vlaK stary
27.7.2020
Kategorie: Ekonomika, Exklusivně pro PP

Česká železniční žebrota

Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKRNehody na železnici jsou asi vyřešeny. Tak to alespoň vypadá, soudě podle mediálních příspěvků, ve kterých jsme se dozvěděli, že České dráhy vydaly pro své strojvůdce kontrolní aplikaci a ti navíc musí hlásit při nástupu stav své únavy. Konec a pohádce odzvonil zvonec.

S tím se ale odborná veřejnost jen tak nesmíří. Odhalení o tom, jak to na českých kolejích opravdu vypadá, bylo totiž příliš mnoho a k těmto všem zjištěním očekávaná nápravná opatření poněkud chybí. Bývalí ministři dopravy kritizují poměrně hodně faktů, přiznejme si ovšem, že mnozí z nich za špatný stav železnic nesou svou vlastní odpovědnost.

Údajně i jejich přičiněním se výrazně omezila výstavba autobloků a jen se čekalo na peníze pro systém ETCS. (European Train Control System). Snad stojí za připomínku, že český autoblok (první nasazení proběhlo v USA) jako spolehlivé, levné a funkční zařízení bylo namontováno na trati Běchovice – Český Brod už v roce 1952.

Budoucnost sice patří ETCS, avšak jeho současná cena je záměrně velmi vysoká a kvůli tomu se zrušily i vypsané veřejné soutěže. Soukromí nákladní dopravci ve sdružení ŽESNAD (členem je i de facto státní ČD CARGO) i přesto vyzývají k urychlení implementace jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS, protože tudy zjevně vede cesta do evropské železniční budoucnosti.

Dodejme, že z technického hlediska se v podstatě jedná o přenesení návěstidel na lokomotivy a bylo by proto správné, aby stát obecně uvažoval o příspěvku pro všechny dopravce na nákup zařízení ETCS. Sluší se připomenout, že první nákladní dopravci už začali využívat zabezpečovač ETCS ve smíšeném provozu na trati Břeclav – Kolín.

Velmi ostře se k situaci na železnici vyjádřil poslanec za Pirátskou stranu Mikuláš Ferjenčík, který na svém twitterovém účtu uvedl že, cit: „ ČD mají ob den nehodu a přitom je dál vesele řídí trafikant, který na to absolutně nemá kvalifikaci a nad rezortem bdí ministr s poruchou spánku. Nedospalí řidiči údajně řídí podobně blbě jako ožralí, obávám se, že pro ministry to platí taky. Kocourkov fakt.“

Přiznejme si, jedno je jisté. Kvalifikační předpoklady pro řadu odborných funkcí v dopravě vzaly totálně za své. Požadovaná odbornost se nezřídka zaměnila za kvalifikaci kupčíků, kteří úrovní připomínají soudruhy z padesátých let po jejich nástupu k moci. A s nekvalifikovanými ministry dopravy si jejich úředníci snadno „poradí“ a je to hodně vidět.

Je logické, že důvodů vedoucích k nehodám na železnici je více. Chybějící zabezpečovací zařízení, příliš mnoho úrovňových křížení, nedostatek a únavy strojvůdců, nekvalitní řídící pracovníci, chybějící ministr dopravy, nedostatek odborníků na ministerstvu a výčet by jistě mohl pokračovat. Ale závazné řešení, vzdor mnoha rozumným návrhům odborné veřejnosti, nikdo nikde nepředkládá.

Když se vrátíme v čase zpět, tak v roce 2000 mnozí upozorňovali, že vznik SFDI – Státního fondu dopravní infrastruktury povede k úřednické výstavbě a nulové politické odpovědnostní za její průběh. Nebyli vyslyšeni. Za dvacet let si můžeme předložit výsledky. Ano, utraceno bylo mnoho, vybudováno velmi málo, v případě vysokorychlostních železnic nic a vodní cesty jsou popelkou jako nikdy.

A občan je snad spokojen s výstavbou dálnic? Například v porovnání s Polskem? Ani ten normalizační socialismus nebyl tak neskutečně neschopný. Čeští novodobí politici asi umějí mnohé, ale budovat stát s kvalitní dopravní infrastrukturou, na rozdíl od západní části EU, zjevně nikoliv. Podíl na tom mají i mnohá česká média, když nám za „odborníky“ vnucují ty, kteří žádné odborné vzdělání a dostatečnou praxi nemají. Přece se nikdo za dva semestry v politické funkci nestane odborníkem.

