stavba219
24.9.2020
Kategorie: Ekonomika

Blíží se nejdražší volby v dějinách

Sdílejte článek:

IVAN DAVID

Objíždím zemědělské podniky v ČR, abych s jejich experty konzultoval dopady připravované reformy Společné zemědělské politiky EU a společně s nimi připravil příslušné pozměňovací návrhy. Na silnicích je vidět, že se blíží volby. Stavební firmy chvátají s prací, aby je mohly vyfakturovat ještě stávající politické garnituře, s níž byly zakázky dohodnuté. Včetně „víceprací“. A těch není zrovna málo. Dosluhující správci veřejných peněz se na poslední chvíli „zuřivě“ snaží utratit, na co ještě dosáhnou. Billboardy, letáky a inzerce v tisku v rámci předvolební kampaně jsou „drahý špás“, a tak se hodí každá provize.

Rozestavěnost/rozkopanost silnic je letos rekordní. Cesta z Prahy do Novohradských hor, která normálně trvá 2,5 hodiny, se nyní natáhla na téměř 4 hodiny jízdy. Na cestě, která má být podle plánovače tras dlouhá 167 km, dokázali správci komunikací umístit 16 objížděk. Plánování prací je naprosto chaotické.

Státní organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), která spravuje dálnice a silnice 1. třídy, uzavře kvůli opravě mostu několikakilometrový úsek na mezinárodním tahu E55. Na objížďku po okresních silnicích jsou přesměrovány desítky tisíc aut – včetně tisíců těžkých kamionů, pro než je silnice naprosto nevhodná. Ale aby toho nebylo málo, i na úsecích, kam je svedena objížďková trasa, stavební dělníci kopou. Na stejnou dobu si totiž naplánovali práce na okresní silnici manažeři z krajské Správy a údržby silnic (SÚS). Do trasy původní objížďky je tedy vložena další objížďka.

Ještě v létě byl tento dopravní chaos aspoň „jakž takž“ značen oranžovými objížďkovými značkami a směrovkami. Jak se zkracuje doba do voleb, dostávají se „plánovači“ prací pod stále větší časový tlak. Nějak už jim často nezbývá čas uzavírku nejen konzultovat s ostatními správci komunikací, policí, obcemi apod., ale ani označit dopravními značkami. Při cestě do jižních Čech může řidič snadno narazit na značku zákaz vjezdu s dodatkovou tabulkou oprava komunikace. U zátarasu se chaoticky otáčí auta s naštvanými řidiči, kteří si pak „na svou pěst“ hledají cestu „okolo Třeboně“. Spatřit lze i proudy aut valících se nadivoko polní cestou. Ještě že zemědělci stihli včas sklidit obilí.

Možná se ptáte, proč o tom píše europoslanec, když krajské volby a způsob opravy státních i krajských silnic je vnitrostátní problém. Jenže ona s tím EU souvisí. Zběsilé tempo kopání na silnicích je též důsledkem faktu, že letos máme poslední rok Víceletého fiskálního rámce 2014 až 2020. Stát i kraje právě utrácí poslední peníze z letos končícího sedmiletého rozpočtu EU.

Rekonstrukce silničních mostů i železničních přejezdů byly mnoho let odkládány. Čekalo se, až úředníci v Bruselu schválí dotační program na jejich opravy. Schvalování dokumentace často trvá i 3 roky. Proto neprobíhají opravy plynule, ale napřed se dlouho čeká na práci, a pak se kope jako o život. Bez ohledu na to, že některé úseky silnice jsou v dezolátním stavu a už měly být dávno opraveny.

Kdo jezdí po ČR autem, častěji mohl si už všimnout, že letos silničáři opravují i úseky, které byly rekonstruovány poměrně nedávno. Třeba loni. Co na tom, že o pár kilometrů dál je silnice, která připomíná „tankodorom“ a potřebovala by opravit mnohem akutněji. Jenže tankodrom je v kategorii silnic, na které EU zrovna žádné dotace nedává. Takže řidiči, kteří po ní musí jezdit, mají smůlu. V letošním roce Brusel proplácí opravy mostů a železničních přejezdů. Proto jich je tolik rozkopaných. Akce musí být vždy spolufinancována z národního rozpočtu, takže ve státním ani krajském rozpočtu už pak nezbývají peníze na běžné opravy silnic, které by to nutně potřebovaly, ale momentálně nejsou dotované z EU. Na rekonstrukci loni pravené silnice jsou momentálně dotace a ty se musí „dočerpat“, aby je stát nemusel vracet do Bruselu.

Staré české přísloví říká, že všechno má svůj konec, jen salám, jitrnice, tlačenka a rohlík mají konce dva. Naši silničáři kopou tak zběsile možná proto, že vědí, že konec už je na dohled. Celostátním politikům, kteří spravují naše společné státní peníze, budou muset ještě příští tok vydělat na parlamentní volby, ale pak nastanou hubená léta. Předseda vlády Andrej Babiš (ANO) na červencovém summitu Evropské rady souhlasil s Víceletým fiskálním rámcem pro léta 2021 až 2027, v němž budou seškrtány peníze na Strukturální fondy. Tedy na dotace, z nichž jsou v ČR opravovány mimo jiné silnice a dálnice. Český premiér současně souhlasil s tím, že od příštího roku bude český státní rozpočet platit do rozpočtu EU o 40% větší příspěvek podle hrubého národního důchodu. Na nějaké stavění dálnic nebo opravy silnic nám tedy zbude ve státním rozpočtu mnohem méně peněz.

Premiér Babiš souhlasil s převedením peněz v novém sedmiletém rozpočtu ze Strukturálních fondů na projekty Zeleného údělu. Místo stavění dálnic a oprav silnic nás tedy čeká budování dobíjecích stanic pro elektromobily podél rozbitých cest. Těšit se mohou i stavitelé fotovoltaických elektráren, kterých u nás nemáme na polích zrovna málo. Přibudou další, protože jejich budování stejně jako výstavbu větrných turbín bude EU dotovat jako nikdy před tím.

 

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc květen 2021: *****

Josef Budějovský 500,- Kč, Jiřina Kozáková 200,- Kč, ing. Jan Dvořák 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Pavel Janeček 300,- Kč, Peter Keklak 100,- Kč, Ilja Baudyš 500,- Kč, Rene David 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, ing. Jiří Babinský 500,- Kč, Věra Baarová 1000,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Lubomír Vylíčil Phar. 5000,- Kč, Novákovi 500,- Kč, Marek Janičko 100,- Kč, Vlastimil Kadlec 2000,- Kč, Martin Vavrinka 50,- Kč, Michaela Wurmová 1000,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Karel Hojdar 150,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, MUDr. Ive Niemcová 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Irena Kuželová 150,- Kč, ing. Stanislav Kužel 150,- Kč, Olga Petrová 300,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Vlastimil Kornas 666,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Miloš Kraus 200,- Kč

Celkem za měsíc: 18 716,00 Kč
Vybráno 53.47%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 028 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (27 votes, average: 4,22 out of 5)
Loading...
14 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)