
Zakažte Youtube!
MARKÉTA ŠICHTAŘOVÁ
O mnoho let později, kdy jazz už dávno byl považován za klasiku, se objevily elektrické kytary, počátky rokenrolu a Beatles. A ctihodní otcové opět vzdychali, jak jsou ta jejich děcka nevychovaná, že poslouchají takový rachot. Ti samí se o nějakých dvacet let později mohli zjevit z hiphopu. A dnes jsou Beatles náctiletými považováni za neposlouchatelný předpotopní opruz. A když s Pikorou zatoužíme navštívit heavymetalový koncert, pravidelně bych ronila slzy nad tou bandou zkrotlých pivních pupkáčů v publiku, kteří kdysi bývali rebelskými máničkami v těch nejvypasovanějších džínách.
Co z toho plyne? Že mezigenerační pnutí vždy bylo a vždy bude. A zatímco postarší tatíkové si vždycky budou myslet, že svými zkušenostmi strčí své potomky hravě do kapsy, ve skutečnosti je to ta nejmladší generace, která je nositelem technologického pokroku. A tak je jen logické, že budoucí změny na trhu práce dopadnou na populaci nerovnoměrně, a věk v tom bude hrát zásadní roli.
Není to tak dlouho, co českým mediálním prostorem prosvištěl rozhovor s novinářkou a matkou dítka, které, abych tak řekla, podle všeho propadlo jevu zvanému youtubering či víc počeštěně utubering. Tato novinářka se zlobila, že youtuberská videa jsou plná vulgarit a product placementu. A že prý je třeba je regulovat. Argumentovala, že děti jsou příliš slabé, tudíž musí být chráněné (jelikož například nedokážou product placement rozeznat), a že Youtube je jediným neregulovaným „médiem“.
Popravdě řečeno, já to vidím jinak.
Utubering je nový fenomén, který se objevil v posledních deseti letech. Je vám víc než třicet? Pak se utuberingu nejspíš už nevěnujete. A statisticky vzato je slušná šance, že jste ho dosud ani nepochopili. Lidé ze starších generací by utubering pochopit mohli, kdyby chtěli; oni ale většinou nechtějí, protože jim připadá pod jejich úroveň.
Jistě, v pozadí utuberingu, tedy točení krátkých videí o tom, co generaci náctiletých zajímá, jejichž smyslem je oslovit co největší počet sledovatelů, je byznys. Ti nejschopnější utubeři, kteří mají nejvíc sledovatelů, spolupracují s různými firmami na skryté či otevřené propagaci jejich produktů. Ale byznys v pozadí je jen vedlejším efektem, není v prvním plánu. V jádru je něco jiného.
Jde o to, že mozek starších a mladších generací se naučil zpracovávat informace jiným způsobem. Starší generace se velmi rychle dokáží zorientovat v psaném textu, zvláště bravurní v tom jsou, mají-li za sebou trénink například v podobě vysokoškolského studia. Sledování videí je zdržuje. Starší lidé navíc mají zvyk jako kulisu, aby „se necítili sami“ pouštět si televizi ve stejném pokoji, ve kterém se pohybují, i když vysílanému programu třeba vůbec nevěnují pozornost.
Generace náctiletých to má jinak. Psaný text jí dělá mnohem větší problémy a zdržuje ji. Naopak se umí velmi rychle zorientovat ve videích. Lépe se jí zpracovávají a pamatují informace ve zvukové a obrazové podobě. A jako kulisu, kterou v podstatě nevnímají, používají své online připojení v kyberprostoru.
Jejich rodiče to často nechápou a odsuzují jako výraz lenosti, konzumnosti, flákačství. Jenomže spíš by se na tento nový fenomén měli dívat jako na výraz proměny světa: Stará média, staré metody komunikace, budou končit. Text bude čím dál víc nahrazován videem. A utubeři v takovém světě na rozdíl od svých rodičů nebudou mít problémy fungovat.
