TOKRADAR
2.7.2018
Kategorie: Ekonomika

Dálnice

Sdílejte článek:

IN

Silniční síť v České republice patří k tomu nejhoršímu, co lze v evropském měřítku zažít. Vynecháme li nepříliš kvalitní povrchy ve Východní Evropě a srovnáme li ty naše s Evropou Západní, je nemožné si nepovšimnout, jak bídně na tom jsme. Bohužel se to netýká jen okresek a silnic nižší třídy, ale jde i o nově zrekonstruovaných dálničních úseků.  

Životnost silnic a dálnic má své omezení. Jestliže ve Východním Německu sloužily komunikace vystavěné za 2.světové války až do sloučení obou částí této země, ostatně jízdu po ,,panelce” směrem na Berlín nelze zapomenout, připomínala jízdu po pražcích, pak z toho lze odvozovat, že kdysi se stáří takové dálnice pohybovalo kolem 50ti let. Novodobí inženýři jsou vystaveni většímu tlaku v tom, že rapidně vzrostla hustota dopravy. Oproti tomu mají výhodu v kvalitnějších materiálech a technologiích, takže by schopnost udržet kvalitu jízdy na solidní úrovni po delší dobu neměla být problém. Opak je pravdou.

Automobily jsou vývojem stále pohodlnější a luxusnější. Podvozkové systémy se sice liší dle typu a značky vozidla, ale i ty nejběžněji prodávané modely jsou v porovnání s historicky staršími na vysoké úrovni. Absorpce nerovností je tak poměrně dobrá a zlepšuje se navíc souběžně s cenovkou auta. Nejmodernější luxusní vozy s vzduchovým pérováním nabízí pocity podobné těm, které zažíval Aladin na létajícím koberci. Nerovnosti a výmoly jsou pak pro pasažéry méně pozorovatelné, tedy pokud v jámě nezůstane rovnou celé kolo. Následné poškození a jeho oprava se poté stává vysavačem nikoliv drobných z peněženky majitele vozidla.

Daleko horší je, sedíte li ve sportovním voze, nejhůře v supersportu. V tu chvíli pečlivě vybíráte, kudy jet. Řada silnic nižší třídy patří u nás do kategorie tankodromů, těm se musíte prostě vyhnout. Neskutečně zfušované záplatování výmolů, absence vhodných strojů nahrazených lopatou a potrhané krajnice vytváří nejednotný povrch nekompaktibilní s tvrdším nastavením podvozku. Jízdou po takové komunikace trpíte Vy i Vaše auto. Požitek z jízdy (ano, to ještě existuje) se tak vytrácí a na scénu přichází obava o stav vozidla po absolvování takovéto vyjížďky. Pokud si však myslíte, že se stačí vyhnout cestám mezi poli a vrátit se na dálnici, mýlíte se. Naše dálnice jsou systematicky udržované ve stavu rozpracovanosti. Proslulá D1 patří opravdu k světovým unikátům. Její rekonstrukce je nekonečným seriálem na pokračování, kterému závidí i herci z nováckého seriálu Ulice.

Bohužel je třeba konstatovat, ani nově opravené úseky nejsou pro supersporty ničím jiným, než prostou roletou. Technologie tvorby betonového povrchu má nějakou chybu, protože podíváte li se pečlivě, výsledek je prostě obdoba staré klasické valchy. Najedete li na novou D1 se svým tvrdším podvozkem, připravte se na drkotání zubů a nepříjemnou frekvenci ran trvající po celou dobu jízdy po proslulé spojnici mezi Prahou a Brnem. A to by se člověk musel rozčílit i nad úsekovým měřením v rozestavěných částech a neskutečně tvrdému kalibrování kamerového systému neodpouštějícím ani 5km navíc. Toto ,,mýtné” je zločin na motoristy a neustálé sledování tachometru způsobuje i nehody.

Donedávna bylo daleko nejpříjemnější jet z Prahy směrem na Rozvadov. Bohužel i na D5 se začíná projevovat věk a stává se permanentní houpačkou. Některé hupy připomínají katapult a smutné je, že se na svých místech nachází i desítky let. Platí to o začátku a konci několika můstků, především ten mezi Rokycanami a Plzní je výživný. Není však osamocen. Jde o místo, kde si v  SUV připadáte ohroženi. Na závěr je možná dobré říct, co s tím. Tedy, lidé odpovědní za stav silnic by neměli mít jiné služební vozidlo, než supersport. Pokud si myslíte, že je nemyslitelné, aby ministr dopravy Ťok vyfasoval drahé porsche či lamborghini, vězte, že náklady na jeho pořízení by se záhy vrátily. Kdyby denně musel absolvovat aspoň 300 km po našich dálnicích, a ne v luxusní limuzíně, začal by daleko více přemýšlet o tom, co dělá špatně.  A je třeba si přiznat, že pokud jde o silnice, tak se mu skutečně nedaří. Otázkou pak zůstává, proč to jinde jde.

 

Autor: J3.K

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc říjen 2019: *****

Vladislav Vydra 100,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Miroslav Hloušek 111,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, Eva Myslivečková 100,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Jan Bezděk 1000,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Marie Fulková 100,- Kč, Pavel Šána 107,- Kč, Oto Tvrz 200,- Kč, Petr Pisan 100,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Ludmila Karská 300,- Kč, Petra Rohlíčková 200,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Vlastimil Kornas 666,- Kč, Jana Hašlarová 200,- Kč, Ilja Baudyš 1000,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Miloš Kraus 300,- Kč, Rostislav Jendrejčík 50,- Kč

Celkem za měsíc: 8 084,00 Kč
Vybráno 23.09%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 37 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (16 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
12 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.