
Česká republika nemá ani metr provozované vysokorychlostní železnice
RUDOLF MLÁDEK
Už dvě desítky let nás novináři informují, že je nutné sjednotit evropská pravidla a vytvořit celoevropskou páteřní síť železnic, a to jak pro vysokorychlostní vlaky, tak pro tratě pro nákladní železniční dopravu, a že to bude užuž hned zítra. Harmonizace a společné projekty evropských železnic by tedy měly být na dosah ruky. Jenže stále skoro nic. A Česká republika dodnes nemá ani metr provozované vysokorychlostní železnice, byť rozhodnutí o její výstavbě padlo už v roce 1994(!). To znamená, že rychlostí nad 200 km/h nejede v Česku nikde žádný vlak.
K žádnému zásadnímu sjednocení evropských železničních pravidel také nedošlo. Dluh Bruselu vůči železnicím je proto nemalý, snad i z tohoto důvodu konečně zaznamenáváme první výraznější pokus o harmonizaci železnic.
Celkem 468 vozidel by měly upravit České dráhy na moderní systémem ETCS – který má být jednotný pro celou Evropskou unii. Má nahradit dvacet různých používaných systémů v EU. „Chytrá „krabička“, připomíná leteckou černou skřínku a komunikuje s obdobným zařízením zabudovaným na trati. A umí zasáhnout například ve chvíli, kdy strojvůdce udělá chybu nebo se rozjede rychleji, než by měl apod. Celoevropsky by měl být dokončen 2025. Avšak cena očekávaných zhruba pět miliard pro Česko se už vyšplhala na 11 miliard korun a kde se peníze vezmou nikdo neví. Brusel to sice nařídil, ale peníze na to dá jen zčásti, zhrubna třicet procent. Dost málo.
Bruselští úředníci mají tendenci nám v běžné životě regulovat už i každou maličkost, u ETCS (European Train Control System) si konečně troufli vykročit směrem, kterým by se měli trvale ubírat. Protože dohodnout závazná evropská pravidla pro výstavby a provozování vysokorychlostních železnic se jim dosud nejenže moc nedařilo, ale ani se o to nikdo razantně nepokusil. Snad i proto musela Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) za více jak deset miliónů koupit francouzské normy pro výstavbu vysokorychlostních tratí, abychom se v Česku pohnuli z nulového místa. A tak zatímco letecká a silniční doprava je harmonizována, u železnice je posun žalostný. Registrujeme až pozoruhodný nezájem bruselských činovníků k tak významnému odvětví. Nezájem sice zachraňují nějaké ty dotace, ale celková evropská koncepce jde hůř než pomalu.
Podle evropské komisařky Elisabeth Wernerové, odpovědné za pozemní dopravu je nutné začít sjednocením společného komunikačního jazyka a předpokladem pro výběr je stejně jako v letectví angličtina. Lehce paradoxní při pohledu na z EU (snad) odcházející Spojené království Velké Británie, ale logické z pohledu výuky a světové dominance tohoto jazyka.
A tak zatímco energetické železniční systémy v Evropě sjednotit nepůjdou, ale jsou řešitelné vybavením lokomotivních jednotek, tak ale naopak otázky dalších technických parametrů a obsluhy železničních jednotek se mohou přibližovat a sjednocovat. ETCS je prvním významnějším krokem. Že by sjednocení pravidel přineslo zrychlení, zjednodušení, úspory i budoucí zisk je i laikovi jasné.
Evropský parlament by po květnových volbách měl potvrdit složení nové Evropské komise. Bylo by dobré, kdyby na programu tohoto orgánu byla i otázka sjednocování pravidel a norem výstavby i provozu na evropských železnicích. Navíc EU preferované vybrané evropské železniční projekty by mohly přilákat soukromý kapitál, a protože se nevyhnutelně plíží do Evropské unie recese, je to i tento důvod proč by měli v Bruselu přestat řešit mnohé zbytečnosti a začít se po volbách věnovat věcem podstatnějším a naléhavějším.
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)
Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.
***** Příspěvky čtenářů za měsíc leden 2021: *****
Blahomír Skoupý 500,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dana Staňková 200,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, ing. Tomáš Šimčík 300,- Kč, Jiřina Gyárfásová 1000,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Miroslav Červenka 300,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Ivanka Trávníčková 400,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Ilja Baudyš 500,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Jan a Gabriela Horáčkovi 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Marek Janicko 200,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Anonym 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Olga Petrová 300,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč
Celkem za měsíc: 10 650,00 Kč
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Latest posts by Redakce (see all)
- BLM v Kapitolu - 15.1.2021
- Osmdesátníci, nástup na očkování! - 15.1.2021
- Hmyz a produkty z něj se již brzy objeví v evropských supermarketech - 15.1.2021
Sergej,pěkná mašina,víte,že motory v těchto strojích se taky dávali do ponorek,šest náprav,obrovská síla,jsem trochu ujetej do vláčků
Pepa Motory z Francouzských ponorek.
Turbo Diesel Dvoutakt , tusim 12 valcu ….z NEMECKYCH ponorek – okopirovanych Rusakama….( jako obvykle)
https://www.idnes.cz/technet/technika/sergej-lokomotiva-t-679-1-t-679-5-t-781.A160311_185428_tec_technika_rja
jo rusové okopírovali skoro všechno,za války tam spadlo letadlo a druhej den ho už vyráběli,najednu stranu proč ne,čínani to dělaj taky a celej svět jen čumí
Nojo, ale víte, kolik naopak máme cyklostezek? A kolik stály?
