elektromobil_1
19.3.2019
Kategorie: Ekonomika

Bezpečná elektromobilita?

Loading...
Sdílejte článek:

J3K

Postupná likvidace vozidel se spalovacími motory se šíří napříč světem. Nezasáhla tak pouze sféru osobní dopravy, tedy automobilů a různých přibližovátek v podobě koloběžek, segwayů a kol, ale přinutila o změnách uvažovat i takové ikony motorismu, jakým je třeba výrobce dvoukolových mastodontů Harley-Davidson. Představa, že objíždíte Evropu na elektrickém chopperu, je přímo strašidelná. Místo burácejících výfuků dodávajících stroji mužnost a pocit síly i svobody jeho majiteli, bude pod Vámi bzučet výkonnější verze pohonu vysavače. Boj s hmotností už nebude určovat kvalita materiálu, z něhož je vyroben rám, kola a motor, ale kapacita baterií a jejich množství.

Elektomobilita nám je představována a podsouvána s tím, že sníží emise údajně tolik poškozující životné prostředí kolem nás, i když reálné výzkumy hovoří o úplně něčem jiném. Dalším důvodem má být zajištění vyšší bezpečnosti provozu. Elektrovozidla jsou vybavována dalšími povinnými asistenty, které sice ve vozidlech se spalovacími motory fungují úplně stejně, ale Muskova propagace elektrifikace vozového parku samozřejmě přináší ujištění, že s elektřinou bude autonomní řízení fungovat lépe. Pár smrtelných havárií s touto technologií sice ukazuje na značné nedostatky, ale to neznamená, že se časem neprosadí. Lidé nebudou puštěni k něčemu tak nebezpečnému, jako je možnost ovládat vozidla. Zdá se, že se počítá s postupnou degenerací lidstva, případně jde o eliminaci možnosti využít vozidlo jako zbraň proti davu. Muslimští teroristé budou dlouho považovat éru dodávek s volantem za ideální z pohledu na ně, jako na vraždící nástroje. Bezpečnost by měla údajně hrát roli i při případných nehodách. Nádrže plné plynu či benzínu přeci tak rády explodují. Tedy aspoň filmaři využívají této fámy a v jejich dílech se stačí škrtnout kolem o obrubník a pod kapotou v tu chvíli začne proces hoření vedoucí k výbuchu. To se u elektroaut jistě stávat nebude. Co na tom, že stačí zkrat a jiskry z něj dokonají zlo během pár vteřin? A že by došlo k výboji týkajícího se přímo řidiče? Nemyslitelné, desítky čidel a spínačů odpojí přívod energie už jen ve chvíli, kdy by něco podobného hrozilo. Opravdu?

Že se svět v peklo obrací dokazuje i průnik elektřiny do motoristických soutěží. Nejdříve to byly jednotky umožňující rekuperaci energie ve formuli 1 a jejich využívání v DRS zónách při předjíždění, později hybridy pronikly do závodů vozů se specifikací pro kategorie závodící v Le Mans, aby nakonec vznikla E-formule. Posledním počinem budou závody elektrických motocyklů jako součást mistrovství světa v MotoGP. Nadstavbou jízd ve španělském Jerezu tak byly i testy těchto nových strojů, které mají vtrhnout na závodní ovály. A že nejde o plané ambice, to mohlo potvrdit i nasazení týmů z MOTOGP a bývalých jezdců z nejvyšší kubatury. Snaha DORNY ukázat světu, že i motocyklové závody dokáží být ekologicky šetrné k přírodě, nabrala na intenzitě. Že bude fanouškům chybě t zvuková kulisa tolik oblíbená při průjezdu litrového biku? Nevadí, z reproduktorů se ozvou nějaké písničky a oživlý playstation na oválu se může pustit. Kdo viděl závod E-formule, musel kroutit očima. Jediným zvukem připomínajícím vzdáleně závodní víkend jsou nastartované dieselagregáty vyrábějící elektřinu potřebnou pro dobíjení baterií v monopostech. Cože? Dieselagregáty? Ano, právě jim byla svěřena péče o elektrickou energii. Tedy žádné ekologicky šetrné větrné elektrárny či stovky solárních panelů, ale klasické agregáty kouřící za boxy. Pokud se ptáte proč, tedy proto, že je to vše skutečná šaškárna znamenající plusové body, ve skutečnosti však naprosté ohýbání hřbetu před panovačnými politiky napojenými na ekologický byznys.