Dodáme pro nezasvěcené, že i tolik privatizaci milující Britové od modelu odstátněných železnic pro zjevnou nefunkčnost ustupují a projekt HS2 pro vysokorychlostní železniční spojení Londýn – Edinburgh je řízený britským ministerstvem dopravy a ministerstvo také vybírá nové rychlovlaky z předložených nabídek. A berlínské vládě můžeme vyčítat hodně, ale vysokorychlostní tratě se v Německu staví a plány na nákupy nových rychlovlaků se pro období po covidové pandemii se počítají na stovky jednotek. A německý „masterplán“ předložený spolkovým ministrem dopravy, Andreasem Scheuerem, počítá se zvýšení podílu nákladní železniční dopravy o 25%. K tomu Evropská komise vyzývá členské státy, aby zrušili pro železniční přepravce poplatky a zvýšili tak atraktivnost (i ekologickou) tohoto dopravního odvětví.

V Česku nikde nic.

Ano, lze přiznat, že se opět bude v blízké době projednávat ve vládě Dopravní politika ČR pro období 2021 – 2027 s výhledem do roku 2050, ale to už i ten neinformovaný občan ví, že drtivá většina z toho skončí na papíře, jak tomu ostatně posledního čtvrt století je stále. Psát úředníci umějí, stavět nikoliv. A čeští politici jim v tomto nešvaru zdatně sekundují.

Československo patřilo kdysi v železničním odvětví ke světové špičce. Rychlost 160 km za hodinu jsme dokázali vyvinout parní lokomotivou už v roce 1964, rychlosti přes 200 km v hodině už v roce 1971 a to elektrickou lokomotivou ze Škody Plzeň. Jediná smlouva na nákup Pendolin se ale podepsala v roce 1995 a od té doby je tu čtvrt století jen velká nula. Navíc potenciál těchto vlaků není díky úředníkům (ale i médiím) vůbec využíván.

A má smysl informovat veřejnost, že nákladní vlaky při svých hmotnostech 1000 t a výše pak z důvodu slabé stejnosměrné napájecí soustavy 3 kV a kvůli poklesům napětí v této troleji nemohou využít plný výkon lokomotivy a na rychlost 100 km/h se dostávají jen stěží? Což samozřejmě vede k zhoršené kapacitě tratí. A nikdo s tím nic nedělá.

Místo nutné změny trakce se obnovují stará železniční nádraží, někdy sporně využívaná. Dosavadní veřejná osobní železniční doprava příliš velkorysou a plýtvající nabídkou spojů totiž vůbec neodpovídá přepravním proudům. Některé regionální tratě místo lidí vozí leda tak vzduch. A současný generální ředitel Českých drah vykládá poslancům, jak bude konkurovat zahraničním železnicím tím, že na jejich území bude provozovat veřejné autobusové linky pod značkou ČD.

Dnes jsme proto téměř železniční žebrota.

Ale jak vidíme, o skutečných systémových problémech nikdo hovořit nehodlá, natož je řešit. Tak to se stav jen tak nezmění. Navíc to vypadá, že většině českých občanů je ten tristní železniční výsledek lhostejný. A v takovém případě politici tento problém snadno a rychle hodí za hlavu.

 

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc leden 2021: *****

Blahomír Skoupý 500,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dana Staňková 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, ing. Tomáš Šimčík 300,- Kč, Jiřina Gyárfásová 1000,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Miroslav Červenka 300,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Ivanka Trávníčková 400,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Ilja Baudyš 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Jan a Gabriela Horáčkovi 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Marek Janicko 200,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Anonym 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Olga Petrová 300,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Anonym 100,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Jan Petr 500,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Bohuslav Maceška 100,- Kč, Anonym poštou 500,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč, Mirko Hampl 200,- Kč, Vladimír Janeček 100,- Kč, Petr Hučín 50,- Kč

Celkem za měsíc: 14 483,00 Kč
Vybráno 41.38%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 286 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (15 votes, average: 4,73 out of 5)
Loading...
politicon.cz
76 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.