zelenina
30.1.2021
Kategorie: Ekonomika

Balada o českých potravinách

Sdílejte článek:

FUNES

Ve středu vyšel článek, resp. zamyšlení o snaze uzákonit podíl tuzemských potravin na pultech povětšinou zahraničních supermarketů na českém území.  Jak Vidlák správně uvádí, vůbec si nedokážeme vlastně definovat, co to vlastně český výrobek je. Bohužel uvedené cesty různých surovin jsou šílené (což se mimochodem projevuje i na kvalitě jednotlivých surovin). Mohl bych zde uvést spoustu dalších příkladů této mašinerie. Dnes je například problém prodat jatečné býky. Ne že by se jedlo méně hovězího masa, ale ona jaksi některá jatka zjistila, že je vlastně jednodušší a levnější dovézt hovězí půlky odkud jinud, třeba z Polské lidové republiky…Rusko je také pasé (děkujeme pane Novotný za Koněva).

Nechci ale opisovat již napsané, ale spíše bych rád Vidlákům článek rozvinul v trochu jiných rovinách. Do toho všeho slyším mluvit ostravskou vyžírku jménem Tomáš Prouza, který celý život „pracoval“ (ale nic nevytvořil), o jakýchsi agrobaronech a dotacích a v tu ránu se mi začíná vařit krev, protože pan Prouza vůbec neví, kdo v českém potravinářství drží všechna esa. 

V první řadě bych rád věděl, co je cílem tohoto zákona. Zvýšit podíl českých potravin, nebo zvýšit kvalitu nabízených potravin, nebo obojí najednou?? Protože pořád všude čtu, že jsme popelnicí Evropy a že sem Západ vozí všelijaký utrejch a drek. Není mi známo, kde je záruka toho, že potraviny vyrobené v Česku nebudou stejný nebo větší shit, než ten zahraniční. Víte proč? Protože o kvalitě produktu nerozhoduje V PŘÍPADĚ SUPERMARKETŮ dnes zákazník ani zpracovatel, ale … supermarket. Má na to docela silné nástroje, totiž určuje si cenu, kterou tlačí dolů. V podstatě zpracovatel na to zareaguje dvojím způsobem: „upraví“ recepturu ve smyslu costcuttingu, nebo…sníží výkupní cenu surovin (mléko, maso). Pokud jste teďka uronili slzu na utrpení zpracovatelského průmyslu, tak ji zase rychle zatlačte, protože ani jatky, masokombináty či mlékárny do červených čísel nepůjdou – ti si ty peníze vytáhnou od prvovýrobců. A jen díky dotacím tam nepadá ani zemědělská prvovýroba. Pokud to pane Prouza čtete, tak věřte, že ty dotace reálně skončí všude, jen ne u zemědělců.

V podstatě tvrdím, že stát je proti obchodním řetězcům prakticky bezzubý. Řetězce totiž nestanovují jen ceny svým dodavatelům, nýbrž určují cenu na regálu a nikde není řečeno, že české a možná i lokální produkty budou za stejnou, nebo snad nižší cenu. Například v Opavě koupíte jogurt z Madety levněji, než jogurt z 15 km vzdálené Hlavnice. Anebo šunkový salám z opavského Bivoje koupíte dráž, nebo šunkový salám z Plzně.  A s produktivitou práce na mě nechoďte.  Hezky si za tu lokální připlaťte. Touto cenovou politikou dle mého názoru supermarkety dokázaly potopit celou řadu věci – třeba biopotraviny. Když přišly na trh, vejce stálo 6 Kč – „kdo z vás na to má?“ Za poslední rok mléčné výrobky podstatně podražily. Někdo totiž vymyslel další level zmrdismu, který se konkrétně zde jmenuje GMO free produkty. Někdo totiž přišel s tím, že „trh“ žádá tyto výrobky. Zeptám se zdejších čtenářů: víte, co to znamená, kterých plodin se to týká, požadoval to někdo a je mi zde někdo schopen předložit věrohodnou studii, která prokazuje škodlivost GMO? V praxi to znamenalo to, že: ceny na regálu šly nahoru (prodáváme totiž produkt vyšší hodnoty), výkupní ceny mléka zůstaly stejné a náklady na GMO-free krmení šly zemědělcům nahoru. Pan domácí jistě ví, jaký je rozdíl v ceně klasického sojového extrahovaného šrotu a GMO-free. A když jde nahoru soja, překupníci s řepkovým šrotem, mlátem apod. nikdy se zdražováním nezůstanou pozadu.

Jediná možnost, jak omezit moc supermarketů, je přesunout zákazníky jinam, totiž k lokálním a menším prodejnám – což by znamenalo přelom v myšlení někoho, kdo si říká zákazník. Čímž se vlastně dostávám k další otázce.

