ekomobil
19.6.2021
Kategorie: Ekonomika

Austrálie se přidává ke Švýcarům?

Sdílejte článek:

JINDŘICH KULHAVÝ

KULHAVÝPřestože nás již opustily reklamy na pořádná auta se spalovacím motorem, z nichž jsou záměrně vytvářena planetu ničící monstra, není tomu tak všude stejně. Jestliže Švýcaři rozhodli v referendu o tom, že snižovat objem CO2 ve švýcarských emisích o 50% do roku 2030 je nesmysl, pak Australané šli ještě dále a elektromobily zdanili více, než ostatní vozidla. K vládě se přidaly i významné automobilky a zdá se, že jeden světadíl bude poblouznění z elektromobilitu ušetřen. Zatím, nepřidají li se další.

Zatímco Američané, Číňané a Evropané tak nějak svou naivností a hloupostí v oblasti automobilů šokují většinu uživatelů aut, Australané k problematice přistoupili vcelku logicky. Cena elektřiny se šplhá vzhůru už jen kvůli množství běžně užívaných elektrospotřebičů ve všech sférách lidského bytí, takže elektrifikovat kompletně dopravu by už naše omezené energetické zdroje doslova vyčerpalo, či spíše by to mnohonásobně překročilo jejich možnosti. Výroba elektrické energie je sama o sobě pro planetu zatěžující, nutnost řešit její uložiště v podobě neekologické výroby drahých baterií je strašidelná, a nakonec tu po tom všem zbude obrovské množství odpadů. Nynější automobily jsou téměř kompletně recyklovatelné, spalovací motory ekonomické, spolehlivě a schopné jezdit na alternativní paliva. Navíc se zjistilo, že zásoby ropy jsou podstatně větší, než se předpokládalo a obnovují se.

Jak už je dlouhodobě uváděno, životní prostředí teoreticky mnohem více zatěžují lodě, letadla a chemičky vyrábějící plasty. Omezení lodní dopravy je vcelku možné jinak nastavenou obchodní politikou, ne vše se musí vozit napříč celým světem. Kdyby se vyřadily z provozu všechny jachty miliardářů, problematika aut by byla vyřešena. Nebo obětovat pět největších kontejnerových lodí a obejít se bez levných čínských šmejdů, brazilského dřeva či amerických tankerů s plynem, kterého díky Rusku máme v Evropě dostatek.

Při této úvaze bereme v potaz oteplování planety, které však s benzínovými a dieselovými agregáty v našich autech nemá nic společného, tedy jestli vůbec nějaké existuje. Je to podobné, jako byste tvrdili, že když si napustíte bazén, tak tím způsobíte sucho na celé planetě. Přitom víme, že objem vody na Zemi je konstantní. H2O nikam do vesmíru nemizí, pouze cirkuluje a někde jí padá více, jinde méně. Váš bazén, ať je plný nebo prázdný, to nezmění. Jediný problém je v množství vody potřebné vyčistit či připravit k užití. Lokální sucha tu byla, jsou a budou, jen občas jim lidé napomohou špatnou péčí o půdu.

Zpět k elektroautům. Řada lidí, kteří si je ve své naivitě pořídili, se vrátila ke spalovacím motorům. Důvodem je mobilita, cena, komfort a dojezd. Chcete li s elektroautem cestovat na delší vzdálenosti, musíte změnit filosofii používání vozidel, naučit se plánovat trasy, být trpěliví, počítat s horším komfortem díky mizerné klimatizaci a vytápění, počítat s vyššími náklady a kratší životností baterií, poklesem ceny při prodeji a riziky spojenými s možností vzniku pojistné události díky zkratu. Ekologii moc nepomůžete, protože výroba pohonného média, tedy elektřiny, nutnost výstavby mohutné rozvodné sítě a likvidace starých elektromobilů není z pohledu CO2 a dalších přidaných aspektů včetně potřeby těžby určitých kovů, bez nichž se autobaterie neobejdou, nijak příznivá v porovnání s podobnými záležitostmi u stávajících vozidel.

Australané a Švýcaři tak hází vidle do snahy EU a USA. Zatím to není více států, i když se dá předpokládat, že po Sibiři, Saudské Arábii či Emirátech se budou pojízdné vysavače pohybovat těžko. Tam benzínový či naftový motor jen tak něco nenahradí. Po staletích ve znamení koní a velbloudů se konečně dopracovali k solidní mobilitě a nemají důvod to měnit. Elektroauta jsou momentálně ještě nepřipravena k využití, technologie není domyšlena a vlastně zajímají jen úzkou skupinu, která navíc patří často do blázince. Buďme rádi, že ještě někdo trochu přemýšlí.

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby

Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym.

***** Příspěvky čtenářů za měsíc červenec 2021: *****

ing. Jan Dvořák 500,- Kč, Dr. Ilja Baudyš 1000,- Kč, Marek Janicko 250,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Petr Andres 500,- Kč, Peter Keklak 100,- Kč, Alexandra Sklenková 500,- Kč, Jaroslav Rout 200,- Kč, Martin Ovsenak 200,- Kč, Jan Nedved 500,- Kč, Iva Majerčíková 200,- Kč, Dagmar Karlíková 200,- Kč, Miloslav Konopiský 100,- Kč, Jiří Obermaier 300,- Kč, Martin Vavrinka 50,- Kč, Miroslav Bojanovský 300,- Kč, Jiří Fridrich 100,- Kč, Oldřich Smejkal 999,- Kč, MUDr. Iva Niemcová 100,- Kč, Miroslav Hloušek 111,- Kč, ing. Stanislav Kužel 150,- Kč, Irena Kuželová 150,- Kč, Jiří Ovčáček 100,- Kč, Martin Vacek 250,- Kč, Pavel Janeček 300,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Jan Petr 300,- Kč, Václav Tykvart 100,- Kč, Marie Tachezyová 200,- Kč, Luděk Tesarčík 200,- Kč, Blahomír Skoupý 444,- Kč, Vlastimil Běhan 100,- Kč, Ladislav Oudes 200,- Kč, Arpád Krausz 250,- Kč, Bohuslav Maceška 100,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Anonym 1000,- Kč, Martin Svoboda 100,- Kč, Pavel Burget 200,- Kč, Pavel Kosmata 200,- Kč, ing. Jiří Klumpar 100,- Kč, V. Trulley 333,- Kč, Miloš Kořínek 100,- Kč, Aleš Votruba 250,- Kč

Celkem za měsíc: 12 887,- Kč
Vybráno 36.82%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.

Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Redakce
Sledujte PP

Latest posts by Redakce (see all)

(Visited 1 764 times, 1 visits today)
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (23 votes, average: 4,96 out of 5)
Loading...
16 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)