CESKO2
12.1.2020
Kategorie: Ekonomika

Budování státu

Loading...
Sdílejte článek:

HANA LIPOVSKÁ

Osmičkové a devítkové roky vystřídal na první pohled fádní letopočet s nulou na konci. Potká-li se deficit národních výročí s inflací novoročních projevů, vyjde najevo, jak málo jsme udělali pro nalezení nejmenšího společného jmenovatele naší země.
Uplynulé dva roky ukázaly, že se dokážeme společně dojímat, radovat a truchlit nad minulostí. Jsme ale poněkud rozpačití, máme-li se bez berličky historie dívat do nového roku sami za sebe. Všechny novoroční projevy se proto letos shodly na jedné tezi: máme se dobře. Ba co více — máme se nejlépe v historii.Aby bylo ještě lépe, představil předseda vlády ve svém novoročním projevu Národní investiční plán přirovnávaný k proslulé knize Jana Antonína Bati „Budujme stát pro 40 milionů“. Cílem „budování státu“ bylo podle Bati připravit stát „hospodářsky na příští vzrůst obyvatelstva tak, aby v bohatém, silném Československu mohlo nalézti obživu 40 milionů obyvatel.“ Dnes by tomu odpovídala republika s 25 miliony obyvatel; Národní investiční plán hovoří střídměji o „Zemi budoucnosti pro 11 milionů lidí“.
.

Nejznámější pasáže Baťova Budování státu se stejně jako Národní investiční plán zabývají infrastrukturou. Baťův a Babišův plán se v lecčem liší, výchozí podmínky jsou však obdobné. V roce 1938 na území dnešní České republiky mohli motoristé používat zhruba 53 tisíc kilometrů silnic, dnes kolem 56 tisíc. Průměrná rychlost, kterou se v republice Baťových snů mělo po těchto silnicích jezdit, byla 60 kilometrů. V dnešní realitě máme silnice první třídy, na kterých není výjimkou průměrná rychlost 50 kilometrů za hodinu. Slavná autostráda spojující západ a východ Československé republiky měla umožnit cestu z Chebu do Jasiny za pouhých deset hodin. Stejná trasa, ovšem napříč třemi samostatnými státy, trvá v roce 2020 stále ještě o polovinu déle.

Všechny novoroční projevy se zdravě kriticky stavěly k údajné „klimatické krizi“. Také Baťa se zabýval otázkou sucha. Nehovořil ovšem o krizi, nýbrž o zcela přirozeném stavu naší země: ostatně, podle Bati spadlo v Československu třicátých let průměrně 500 mm srážek ročně; Český hydrometeorologický ústav oproti tomu udává pro rok 2018 roční srážkový úhrn 522 mm.Silniční dopravu chápal Baťa jako základ pro zdravé a fungující hospodářství. Československu proto naordinoval snížení ceny benzinu a povinného ručení, rozšíření automobilové sítě, a především zlevnění automobilů a zvýšení jejich prodejů. Zelená politika dnešní evropské reality naopak vyzývá ke zdražování paliv a omezení dostupnosti automobilů. V Baťově světě mělo mít Československo přímo leteckou linku do Číny, Severní Ameriky, Japonska, Kapského města a Jižní Ameriky. Osmdesát let poté existují pouze první dva spoje. Obdobně se nenaplnil ani Baťův plán obchodních letišť v každém okrese: jen stěží si umíme představit, že by v době protiuhlíkového křižáckého tažení obstály plány na letiště v Turnově či Trutnově.

Zatímco tvorbu „pracovních táborů“, které Baťa převzal z plánů amerického prezidenta Roosevelta, bychom dnes patrně nepodpořili, jeho volání po soukromém podnikání je stále aktuální. Stále platí, že:

„Soukromému podnikateli je třeba ponechati dosti volného místa k rozletu, stejně jako toto místo potřebuje každé letadlo. Naši podnikatelé jsou přivázáni k nesčetným kozím kolíkům ve formě předpisů, zákonů, daní, cel, měny, sociálních břemen, obchodní politiky, milionů drobných politických zájmů a berních šikan, nesmyslně drahého dovozu a nedostatečných dopravních prostředků a dopravních cest. Je snadné zahrnovati je pak výtkami neschopnosti a nehybnosti.“

Tehdy stejně jako dnes však chybí chuť, odvaha a politická vůle přivázaného Promethea odpoutat.

Kdyby Baťovo Budování státu končilo budováním infrastruktury, bylo by srovnání s Národním investičním plánem celkem ospravedlnitelné. Baťa ovšem pokračoval dále — a právě toto pokračování je pro třicetiletou Českou republiku důležitější než prostý výčet investičních akcí. Jestliže prezident Zeman ve svatoštěpánském projevu hovořil o pomalosti našich soudů, Baťa psal: „Čím více zákonů, tím méně právního pořádku a jistoty. Čím větší rychlost ve výrobě zákonů, tím kratší jejich trvání a větší chaos.“ Právní nejistotu naší doby nejlépe ilustruje zákon o daních z příjmu, který byl za 27 let samostatné existence České republiky změněn sto sedmdesát třikrát.

Hlásíme-li se v roce 2020 skutečně k odkazu bratří Baťů, neměli bychom k Budování státu přistupovat jako ke švédskému stolu, ze kterého si vezmeme jen to, co se nám momentálně hodí. K budování státu je třeba střídmost a soudnost. Vědomí, že nepracujeme na cizím, ale na svém. K budování státu je však také zapotřebí společný cíl, neboť „státy se rozpadají, jakmile ztratily svůj cíl, svou myšlenku. Jakmile vedoucí a odpovědní lidé a jakmile všichni bezejmenní a poctiví pracovníci nevědí, proč pracují a k čemu mají směřovati, pozorujeme na celém národě zlenošení, zmalátnění, úpadek.“

Baťa dvacet let po vzniku samostatného Československa hrdě psal: „stojíme před Evropou, která ví, že dovedeme vládnouti sobě a že dovedeme spolupracovati s ostatními. Skončili jsme svá léta učednická. Složili jsme s úspěchem zkoušky. Naše učednická doba je u konce.“ Předseda poslanecké sněmovny ve svém novoročním projevu oproti tomu uvedl, že jsme „stále ještě neusazenou demokracií“. Jistě, ve 21. století opouštějí děti rodné domy později než v Baťových časech. Přesto bychom se měli rozhodnout, jak dlouho ještě se chceme považovat za učně s neusazenou demokracií. Možná už nazrál čas skládání baťovské mistrovské zkoušky.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc leden 2020: *****

František Šmíd 600,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Alena Fuszteiová 300,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Přemysl Hrůza 1000,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Kamil Potoček 300,- Kč, Ivanka Podzimková 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Nezn. dárce 222,- Kč, Pavel Šána 107,- Kč, Jan Bezděk 1000,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Miroslav Hloušek 111,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Iva Floríková 300,- Kč, Ivana Benová 108,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, ing. Josef Musil 200,- Kč, Richard Kovaříček 200,- Kč, Vlastimil Kornas 66,60 Kč, Robert Schlesinger 100,- Kč


Celkem za měsíc: 10 864,60 Kč
Vybráno 31.04%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 661 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (17 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
7 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.