V druhé řadě si vlastně nejsem jist, komu tím prospějete? Tvrdím, že kdyby český zákazník toužil po české kvalitě, už by dávno změnil své nákupní chování. Stojí český zákazník o to, kupovat české výrobky?? Nejsem o tom přesvědčen. Víte, facebook a internetové diskuze jsou plné vlastenců. Ovšem vlastenectví vyšumí v momentě, kdy e-vlastenec stojí například u regálu s botami a řeší dilema, jestli koupit české boty ze Zlína za 1200 nebo boty z Italie (vyrobený dělníky z Číny) za 1100 Kč. Asi tušíte, kdo vyhrál. Stejné je to s potravinami. Moje vlastenectví spočívá v tom, že v mém botníku najdete boty ze Slavičína, ve skříni visí košile z Jindřichova Hradce, spím v pyžamu ušitém v Jablonci, v kuchyni mám nože ze Sedlčan a v dílně nářadí z Jihlavy a České Lípy atd. Mám akorát jednu výjimku, a tou je automobil, který není z Boleslawi, ale byl vyroben v Gentu. Ona vlastně ta škodovka je v rukou Němců…

Jediný, kdo může zamíchat kartami, je bohužel český zákazník. Bohužel píši proto, protože česká nátura většiny obyvatelstva toto prakticky vylučuje. Nechci opisovat věty z mého předchozího článku, ale Čech Čechovi nepřeje. Přesně to vyjádřil v 90-tých létech Daniel Landa ze skupiny Orlík, když v jedné písni uvedl: „nezmohl je celý svět, sami se však zmohli hned. Proti Čechu šel zas Čech…“ Jednak snaha za každou cenu koupit to nejlevnější (ačkoliv poměr cena/výkon je horší) a za druhé nedat vydělat někomu od vedle. To jsou dle mého názoru hlavní pohnutky českého kupujícího. Český kupující stále nepochopil, že nejstabilnější a nejefektivnější jsou lokální ekonomiky. Soused truhlář si ode mne kupuje máslo, já si od něj nechám vyrobit třeba dveře. Ono s převážením zboží jsou spojeny také externality, které platíme skrytě. Když jsem pracoval ve Švýcarsku, farmář kupoval sýry a mléčné výrobky zásadně z mlékárničky asi 10 km vzdálené (kam současně vozil mléko). Půlka vesnice měla auto značky Renault, protože prodejce a servis téže značky byl asi 7 km vzdálen. 

Jak z toho ven? Asi chápeme, že já nebo Vidlák a vůbec tito mikrozemědělci to nevytrhneme – co do výroby surovin. V případě mléka a hovězího masa bychom to jako republika utáhli, ovšem vlastní produkce vepřového, drůbežího a vajec a vůbec zeleniny už se současně bez dovozu neobejde – čili bychom museli v těchto segmentech „oživit“ živočišnou výrobu a zelinářství. Pak tady máme zpracovatelský průmysl a nutnost vzniku malých jatek, mlékáren, masných výroben s vlastním prodejem. Obojí však narazí na administrativní složitost, nedostatek kvalifikovaných lidí, sílící aktivity různých ekospolků atd. Tím však nechci říct, že neexistují. Spoustu takových znám a raději si koupím jogurty přímo v Chocni, nebo salámy v Želechovicích u Uničova či ve Sloupnici než koupit „cosi“ z Kauflandu. Je mi samozřejmě jasné, že se 100 % Čechů hned neotočí a nevezmou útokem místní obchůdky (ono to totiž nefunguje takto nikde), ale věřím, že každé 1 % kupujících, které přestane kupovat navoněnou bídu ze supráčů a zkusí zase poctivé výrobky s jasným původem, bude posun kupředu. 

A možná by to také chtělo, aby různí kontroloři placeni „státem“ byli našimi partnery namísto bu.erantů, kteří chtějí za každou cenu „něco najít“.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc květen 2021: *****

Josef Budějovský 500,- Kč, Jiřina Kozáková 200,- Kč, ing. Jan Dvořák 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Pavel Janeček 300,- Kč, Peter Keklak 100,- Kč, Ilja Baudyš 500,- Kč, Rene David 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Jan Nedvěd 500,- Kč, ing. Jiří Babinský 500,- Kč, Věra Baarová 1000,- Kč, Matouš Gaudl 500,- Kč, Lubomír Vylíčil Phar. 5000,- Kč, Novákovi 500,- Kč, Marek Janičko 100,- Kč, Vlastimil Kadlec 2000,- Kč, Martin Vavrinka 50,- Kč, Michaela Wurmová 1000,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Jiří Obermaier 200,- Kč, Karel Hojdar 150,- Kč, Jiří Dobruský 200,- Kč, MUDr. Ive Niemcová 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Irena Kuželová 150,- Kč, ing. Stanislav Kužel 150,- Kč, Olga Petrová 300,- Kč, Karel Kubela 50,- Kč, Vlastimil Kornas 666,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč

Celkem za měsíc: 17 966,00 Kč
Vybráno 51.33%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 1 041 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (15 votes, average: 3,87 out of 5)
Loading...
42 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)