cssrsocialismuszviteziů
30.6.2021
Kategorie: Historie

Bourání komunistických mýtů: Součástí hospodářsky úspěšného socialistického Československa byla rozvinutá dopravní a technická infrastruktura

Sdílejte článek:

BKM

Součástí hospodářsky úspěšného socialistického Československa byla rozvinutá dopravní a technická infrastruktura.

 

Fakta a vyvrácení mýtu

Uzavřenost před Západem a ekonomické zaostávání za ním se projevovalo negativně i v dopravě a technické infrastruktuře. Dědictví socialismu v podobě pomalých a zadlužených železnic, téměř neexistujících dálnic, neexistujících koridorů, neexistujícího metra v Bratislavě, chybějících letišť a závislosti na ruském plynu si neseme dodnes.

Prioritou komunistů v oblasti dopravy byla dodávka surovin pro těžké strojírenství, přičemž to soustředili do lokalit, které se na to logisticky nehodily. Důsledkem bylo umělé dosahování vyšších výkonů za cenu ekonomické neefektivnosti a nadměrného využívání uhlí a dalších fosilních paliv.

Upřednostněná nákladní doprava způsobovala takové kapacitní vytížení železnice, že se projevila na nízké rychlosti spojů, jejich vysoké nepravidelnosti (včetně zpoždění) a zastaralém a neudržovaném vozovém parku s důsledkem nízkého komfortu osobní železniční dopravy. Navzdory zaměření na kvantitu byla délka elektrifikovaných československých železnic v přepočtu na 1 obyvatele ještě v rok 1988 významně kratší než v Rakousku (0,24 km oproti 0,42 km – viz tabulka 16 ).

Silniční dopravu omezovalo pomalé tempo výstavby silnic i přetížení autobusových linek, zejména těch městských. V oblasti osobní dopravy byla dvě největší města (Praha a Bratislava) spojené až v roce 1980. Délka dálnic byla v Československu v roce 1989 až 6-násobně kratší než v Rakousku v přepočtu na 100 tisíc obyvatel, přičemž na Slovensku byli i v tomto roce teprve několikakilometrové úseky dálnic.

Během socialismu byl v oblasti městské dopravy v Bratislavě nosným dopravním prostředkem nízko-kapacitní dopravní autobus, zatímco v sousední Vídni šlo o rozsáhlý systém nadzemních a podzemních drah. Zákaz podnikání a odtržení ekonomiky od působení nabídky a poptávky zároveň vedly k potlačení rozvoje individuálního motorismu, typické rysy rozvinuté západní civilizace 20. století.

Nemoderní letecká přeprava osob a vysoké náklady znemožňovaly další rozvoj tohoto odvětví. Počet přepravených osob leteckou dopravou v socialistickém Československu stagnoval, až klesal a výrazně zaostával za Rakouskem, zejména v osmdesátých letech: v roce 1989 byl počet leteckých pasažérů na tisíc obyvatel v Československu 4násobně nižší než v Rakousku.

Problémem a rizikem do budoucna je důsledek závislosti socialistického Československa na potrubní dopravě ze SSSR v podobě dnešní závislosti Slovenska na dodávkách ropy a zemního plynu z Ruska (více v kapitole 2.8 Infrastruktura).

  • Bourání mýtů

 

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc září 2021: *****

Ilja Baudyš 1000,- Kč, ing. Jan Dvořák 500,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, ing. Tomáš Šimčík 200,- Kč, Vlastimil Kornas 111,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Mgr. Luděk Tesarčík 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Pavel Burget 200,- Kč, Karel Kubela 83,- Kč, Martin Vavřinka 50,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Václav Žižka 500,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Jiří Obermaier 300,- Kč, Dagmar Sokolová 200,- Kč, Josef Tichý 1000,- Kč, Martina Kosková 350,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Vlastimil Kůs 500,- Kč

Celkem za měsíc: 11 594,- Kč
Vybráno 33.12%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 585 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (18 votes, average: 2,72 out of 5)
Loading...
46 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)