A tady se láme chleba: Ti ze starších generací, kteří jsou ochotni vzít utubery na milost, třeba i s tím, že obsah jejich videí je infantilní, ale to ještě neznamená, že utubering jako takový je zavrženíhodný, tím prokazují určitou mentální ochotu přizpůsobovat se měnícímu se světu. Tihle lidé ani ve vyšším věku nebudou mít problém najít si obstojnou obživu, protože nejspíš neskončí jako digitální analfabeti.
Zato ti, kdo utuberingem opovrhují do té míry, že jej považují za něco škodlivého, za něco, co je třeba dětem zakázat, protože to je jen mrhání časem, který by měl být spíš využit na napsání dalšího cvičného diktátu na vyjmenovaná slova, mají mnohem vyšší pravděpodobnost, že se svým budoucím uplatněním budou mít problém. Pravda, patrně budou perfektně ovládat vyjmenovaná slova po B. Ale bude jim to na dvě věci, protože budou-li psát jakýkoliv text, bude za ně hrubky automaticky opravovat software. Tedy – budou-li v budoucnu text vůbec psát. Na vzestupu jsou totiž technologie, které samy text píšou podle vašeho diktátu. Nejste-li zrovna mistrem světa v psaní všemi deseti prsty, je to nutně jaksi rychlejší a tedy efektivnější. A vůbec – jaká je asi pravděpodobnost, že v budoucnu od vás zaměstnavatel bude chtít něco napsat skrze diktát? Garantuji vám, že mnohem menší než dnes. Ale roste pravděpodobnost, že se například budete muset popasovat s instrukcemi o bezpečnosti práce v podobě instruktážního videa. Že byste k tomu potřebovali znát vyjmenovaná slova, je značně nepravděpodobné. Vaše utuberská dítka ale budou za vodou.
A pokud jde o regulaci a údajnou potřebu „ochrany“ dětí: Neumím si představit lepší ochranu než tu, že jsou děti v případě utuberingu hozeny do vody a učí se plavat za současného vysvětlení rodičů, jak se v kyberprostoru bezpečně plave. „Ochrana“ v podobě cenzury povede jen a pouze k tomu, že děti se nenaučí rozlišovat samy podstatné od nepodstatného, komerci od nekomerce, slušné od vulgárního. Existuje snad nějaká ochrana a regulace, aby děti na hřišti na sebe nepokřikovaly vulgární nadávky? A znamená snad to, že děti se mohou v reálném životě setkat s vulgaritami, že samy se nutně budou chovat asociálně? Ne – naopak to, že se s asociálním chováním setkávají a učí se jej odlišit od chování slušného, je tou nejlepší zárukou, že jejich osobnost vyzraje.
Děti, které naopak byly až příliš svými rodiči chráněny a obletovány, se naopak častěji stávají narcistními a nevyzrálými osobnostmi neschopnými v životě fungovat. Nejlepším příkladem jsou americké, kanadské a dnes už i britské univerzity, na kterých se rozmohl systém takzvaných trigger warnings proti mikroagresím. Neboli systém, kdy např. studenti archeologie musejí být před přednáškou upozorněni, že by jim během přednášky mohly být promítány obrázky kostí, což by mohlo zranit jejich útlocit. A jakmile studenti nejsou varováni a s takovou údajnou „mikroagresí“ se setkají, začínají se hroutit. Jak ale budou tak slabé osobnosti žít v normálním světě, netuším. Tuším však, že nápady na regulaci internetu přesně k takovým nesvéprávným bytostem vedou.
