vlak
20.5.2019
Kategorie: Ekonomika, Exklusivně pro PP

Budou se i za Kremlíka provozovat pouze Šimpanzeny?

Sdílejte článek:

RUDOLF MLÁDEK

MLADEKRVtipný titulek je vypůjčen z internetu a z jedné věty vyčteme nejen srovnání pomalých českých železnic s japonskými shinkanseny, ale především i to, že jsme v minulosti nebyli zvyklí na to, že by Československé státní dráhy bylo možné označit lidově za ty, co jsou „sto let za opicemi“.

Už před více jak 50-ti lety, v roce 1964, byl vytvořen československý rychlostní železniční rekord a to parní lokomotivou přezdívanou „albatros“, jedoucí rychlostí 162km/h, tedy rychlostí jimiž se dnes „pyšní“ česká Pendolina. Ale nesmíme křivdit Pendolinům, tyto vlaky totiž dokázaly vyvinout na českých tratích rychlost až 237km/h. Jenomže provozovaná rychlost s cestujícími je nízkých max.160 km/h, protože úrovňová křížení a mnohdy zanedbaná údržba tratí vyšší rychlost nedovolují. Připomene, že za nejrychlejší parní lokomotivu světa je dodnes považována britská lokomotiva Mallard, která už v roce 1938 dosáhla rychlost až 203 km/h.

V Československu byly vytvořeny i další národní železniční rekordy. Motorová lokomotiva řady T499.0 nazývaná “kyklop“ z produkce ČKD Praha dosáhla rekordní rychlost 176 km/h v roce 1976 a pro změnu elektrická lokomotiva řady 124.601-6 dosáhla 5. září 1972 rychlosti 219 km/h. Pravda, jela sólovou jízdu. Později byla převezena k dalšímu testování na polygon do tehdejšího Sovětského svazu. Při rychlostním testu tu v létě 1973 dosáhla rychlost 224 km/h.

Zdá se, že vedení rezortu dopravy a železničního správce by si do svého PR mohli napsat: „Socialismus už jsme dohonili, teď ho jenom předhonit“. To je totiž realita, která v České republice panuje. Připomínáme, že čeští občané se nedobrovolně ocitli u kvality dovážených potravin druhořadými občany EU a kritika tohoto stavu je denní a trvalá. Stejně tak se ale stáváme druhořadými občany v oblasti vysokorychlostních železnic, A přestože o jejich stavbě bylo rozhodnuto dávno v roce 1994, a dodnes nemáme ani metr tratě, kde by vlaky s cestujícími jezdily alespoň průměrných 200km/h. Což je rychlost, která se dnes ve světě bere už jen jako základní, nikoliv špičková. Neschopnost přiblížit se alespoň základním parametrům se ale na žádnou Evropskou unii svést nedá.

V době nástupu 5G, kdy internet na sítích příští generace poběží stokrát rychleji než nyní se česká železniční doprava usnesla, že snad už začne stavět tratě na dnes jen průměrné rychlosti. Čtenář z internetu se ptal správně. A na změnu čekáme už dvacet pět let.



Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc květen 2020: *****

Vladimír Pospíšil 800,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Jiří Sika 500,- Kč, Ernest Wachtl 30,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Jakub Malinovský 36,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Jan Horáček 500,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Martina Kosková 500,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Pavel Janeček 500,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Jan Sabo 500,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Marie Kouklíková 300,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč, Nezn. dárce 222,- Kč, Jan Dočekal 500,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč, Ivanka Trávníčková 300,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč, Petr Hučín 50,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Pavel Šána 107,- Kč, Miroslav Zatřepálek 100,- Kč, Eduard Ezer 500,- Kč

Celkem za měsíc: 13 678,00 Kč
Vybráno 39.08%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 005 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (18 votes, average: 4,39 out of 5)
Loading...
loading...
23 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.