AUTO12019
27.7.2021
Kategorie: Ekonomika

Ceny ojetých aut raketově rostou

Sdílejte článek:

PETR MILER

O neskutečných více jak 110 tisíc Kč a více jak 20 procent vzrostla za poslední rok průměrná cena ojetého auta nabízeného v USA, přičemž 80 procent této změny mají na svědomí poslední měsíce. Obrat je v nedohlednu.

 Pokud jste se právě probudili z dlouhého umělého spánku, máme pro vás špatné zprávy. Peníze, které by vám ještě loni stačily na koupi vyhlédnutého nového nebo ojetého auta, vám dnes zaručeně stačit nebudou. Rychlost, jakou ceny rostou, nahání až trochu hrůzu, stejně jako pohled do budoucnosti.

K situaci přímo u nás ještě shromažďujeme podklady a budeme se jí věnovat později, už teď se ale můžeme podívat na dění v USA díky datům společnosti Cox Automotive. Ta dlouhodobě analyzuje dění na tamním trhu nových i ojetých aut a její aktuální statistiky můžeme bez přehánění označit za drastické.

Ke konci června činila průměrná cena ojetého auta nabízeného v USA 25 101 dolarů, tedy asi 547 tisíc Kč. To je jednak hodně peněz, více než to ale zaskočí dynamika, jakou ceny rostou. Jen o měsíc dříve šlo o 24 414 dolarů, tedy asi o 15 tisíc Kč méně, ke konci března o skoro 87 tisíc méně a před rokem o více jak 110 tisíc méně. Jinými slovy – průměrná cena nabízené ojetiny se zvedla o skoro 19 procent za 4 měsíce a o více jak 25 procent za rok. A nedá se říci, že by se na samotných autech něco změnilo.

Nejde vzhledem k ceně ani o žádné „voňavky”, průměrný nájezd 110 422 km nic takového nenaznačuje. Jde o ryzí zvýšení cen stejného zboží dané pochopitelně situací na trhu. Jednak jde o vyšší poptávku po autech, omezenou nabídku nových aut, která pramení ve větší poptávku po těch ojetých. Problémem jsou ale i rostoucí ceny nových vozů, které nahoru žene nejen totéž, ale i regulace doslova diskriminující žádané vozy se spalovacími motory na úkor nepříliš žádaných elektromobilů.

To je také důvod, že ač na jednu stranu i Cox Automotive očekává, že trh krátkodobě trochu „upustí páru” a ceny budou alespoň stagnovat či mírně poklesnou, neboť nahoru je žene nejen přirozený vztah nabídky a poptávky, ale spekulativní obchody, středně a dlouhodobě lze očekávat jen další a další růst. Koronavirový nedostatek komponentů a odložená poptávka v jednu chvíli pominou, zásahy do přirozených tržních mechanismů ale nikoli.

Automobilky jsou totiž v pasti a onen koronavirový nedostatek jim paradoxně ukazuje cestu, jak z patálií ven. Uvědomme si, že je tu na jedné straně poptávka po autech se spalovacími motory, které ale automobilky nemohou plně vycházet vstříc, neboť by se s průměrnou spotřebou resp. emisemi CO2 (záleží na trhu – v USA jde o spotřebu, v EU o CO2, ale obě veličiny jsou si přímo úměrné) dostaly za povolenou mezi a musely platit pokuty. Na autech se spalovacími motory se sice vydělává, ale ne zase tolik, aby to firmám dovolilo snášet ony pokuty, na to jsou moc vysoké.

Na druhou stranu je tu velmi omezený zájem o elektrická auta, která naopak automobilky prodávat musí (neboť jejich spotřeba resp. emise CO2 jsou papírově nulové, ač reálně takové nejsou), aby vyvážily prodeje jiných vozů a navíc na nich prodělávají. Je to protichůdný vztah, ze kterého nemůžete vyjít jako vítězové.

Prodáte více spalovacích aut a byť zákazníci budou spokojení, prohrajete, protože nesplníte limity průměrné spotřeby a budete platit. Prodáte více elektrických aut a byť regulátoři budou spokojení, prohrajete, neboť zákazníci budou rozladění z vysokých cen a stejně na nich nic nevyděláte. Je jedno, jak tohle namixujete, nelze z toho vyjít vítězně, pokud ovšem… nezvýšíte ceny. Za normálních okolností by to pro automobilky bylo složité, protože lidé jsou na to citliví. Ale v momentě, kdy nejsou komponenty a poptávka převyšuje nabídku? Pak to jde docela snadno – lidé dají i to, co by jindy nedali.

Právě to firmám ukazuje cestu – prodávají relativně málo aut se spalovacími motory, ale draho, což jim zvyšuje marže a zisky žene nahoru, i když se jim prodejně v podstatě nedaří. Současně to neznamená tak velkou potřebu prodeje elektrických aut, jejichž ceny navíc nevypadají tak vysoké, takže s cílem dále pomohou. Kdo trpí? No, jen my, kteří musí snášet onen ohromný cenový růst nijak nevyvážený získanou hodnotou.

Ojetých aut se to zdánlivě netýká, ale to je omyl, jde o spojené nádoby. Jednak proto, že na dražší nová auta rázem část lidí nemá, takže jde pro ojetinu, což zvyšuje poptávku a žene ceny vzhůru. A hodnotu věcí nakonec určuje i cena alternativy a nové auto je alternativou k ojetému i vice versa. Takže když bude stát nová Octavie 2 miliony, proč by někdo tu ojetou jako alternativu prodával za 300 tisíc jako před léty? Bude ji prodávat třeba za milion, i když ji koupil za 500 tisíc.

Tato spirála je roztočená a pokud se nestane zázrak, ceny ojetin poletí jen vzhůru, třebaže jistě ne dosavadním, vskutku raketovým tempem. Komu za to poděkovat? Asi tušíte…

  • Petr Miler
Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc září 2021: *****

Ilja Baudyš 1000,- Kč, ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, ing. Tomáš Šimčík 200,- Kč, Vlastimil Kornas 111,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Mgr. Luděk Tesarčík 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Pavel Burget 200,- Kč, Karel Kubela 83,- Kč, Martin Vavřinka 50,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Jiří Obermaier 300,- Kč, Dagmar Sokolová 200,- Kč, Josef Tichý 1000,- Kč, Martina Kosková 350,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Vlastimil Kůs 500,- Kč, Martin Ondráček 200,- Kč, Bohuslav Maceška 100,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč

Celkem za měsíc: 12 244,- Kč
Vybráno 34.98%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 501 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (13 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
14 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)