Vraťme se do Jerezu. K radosti elektroskeptiků v noci z důvodu závady na některém ze závodních strojů shořely jak všechny exempláře e-motocyklů na uhel, tak i boxy, ve kterých byly odstavené. Fotografie z požáru se staly vzácností, protože nebylo povoleno jejich uvolnění. Původní prohlášení o technické závadě na některém ze strojů, jakožto příčině požáru, bylo vzápětí staženo zpět s tím, že podání vysvětlení DORNA dodá později. Tím vznikl prostor na politickou korektnost a zároveň bylo otázkou času, kdy se objeví názor, že za tragédii mohou sudy s naftou, nebo porouchaný dieselagregát. Druhou variantou by mohlo být žhářství fanatického fanouška nepřejícího elektromobilitě. Závada na samotných strojích se prostě nehodí, přestože svědkům události a odborníkům bylo okamžitě jasné, co se přihodilo, tedy zkrat na některém ze strojů v paddocku. Ostatně nejde o první zahoření od jisker vznikajících při nekontrolovaném setkání dvou veličin, tedy plusu a minusu.

Vykašleme se na korektnost. Ta provází lidstvo od nepaměti, a je to samé, jako význam slova lež. Podobně, jako fámy o škodlivosti moderních dieselů a později benzínových aut, běží zároveň umělá propagace bezpečnosti elektrovozidel. Přestože lze vnímat odvětví dopravy, kde má elektřina své místo, v osobní dopravě ji lze obhájit pouze tam, kde pomáhá k určitému zklidnění a nemá problém s dobíjením baterií. Ale ekologické zvýhodnění je díky výrobě a likvidaci baterií, distribuci elektřiny a jejímu vzniku nulové, pokud není záporné. Další nevýhody spojené s provozem elektrovozidel, tedy nevýkonná topení, problémy s dojezdem a rychlostí dobíjení, či geometricky s rychlostí nebo náročností terénu narůstající spotřeba, jsou reálným nedostatkem, jehož odstranění bude ještě dlouho trvat. Unáhlenost při přechodu od spalovacích motorů je zjevná a důvodem k ní je pouze demagogické uvažování elit, nově vznikající prostředí pro jejich byznys a hlavně snaha ukázat svou moc nad zbytkem lidstva. Nelze si přát nic jiného, než aby neúspěchů podobných tomu, kterým v Jerezu skončilo testování e-motocyklů, bylo co nejvíce. Fanatičnost prosazovatelů elektromobility je už na takové úrovni, že jsou ochotni ohýbat pravdu i tam, kde šlo zjevně o selhání systému. Jerez je toho důkazem.

Autor: J3.K



Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc únor 2020: *****

Vladislav Vydra 100,- Kč, František Šmíd 600,- Kč, Petr Koubský 500,- Kč, Jiří Nováček 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, ing. Jan Dvořák 400,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Roman Foff 500,- Kč, Jiří Sieja 200,- Kč, Marek Janičko 200,- Kč, Zdeněk Palička 500,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, Martin Vojtíšek 200,- Kč, Ladislav Adamec 100,- Kč, Nezn. dárce 222,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Martin Vavrinka 100,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Miloslav Konopiský 200,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Vlastimil Kornas 666,- Kč, Květa Sekyrová 200,- Kč, Pavel Janeček 200,- Kč, Milan Tahovský 1000,- Kč, Pavel Šána 107,- Kč, Tomáš Klikar 1000,- Kč, ing. Jiří Lechner 800,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Milan Černý 500,- Kč, Josef Malý 250,- Kč, MUDr. Jiří Roh 1000,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Mario Valent 484,78 Kč (20 eur), Karel Kubela 50,- Kč, Marie Kouklíková 500,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Pavel Jurášek 200,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, Michal Škurek 100,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Ivana Benová 108,- Kč, Martina Kosková 500,- Kč, Zuzana Karlová 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Richard Kovaříček 200,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč, Jiří Novák 200,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč


Celkem za měsíc: 16 820,78 Kč
Vybráno 48.05%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.

Po blokaci Pravého prostoru můžete sledovat novou stránku PP na facebooku.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 315 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (19 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
loading...
Loading...
14 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.