No umíte si představit těch havárek? Vždyť při té rychlosti když to v Prágu rozjede tak to v Brně neubrzdí jak máme “velikou republiku ” a když se to tak vezme těch prů*erů je v poslední dobš až dost. Nevím kam ti škrabalové stále spěchají, nebo chtějí vyšší rychlostí zahnojit republiku těma čmoudama ?
strojvedoucí nejsou,většina jsou přetížený rychlokvašky,který se nemůžou a neumí bránit,vždy se to hodí na toho chudáka co to řídí,ale viník je ten nad ním a výš,chyba je v systému
Jses totAlni blb
Tak zatím EU, EK, EP sjednotila akorát pravidla pro sosání peněz pro ziskovky.
Tak zatím EU, EK, EP sjednotila akorát pravidla pro sosání peněz pro ziskovky. Éto vsjo.
PS.
Co to, jednou neodešle vůbec a pak vše najednou.
Vlaková doprava nemá žádné ekonomické opodstatnění. V momentě vynálezu automobilů v podstatě ztratily dráhy důvod k existenci. To, že vlaky stále ještě jezdí, dávejte za vinu státnímu socialismu.
Bavit se tedy o tom, jestli ta nesmyslná technika jede 50 nebo 250 je debata o hownu.
To je demagogie
Vlaky opodstatneni maji – tam kde jsou efektivni – tam kde maji uplatneni
Minimalne na tezke velke naklady a velke vzdalenosti – je vlak jisteze lepsi varianta
Vážně? Tak schválně. Kde se v ČR dají použít komerčně vlaky bez nutnosti dotací?
Na stávající železnici se větší rychlosti nedá dosáhnout a pokud by se stavěly nové tratě, tak zaberou jen další pole a lesy a efekt je dost pochybný. Třeba Čína má proto využití, ale my ne – náklady by převýšily zisk.
No a co že nemame vysokorychlostni železnici? Zboři se kvuli tomu snad svět? To se mame zadlužovat skrze každou pučov.inu? Nač ma mit stat s delkou 400 km vysokorychlostni železnici?
..no přece na rychlý přesun vojsk k ruské hranici…
Jonas 28.4.2019 11:02:20
Exactly the same situation in “good ‘ole u-es-of -a”….
ZERO .Zip , Zilch, Nothing.
Look up: China/High speed trains
Oh my! Oh Lord! Oh what a surprise – eh?
Tež nemame kosmodrom, kosmicke koraby, ponorky. Kura a přesto žijeme. Jak je totok možne?
naprosto mimoradne ale uplne vyjimecne – souhlasim
V male zemi neni nutne jezdit 200 ….staci i 140 ale musi byt vse logicke a plynule .
U vlaku bus a vedle taxi ….ne ze vse musi jeden hledat v okruhu nekolika mill a nikdo nevi kde co je a odkud jede ….
Bus ma vozit zaroven postu a zaroven lidi – tak jako kdyz ve spravne hospode – cisnik vracejici se zpet bere VSE … ne ze beha jak camrda pro kazdy kus zvlast
EFEKTIVITA ….nikoliv rychlost pro rychlost soudruzi
ono se to hodí ,jsou tady města bez konkurence a tam dělaj lidi zadarmo,tak proč se snažit aby utekli,vše je záměr.Montovna -pracovní tábor a kolonie němacka-tot náš stát
Nechápu, na co si kdo stěžuje: vždyť českému ministerstvu (d)opravy se ve spolupráci s ŘSD podařilo to, o čem většina vyspělých zemí jen marně sní: efektivita železniční dopravy je u nás řádově (!) vyšší než efektivita dopravy silniční.
Směrem ke zbytku světa můžeme hrdě zvolat: Dámy a pánové, kdo z vás to má?
—
A přitom to bylo tak jednoduché: stačilo rozkopat D1 a silnice ve významných dopravních uzlech…
Tady nejde o to, jakou rozlohu má náš stát, ale taková vysokorychlostní síť železnic by byla určo lepší, než letecká doprava.
Když jsem jel z lyží v Itálii po dálnici cca 150 km/h, vedle dálnice za plotem prolétla sněhová koule, která jela odhadem asi 2 x tolik, než jsem jel já. Takže něco kolem 300 km/h.
Pokud budu cestovat po Evropě, raději si sednu do vlaku, který mě do Bolzana doveze za 4-5 hodin, než se trmácet 11 hodin v autě přes Rakousko max. 100 km/h.
Když poletím letadlem, musím na letišti být 2 hodiny před odletem, letiště jsou na více méně vzdálených okrajích měst, takže když to časově spočtu, tak to po Evropě řádná sláva není.
A jinak – jestliže “nejskvělejší” minist dopravy Ťok nedokázal ani za rok a půl nechat odstranit billboardy, tak řeči o nějaké vysokorychlostní trati je u nás normální sci- fi.
Náhodou Ťok se celkem zachoval jako chlap a ukázal, že to není úplně špatný člověk i když naprostý diletant…, tak nějaké lidské a morální kvality přece jen má.
Ono to tak v poslední době nabývá dojmu, že Česká republika nemá vůbec nic… ( tedy kromě Agrofertu a řepky… )
Nejspíš opravdu platí, že na východě nic není…
delka [km] max [km/h]
1 China 37 607 350
2 Spain 5 525 310
3 France 3 300 320
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_high-speed_railway_lines
https://www.youtube.com/watch?v=HkTP5Mp3m-w
https://www.youtube.com/watch?v=Wx1GV0R79Tw