Redakce
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek (nákup dobrovolného předplatného), který nám společně pomůže Pravý prostor dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)
***** Příspěvky čtenářů za měsíc duben 2018: *****
Jan Bezděk 2000,- Kč, Vít Fortelka 500,- Kč, Václav Červninka 50,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Ivan Turnovec 300,- Kč, David Bezděk 150,- Kč, Václav Tykvart 200,- Kč, Tomáš Foldyna 740,04 Kč (30 eur)
***** Celkem za měsíc: 4 440,04 Kč *****
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Jestliže má autorka pravdu a videa atd nahradí psaný a čtený text,tak v tom případě budeme jako civilizace pěkně rychle v prdeli-ten technický pokrok jen urychlí konec bílé civilizace-bohužel…
Pravdu díte, pane Zombie…jen si dovolím doplnit, že generace dětiček závislých na elektřině nebude mít v blízké budoucnosti moc šancí na přežití, neboť při déletrvajícím blackoutu jim budou všechny technologie a počítače tak akorát ku hovnu…téměř dospělí lidé, kteří si myslí že hovězí se vyrábí v Mekáči a nikdy neviděli zabijačku, těžko přežijí. My, co umíme zabít, stahnout a upéct králíka, chytit a vykuchat rybu nebo slepici na tom budeme podstatně líp. A to nemluvím o schopnosti ochránit rodinu a sebe před nebezpečími jakými jsou islám a multikultigender idiocie…ještě pořád umím rozebrat, vyčistit a nabít samopal a zabít kohokoli, kdo bude ohrožovat mně a mé blízké…a stačí i bajonet nebo sekera…jak to udělají chudáčci youtuberáci, kteří v životě neměli hlad déle jak 10 minut a neprobděli jedinou noc a při slově smrt se drží za hlavičky a pádí do dáli s výkřiky OOOH a Áááách…to je mi záhadou.
Tentokrát s autorkou nesouhlasím. Nejde tu o žádný pokrok, nýbrž o úpadek. Děti oběťmi doby, technologií a totality.
Je všeobecně a poměrně dlouho známo, že lidská paměť využije informaci poskytnutou sluchem z cca 30% zatím co zrakový vjem zvyšuje účinnost až na 80%. Podobné to je se psaným textem a vizualizací. Na tomto principu existují mnohé učební postupy např. jazykové školy. Nejde tedy o úpadek, ale racionální postup. To, že se videa používají i v masmédiích nebo pro prezentaci jednotlivců je věc jiná. Stejně jako si vybírám text ke čtení selektuji i obrazové informace. Nesouhlasím pouze s názorem, že není třeba umět počítat, když máme v mobilu kalkulačku nebo znát gramatiku rodného jazyky když máme korektory. Je snad otázkou cti aby každý člověk zvládl základy obecní školy.
No Sichtarova, tak tymto clankom sa ti podarilo urobit vybornu raklamu vlastnej blbosti… Ak by Pikora nebol taky isty debil ako ty, po jeho precitani by ta asi vyhodil z okna…?
Z dnesnych deti su vychovavani doslova nesvojpravni debili… Take tupe opicky, ktore ked stlacia spravny gombik, tak im z otvoru v stene vypadne bananik… O tom, odkial sa ten bananik vzal, ako je mozne taky bananik na tejto planete vobec „vyrobit“ atd., ale nemaju ani ponatia… Co myslis, kto tu technologiu, aby dnesnym detom stacilo klikat na gombiky, pre tie deti asi vytvoril…? Nebola to nahodou presne ta starsia generacia, ktorej ty nedavas ani najmensiu sancu obstat v konkurencii z tymi malymi bezduchymi opickami…? Pri toceni instruktazneho videa je dolezite, aby clovek vedel o com vobec hovori, aby danu problematiku dobre ovladal a dokazal sa o nej plynule vyjadrovat, aby jeho rec mala hlavu a patu, nejaky zmysluplny pouzitelny obsah… Stlacenie gombikov Record a Stop, eventualne nejaky editing, teda vsetko to, na com sa dnes koncia schopnosti kazdej malej opicky, to je ten najmensi problem… Zastav sa u Chocholouska, urcite pre teba najde nejaku volnu klietku…
Tu výrobu nesvepravnych debilů v rade oblasti zahájilo socialistické školství, a to dnešní na něj navazuje.
Když si na to vzpomenu….hodina dějepisu, 2 světová a já jako jeden ze tří žáků dostal za úkol udělat do příští hodiny referát.. jsem si vybral bitvu o Midway.. rodiče pak museli do školy vysvětlovat, jak se to možné, proč jsem neměl referát o hrdinně sovětské armádě jak bývá zvykem….
