obměněno 30 % vozidel se spalovacími motory za elektromobily. Řeknete si, že je to pouhá jedna třetina vozidel, to přece tolik není. Možná ne, ale stačí to rozhodně na to, aby došlo k ucpání vyhrazených jízdních pruhů, čímž jedna z výhod okamžitě pomíjí. Ne každý v tom království bydlí ve svém domě, aby mohl svůj elektromobil nabíjet přes noc ze své stanice. A tedy pokud se mu nepodaří obsadit některou veřejnou stanici, u které stráví dobitím rozhodně více času než klasickým dotankováním “diskriminovaného ropáka”, je nucen z okna svého bytu vyhodit prodlužovací kabel a doufat, že se mu na něj do rána, kdy bude schopen vyrazit se svým nabitým elektromobilem do práce, neoběsí nějaký nepozorný cyklista. No nic, sice se tam moc nejezdí, ale za ten čistější vzduch to přeci stojí. Kde je ale ta realita?

Už samotné vyhlášení drastického snížení emisí u vozidel o 35% bylo od úředníků EU čistě populistické a řádně nezvážené. Nejprve padlo v Bruselu rozhodnutí snížit emise o 40%, následně pouze o 30 %, aby pak s odborností vola jdoucího na porážku byla úředníkem zvolena zlatá střední cesta 35 %. Proč zrovna 35 %? To nikdo, popravdě řečeno, asi ani neví. Pravda je ovšem taková, že i když do Hamburku zakážeme vjezd všem automobilům s dieselovými, ale třeba i zážehovými motory, ovzduší se moc nezlepší. Proč? Odpověď je jednoduchá. Stačí, aby do přístavu připlula jedna ze sto padesáti superobřích lodí, a máme tak jako tak po žížalkách. Úředník nám totiž zapomněl sdělit, že pouhých patnáct takových superobřích lodí, spalujících mazut v silně neekologických agregátech, dokáže vyprodukovat tolik emisí jako všechny automobily světa, za danou dobu, dohromady. Dobrá, sdělí nám úředník, tak tedy alespoň zvýšením emisních limitů u vozidel se spalovacími motory a dotační podporou elektromobilů uděláme první pozitivní krok k ochraně životního prostředí. Realita je bohužel opět ale úplně jiná.

U elektromobilů nám evropský úředník pouze řekne, jaké jsou výhody, mnohdy ještě pouze hypotetické. On ve své podstatě nic jiného nepotřebuje, aby mu byla schválena podpora – dotace. Nikdo se ho přeci neptá, jaká ekologická zátěž je způsobena při výrobě baterií, o kolik více znečištění způsobíme v měděných dolech třetího světa při dobývání nadměrně spotřebované mědi pro elektromotory, které budou našimi elektromobily hýbat. Nikdo se ho nezeptá, o kolik stoupne cena elektřiny pro normálního občana při vyšším požadavku na odběr. Otázek, které by měly být zodpovězeny při poskytnutí takové dotace, je daleko více. Všichni jásající a nadšením hýkající ekologové, úředníci a populisté, toužící po zviditelnění, by si měli uvědomit, že je nutno si na všechny tyto otázky kolem předčasného, silově tlačeného rozvoje elektromobilů předem uspokojivě a rozumně odpovědět.

Úředník zkrátka řekne „A“ a pokud my se ho po werichovsku nezeptáme, kam a proč vlastně schoval „B“, připojíme se k mlčící většině tak, jak si to úředník přeje. Následně si potom zasloužíme tuto ekologii v podobě elektromobilů zaplatit ze svých kapes, stejně jako jsme to zaplatili v případě fotovoltaických elektráren.

Závěrem mi dovolte apelovat na naši vládu, politiky, na naše úředníky. Poslouchejte hlasy oponentů, které už kvůli této problematice zaznívají, zabývejte se podrobným rozkladem všech možných variant následků, které by nám mohly v budoucnu vyplynout z nynějších neuvážených kroků. Pokuste se poučit z chyb jiných a buďte k veřejně vynakládaným financím odpovědní stejně, jako byste byli k financím vlastním.

Jindřich Čeněk, člen Pravicově-konzervativního křídla Svobodní PLUS

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc září 2021: *****

Ilja Baudyš 1000,- Kč, ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, ing. Tomáš Šimčík 200,- Kč, Vlastimil Kornas 111,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Mgr. Luděk Tesarčík 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Pavel Burget 200,- Kč, Karel Kubela 83,- Kč, Martin Vavřinka 50,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Jiří Obermaier 300,- Kč, Dagmar Sokolová 200,- Kč, Josef Tichý 1000,- Kč, Martina Kosková 350,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Vlastimil Kůs 500,- Kč, Martin Ondráček 200,- Kč, Bohuslav Maceška 100,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč

Celkem za měsíc: 12 244,- Kč
Vybráno 34.98%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 226 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (20 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...