policiebody
21.2.2019
Kategorie: Společnost

Bodový systém hodnocení řidičů je totální paskvil

Sdílejte článek:

MIREK MAZAL

To, čemu se v České republice říká „bodový systém hodnocení řidičů”, je od začátku paskvil, který volá po zrušení a nahrazení něčím rozumnějším. Teď za to začala otevřeně bojovat první politická strana.

Bodový systém hodnocení řidičů platí na českých silnicích od července roku 2006. O pět let později byl mírně upraven a právě tehdy jsme podrobně probírali, proč jde o totální paskvil. Tehdejší článek nepozbyl nic na své platnosti, takže si jej můžete přečíst i dnes, ve zkratce ale trápí český systém především to, že to žádný systém není.

Nové řešení nenahradilo starší řešení hodnocení řidičů, a tak se za medializovaného strašáka schovává mnohem represivnější nástroj, který vám nejvyšší trest (tedy zákaz řízení) udělí již za jeden jediný přestupek, ať máte nebo nemáte bodů, kolik chcete. Jízda pod vlivem alkoholu, způsobení vážné dopravní nehody, předjíždění v místech, kde je to zakázáno, překročení rychlosti o více než 40 km/h v obci nebo 50 km/h mimo obec, řízení neregistrovaného auta a několik dalších přestupků znamená okamžité odnětí řidičského oprávnění bez ohledu na stav bodového konta.

Je to systém „jednou a dost”, vedle nějž stále existují přestupky, které jsou hodnoceny zákazem řízení na 1 až 12 měsíců v případě, že byly spáchány dvakrát během jednoho roku. Všechny tyto tresty byly a jsou nadále v platnosti, bodový systém je jen trestá podruhé a mírněji. Jediné, co nové řešení skutečně přineslo navíc, jsou postihy za vesměs bagatelní přestupky.

Proto také o většině „vybodovaných” slýcháme v souvislosti s nezapnutými pásy, nerozsvícenými světly, opakovaným porušením povolené rychlosti o 10 km/h a podobnými skutky. Proč? Protože jinak se vybodovat skoro nedá. Jakýkoli závažnější skutek se trestá okamžitým zákazem činnosti, body si domů odnesete jen jako bonus. Část těchto bodů vám během beztak uděleného zákazu řízení bude zase odepsáno, takže je skoro nemožné dostat se na maximum třeba opakovaným ignorováním zákazu předjíždění.

Přidejte si k tomu navrch ještě finanční pokuty a těžko se ubráníte dojmu, že celé řešení je nepřehledné a příliš tvrdé. Bodový systém by měl motivovat k nápravě, bránit opakovanému páchání závažných přestupků a ve výsledku tak vést ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Jak to ale může dokázat, když po jakémkoli závažnějším přestupku nedává druhou šanci? A před třeba opravdu rychlé řidiče staví jasné sdělení: „Jeď 141 nebo 241 km/h po okresce, hrozí ti to samé?” Ani to není pozitivně motivující.

Už touto optikou vypadá český bodový systém jako nesmysl, a to jsme se otřeli jen o pár dílčích faktorů, neřešených problémů je více. Z českých silnic se tak žádné zásadně bezpečnější místo nestalo – počet mrtvých a těžce zraněných klesá jistě hlavně díky tomu, že auta jsou neustále, nehod jako takových neubývá. A to ani v nejmenším.

V roce 2009 bouralo cca 75 tisíc motoristů, o šest let později už přes 93 tisíc. Růst v řádech tisíců pokračoval do loňského roku, kdy bylo v České republice evidováno skoro 105 tisíc dopravních incidentů. V porovnání s rokem 2009 to představuje nárůst o 40 %, a to se u nás spousta nehod nikomu nemusí hlásit…

Aktuální ministr dopravy Dan Ťok dlouhodobě usiluje o změnu bodování některých postihů, jde na to ale znovu ze špatného konce. Nedávno předložil další návrh změn v bodovém systému a čeká na výsledky probíhajícího připomínkového řízení. Politik by rád nově přičítal čtyři a šest bodů za ty nejzávažnější prohřešky, dále by uvítal zvýšení blokových pokut i sankcí v rámci správního řízení. „Cílem je zjednodušit systém na tři sazby bodů, nastavit pevně dané blokové pokuty a reagovat na nejčastější prohřešky na silnicích,“ píše ministerstvo.

Novelizovaný zákon by měl rovněž usnadnit trestání řidičů v kratším časovém období. Mohly by se teoreticky snížit pokuty za zapomenutý řidičský průkaz, nerozsvícená světla či špatné parkování. Novinkou by se stalo trestání nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi dvěma vozidly. Jsou to další retuše, které neřeší podstatu – že tento „dětský” bodový systém nefunguje, protože ve stínu „dospělého” a stále nezrušeného předchůdce nemá žádný podstatný význam. Přidává jen nové a nové tresty za drobné prohřešky, které většinou nebezpečné řidiče nedefinují.

Tento stav nelze dát do pořádku dílčími změnami, jediným řešením je úplné zrušení celého dosavadního „nesystému” a jeho nahrazení jiným. Voláme po tom už přes 10 let, teď se konečně ozvala i politická reprezentace. Podle Svobodných se nepodařilo prokázat, že by zavedení bodového systému v roce 2006 nějak zvýšilo bezpečnost na českých silnicích. Prosazují proto jeho úplné zrušení.

„Počet dopravních nehod stoupá téměř neustále od roku 2009, tedy skoro 10 let. Systém byl při zavedení jeden z nejrepresivnějších nástrojů v Evropě a je založen na principu dvojího trestu za tentýž čin,“ uvedl předseda Tomáš Pajonk s tím, že ke snížení počtu dopravních nehod by podle něj vedlo spíše přesměrování kontrol z přehledných a bezpečných míst na rizikové úseky i plošná revize rychlostních limitů.

Z našeho pohledu je to vítaná iniciativa proti nefunkčnímu nastavení současné situace, kterou nenapraví, naopak ještě zhorší chystaná úprava. O úspěchu této iniciativy předem pochybujeme, přesto ji vítáme – mlčet znamená souhlasit a i tímto způsobem lze připomenout, že český bodový systém je opravdu nefunkční paskvil, který ničemu nepomáhá. Od Svobodných je to pozitivní demonstrativní akt, který by mohla zvednout některá z větší stran – iracionalita stávajícího řešení i chystaných změn je do očí bijící.

ZDROJ: Mirek Mazal

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc červenec 2019: *****

František Šmíd 600,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Pavel Kosmata 100,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Ivanka Trávníčková 200,- Kč, ing. Jan Dvořák 350,- Kč, Vladislav Vydra 100,- Kč, Rostislav Jendrejčík 50,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Helena Novotná 300,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Marek Janicko 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Marie Švajdová 200,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Anonymní dárce 222,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Luděk Kurka 100,- Kč, Oto Tvrz 200,- Kč, Lukáš Vašíček 200,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Pavel Šána 100,- Kč, Vlastimil Kornas 666,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč

Celkem za měsíc: 7 571,00 Kč
Vybráno 21.63%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 2 299 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (16 votes, average: 4,25 out of 5)
Loading...
loading...
politicon-eshop voxpopuliblog
19 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.