Ze ty si za socializmu este ani nebol na svete…? S takymito fikciami prevzatymi od nahodne okoloiducich „pamatnikov“ mozes skusat oblbovat 15-rocnych, ale nie mna… Uroven nasho socialistickeho skolstva bola vysoka a daleko prevysovala uroven toho zapadneho a obzvlast americkeho, ktoreho tragicky nizke standardy boli postupne rozsirene do celeho zapadneho sveta…
Úroveň školství byla v podstatě zalozena na tom, na čem za Rakouska a první republiky, tedy na biflovani vzorečku, skoro žádná snaha o vysvětlení principu …
Víš ty slovenský chudáčku (slovenský protože tak pises), já sem za bolševika, tedy přesně v době normalizace chodil na základní školu a rok tři měsíce na střední školu…ale tys asi tak jen chodil do mateřské, a nebo té tím komunismem doma naockovali už tví rodiče, tudíž ti škola přišla vlastne úplně normální.
Co taky čekat od někoho, kdo vyznává myšlenky prvních dvou (Marx a Engels) nabadacu k holokaustu národů….mimo jiné i Slovanů, takže by došlo asi i na Slováky….no, odeberte si to jak chcete, ale ve jménu toho vašeho marxismu se vraždilo…no jedna radost, miliony jen lítaly, pardon ,padaly k zemi.
Zalezte paprdove (vekem sem jiz davno paprda ale technologiim rozumim a dobre od spatnych poznam …. autorka to vystihla sice mirne nepresne nebot samozrejme ze videa nenahradi text jak to chapeme dnes ale trochu jinak … to ze jeste ale nemame potrebne technologie aby tomu tak byt mohlo nic neznamena …. napriklad do doby nez budu moci zcela ovladat pc pomoci „telepatie“ mi nikdo mys a klavesnici nevezme nebot je to nejrychlejsi zpusob ovladani jaky v soucastnosti existuje….)…. to ze necemu nerozumim ze me dela za a omezence pokud o tom aspon drzim hubu a nebo za b blbce pokud na to nadavam …
Jinak generacni nadavani se v nasem prohnilem bolsevickem justicnim absurdistanu nedavno zmenilo na absurdni odsuzovani za sprostou mluvu …. coz je sice na mile vzdaleno zakonu ale nasi soudruzi soudci si muzou delat prece cokoliv co chteji ….(pripad pstruh103 ktery byl jiz pravomocne odsouzen za to ze na videu mluvil sproste mel bud za A skoncit sveraci kazajkou pro prislusne justicni kreteny nebo za B masivnim obvinenim vsech sprostych ci obscenich videi ktere na tom internetu (podle dementnich soudcu nove verejne pristupnem miste) jsou…)
No vida, pstruh103 a spousta dalších nicků s čísly a nic se neděje. Já si dal číslo 48 a našli se dementní debilové kteří hned komouš, milicionář, Vítězný únor 1948 a kdoví co ještě. Teď už jen čekám až na mne vletí policejní komando na udání víte koho. Holt páprdové se nezapřou a zajímavé je že to jsou bezvýhradně členové gumákovy skvadry WXV.
No sláva, paní Markéta přece jen dokáže odhodit ten konzervativní kabát, který jí stejně moc nepadne (dělá jí starší :)) a občas si vzpomenout, že je duší liberál. :)
Přesně tak, „mezigenerační pnutí vždy bylo a vždy bude“ – dokud to nezačně zasahovat do politiky formou jakéhosi třídního boje, tak je to fajn a právě z toho pnutí vždy vznikaly nové věci. Lidstvo nezakrnělo právě díky tomu pnutí.
Je-li někdo youtuber, vypovídá to pouze o formě, ne o obsahu. Z metrosexuálního youtubera, který dnes pindá o neskutečných kravinách, může vyrůst inteligentní člověk, nic tomu nebrání. Mimochodem, přistihnul jsem se, že v poslední době například amatérské hudební recenze od koktavých a plešatých stárnoucích rockerů na YouTube považuju za zajímavější a hlubší než psané recenze v tradičních novinách od čím dál znuděnějších novinářů.
Ajaj!
Meggie já Vás miluju!!!!
