uk-car-sales
8.7.2018
Kategorie: Ekonomika

Automobilky dobré, obchodníci zlí

Sdílejte článek:

MARTIN VLACHYNSKÝ

Lidstvo se za posledních sto let neuvěřitelně posunulo. Od koňských povozů k letům na Měsíc, od tyfových epidemií k molekulární genetice, od křesťanského patriarchátu ke svatbám homosexuálů. Jedno se však nemění — podezíravost, až nenávist vůči obchodníkům.

 

Nejnověji se vzmáhá velká vlna boje proti řetězcům. Nejdříve to bylo zavedení nesmyslných pokut. Těch milionových bylo uděleno už 24, jen tak mimochodem. Nejnověji má na řetězce dopadnout speciální odvod, protože prý mají vysoké zisky. Stačí nahlédnout do účetních závěrek a vidíme, že to není pravda (zisková marže řetězců za roky 2013–2016 je dokonce pod průměrem marže firem ve slovenské ekonomice). Kromě tohoto faktu, samotné zdůvodnění je absurdní. Nechceme, aby podnikatelé dosahovali zisky? Co je symbolem úspěšně rostoucí ekonomiky, když ne ziskové firmy? Mohu se omezit na suché faktické konstatování, že odvod zvýší ceny, nepomůže farmářům a odradí nové investory. Ale chce to říci více.

Zatímco nové automobilky a jiné průmyslové podniky jsou vítány s pompou, maloobchod jako by byl v ekonomice trpěnou škodnou. Mnoho lidí má totiž pocit, že obchodník vydělává na „ničem“, čímž okrádá ty, kteří dělají „skutečnou“ práci, když přetvářejí hmotu na výrobky. Je to důsledek toho, že ekonomii (a ekonomům) se za 150 let nepodařilo do společnosti přenést pochopení teorie subjektivní hodnoty.

Ekonom Radford ve své nejznámější práci popsal fungování ekonomiky zajateckého tábora v Německu, jehož byl sám nechtěným hostem. Jednou z hlavních postav byl šikovný kazatel, který běhal po táboře a měnil s ostatními vězni obsahy balíčků červeného kříže. Někdo chtěl více cigaret, jiný neměl rád fazole a třetí potřeboval tužku. Po každé výměně byl jeho zákazník spokojený. Vyměnil to, co chtěl méně za to, co chtěl víc. Na konci dne měl kazatel v rukou jeden celý balíček červeného kříže navíc. Byl to jeho zisk. Přestože od zajatců vyextrahoval celý balíček, všichni byli spokojeni. Subjektivní vnímání hodnoty jejich majetku se zvětšilo. Hodnota produktů v zajateckém táboře narostla — jen tím, že se nově uspořádala.

V tom je ekonomický přínos obchodníků. Aktivně vyhledávají přebytky u výrobců a vyplňují jimi nedostatky u spotřebitelů. Obchod nerozhoduje o konkurenceschopnosti jeho dodavatelů, ani o chutích zákazníků. Je to zároveň jedna z nejvíce konkurenčních podnikatelských činností, protože nemáte výhodu unikátního výrobku. To platí i pro řetězce. Mementem může být pád Carrefouru, na který doplatili dodavatelé i spotřebitelé. Hladce fungující obchod je pro ekonomiku nezbytností. Není náhodou, že „obchodnické“ státy jako Singapur, či Hong Kong dosáhly takového bohatství v tak krátkém čase.

Autor: Martin Vlachynský, HN

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoiny na adresu: 35EWdJdRLGMzpydEDjuV7YRhNeCohkXhqH nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc březen 2019: *****

Jan Procházka 500,- Kč, Lubomír Vylíčil 5000,- Kč, Ilja Baudyš 1000,- Kč, Helena Novotná 200,- Kč, Libor Heidler 200,- Kč, Marek Janicko 200,- Kč, Miloslav Zabloudil 200,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Richard Kovaříček 500,- Kč, Vlastimil Běhan 50,- Kč, Zdeněk Palička 500,- Kč, Marie Kouklíková 500,- Kč, Aleš Berka 300,- Kč, Mgr. Eva Kocábková 1000,- Kč, Pavel Janda 300,- Kč, David Stránský 1000,- Kč, Bc. Hynek Julínek 1000,- Kč, Milan Tahovský 1000,- Kč, Ondřej Vodehnal 200,- Kč, David Bezděk 150,- Kč, Martin Macháček 200,- Kč, Luděk Kurka 200,- Kč, Miroslav Meder 650,- Kč, Robert Schlesinger 1000,- Kč, Vilém Černohorský 150,- Kč, Libor Fránek 50,- Kč, Otakar Matěk 50,- Kč, Eva Bielovicová 300,- Kč, Rudolf Roedling 1000,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč, Irena Mathauser 500,- Kč, Jan Slaba 200,- Kč, Petr Žabička 100,- Kč, Rostislav Jendrejčík 50,- Kč, Tatiana Vráblová 200,- Kč, Alena Fuszteiová 200,- Kč, Oldřich Smejkal 1000,- Kč, Markéta Frydlová 200,- Kč, Milan Černý 1000,- Kč, Marie Svajdová 200,- Kč, Vojtěch Smrčka 1000,- Kč, Tomáš Klikar 1000,- Kč, Petra Rohlíčková 300,- Kč, Martin Vojtíšek 500,- Kč, Jiří Mondek 500,- Kč, Helena Kominíková 100,- Kč, Michal Horák 666,- Kč, Hana Pekárková 300,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Pavel Michalík 500,- Kč, Jaroslav Borufka 300,- Kč, Rene Grabmuller 2000,- Kč, ing. Jan Dvořák 350,- Kč, Mgr. Jiří Kraus 1984,- Kč, Jaroslav Neuman 200,- Kč, Martina Franzová 1000,- Kč, Jan Traxler 1000,- Kč, Josef Tuček 500,- Kč, Milan Zelina 200,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, František Šmíd 1000,- Kč, Milan Hlaváček 200,- Kč, Šárka Průdková 300,- Kč, Nezn. dárce (poštou) 250,- Kč, Vlastimil Kornas 333,- Kč, Ladislav Matoušek 100,- Kč, Václav Tykvart 200,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Ondřej Svatoň 50,- Kč, Jozef Sykora 249,80 (10 eur), Josef Bílek 200,- Kč, Jan Králíček 1000,- Kč, Jan Cerny 5000,- Kč, Vitesse PSP Ltd. 100,- Kč, Jan Pšenička 400,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Milena Trulley 300,- Kč, Jiří Chudý 100,- Kč, Martin Reiser 200,- Kč, Josef Bárta 200,- Kč, Milena Trulley 333,- Kč, Zdeněk Poslední 200,- Kč, Miloslav Konopiský 300,- Kč, Jiří Novák 200,- Kč, Roman Martínek 100,- Kč, Hynek Charous 500,- Kč, Zdeňka Jindrová 50,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč, Robert Knopp 126,80 Kč (5 eur), Stanislava Kovaříková 200,- Kč, Hana Tomová 150,- Kč, František Dvořák 300,- Kč, Ivana Stupková 500,- Kč, Růžena Neuwirthová 200,- Kč

Celkem za měsíc: 48 492,60 Kč
Vybráno 138.54%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP
(Visited 10 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (11 votes, average: 4,45 out of 5)
Loading...
loading...
politicon-banner
6 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.