A hned jak Vašeho partnera něco velkýho sežere (tyranosaurus, politikosaurus nebo tak něco) jsem připraven žít na tomhle světě s Vámí a jen pro Vás!!!!
Ale…
Poprvé s Vámi nesouhlasím…
Vizuální, tedy video styl způsob sdělování informací je jed, způsobující totální degeneraci schopnosti abstrakce, fantazie a kreativity myšlení.
Jednoduchý příklad: Ferda Mravenec… Vždycky vizuální, s vobrázkama spojená figurka, všichni víme jak vypadá a myslí od prvních obrázkových Ferdokomixů přes ilustrace knih až po debilní německé animované filmy „Ferdy the ant“. Známe ho! Jakákoli kreativita je mrtvá, pokud se rozhodnu o něm myslet či tvořit, furt to bude ten přiblblý Ferda.
Naproti tomu Jabberwocky.. Jak se jmenuje sakra???
Žvahlav?
Tlachapoud??
Jak vypadá???
A co říká?
A jsme u toho! Je to jen na fantazii ČTENÁŘE!
On si jí cvičí, kultivuje, hraje si s ní.
Teda pokud to neni Vybylízaný Diskodebil..
Ústup od informací, poezie, pohledů na krásu a estetiku z formy textové k formě přímého zobrazení vede k debilizaci, zploštění, atrofaci schopností býti tvůrčí, potřeby přemýšlet a vede k degeneraci myšlení… Budujeme generaci imbecilů, kteří naprosto přesně vědí jak vypadat aby byli IN, ale nejsou schopnit nic vymyslet.
Nemohu si odpustit ještě jeden příklad:
Pokud bych četl o těch krásných kočkách z Avatara, mohu si fakt představit cokoli krásného a lechtivého až mírně pornografického.
Pokud jsem Avatara viděl, jediné, co mi může vrtat hlavou je co ty holky udělaj s tím svým ocáskem při šukání zezadu.. Obrátí ho na záda? odstrčí stranou??
Sdělování informací pomocí videoklipů je s výjimkou zobrazení typu „Tuhle děsne divnou želvu s křídly a elekrickým torpédem vylovil rybář z ostrova Gergelén!“ je jed.
Další kapka jedu do žil naši kultury.
A to ani nemluvím o tom, že vstřebání a pochopení dobře textově formulované informace zabere tak desetinu času proti tomu, když se mi na vídeu pokouší nějaký ulízaný in rozjuchanec pokouší sdělit v podstatě totéž.
Jen tak pro legraci? Kolik že je půl druhé třetiny ze sta???
Meggie, furt Vás miluju! Ale berte to s nadhledem.
Youtubering NENÍ výstřelek mladé generace, je to jed, hnus a projev degenerace kultury.
Jako pro každou technologii platí i tady, že youtube je dobrý sluha, ale zlý pán. Zkrátka je třeba umět adekvátně využívat text, video i statické obrázky. Například mě docela štve, když mě někdo odkáže na pětiminutové video kvůli informaci, která se vejde do pěti řádků textu zvládnutelného za pět sekund. Na druhou stranu ohromně oceňuji různá instruktážní videa nebo videa, která názorně osvětlují vědecká nebo technická témata a vhodně se doplňují s knihami.
Tak nějak. Nahrazovat čtení a chápání psaného textu videem k žádnému pokroku nevede. Člověk by měl být schopen obého….koneckonců to člověk vymyslel, takže ho to nijak více nezatíží, jen se posune dál….
Asi hej ….. potreboval jsem neco opravit na autaku .. uplna pitomost podle videa na youtube na 10 minut … podle manualu kde bylo vse popsano na asi 2 stranach jejichz precteni mi trvalo asi 2x delsi dobu nez pozdeji shlednuti videa opravy jsem vubec nepobral kde ma soucastka vlastne byt a jak vypada natoz jak ji vyjmout ven a spravne umistit zpet …. Zkratka a dobre obsah je vzdy dulezitejsi nez forma …. youtube za to nemuze ze koukate na pitomosti od pitomcu a pak mate pocit ze jsou vseci stejni .. …..vemte si takove honosne rozsudky nasi justice … stovky zbytecnych stranek hoven ze kterych vyjde pozornemu ctenari obsah na 3 radky ktery rika asi toto … ja sem soudce kdo je vic nebojim se advokatu ani prezidenta nic, na dukazy a logiku ci zakon jebu a z odvolaciho nebo ustavniho soudu se taky vubec nepose.u, cerna je bila vsechno jedno ja sem pan nekdo a ostatni lidi sou jen ho.o ….
Psaná data tedy knihy a text se můžou zničit ale elektronická taky a dokonce ještě lehčeji. V takovém případě bude zlatá mládež v pytli, informace se mají získávat ze všech zdrojů společně. Ne všechno co je na internetu je OK, jaká data se tam vloží s takovými se pracuje i kdyby to byla sebevětší pítchovina ať už to tam dal někdo z neznalosti, ze škodolibosti, blbosti nebo záměrně jako svého druhu sabotáž.
Pamatuje si někdo jeden seriál pojednávající o celosvětové ztrátě elektrické energie? Kdo má pak největší šanci na přežití? Co by se asi stalo v případě masívní sluneční erupce podobné té z 28.8-3.9 1859? Podobných bylo od té doby několik ale měli jsme štěstí že nezasáhly Zemi buď vůbec nebo jen okrajem. A žádné holyvůdské komando proti tomu nic nezmůže, dokonce ani proti menšímu asteroidu, takový dvousetmetrový by tu taky nadělal pěknou paseku.
Myslím, že je dokázáno, že části lidí víc vyhovuje zraková, části víc vyhovuje sluchová informace. Já například potřebuju informace vidět abych je pochopila a zapamatovala si je. Když mi prodavačka vysvětluje něco o zboí, stejně se jí sápu po krabičce, abych se na to sama podívala. Nevím jestli to má něco do činění s pokrokem techniky. Když je informace na videu, stejně si dělám poznámky, je to kratší a přehlednější, rychle si to můžu zopakovat a osvěžit, když pozapomenu, a ne pak prohledávat video kde sakra říkali tohle a tohle, jak to přesně bylo?. Navíc psaný text rychleji prolítnu, zachytím co je důležité a trvá to mnohem kratší dobu než poslouchat někoho jak se rozvláčně vykecává a já už rostu, kdy tu informaci teda konečně řekne… U psaného textu si já rozhodnu, jak moc času tomu věnuju, jestli čtu důkladněš nebo jen proskotačím. Nejlepší je oboje, tedy video s přepisem, Super jsou instruktážní videa jak něco udělat, tady vidět znamená urychlení, jinak je to podle mě spíš o lenosti mladých číst. holt jiná doba :-). když já jsem byla malá byla televize (2 programy), kino a knihovna. Teď je možností mnohem víc, pohodlnějších, takže mladí nečtou, mají tím pádem pádem menší trénink a tudíž slabší výkon ve čtení. No, jsem zvědavá co bude paní Šichtařová říkat za pár let až jí ty její děti povyrostou, ono u malých to přece jen vypadá jinak. Přeju ať se daří, jen na generace bych to nesváděla, o tom to fakt není,
genererace na začátku dvacátého století měly TUBERÁKY dnešní generace má JÚUUTUBERÁKY
Paní Šichtařová, obvykle s Vašimi názory souhlasím, tentokát jsem poněkud na rozpacích. Souhlasím s tím, že každá doba má to své a určitě by bylo smutné, pokud by mladá generace ustrnula na pozicích svých rodičů. Chápu i ten fakt, že názorná ukázka je mnohem efektivnější, než stovky planých slov, ovšem jaké procento z těch youtuberských videí má nějakou hodnotu (jakoukoliv)? Většinou se jedná o přihlouplné nahrávky, jejichž jediným účelem je vzkaz autora o tom, že existuje – a to těm ostatním asi moc nepomůže. Přestože jakoukoliv cenzuru (nejen youtuberingu) pokládám za nesmyslnou a škodlivou, musím se ptát, jaký progres lze očekávat od generací, které nebudou umět bez kalkulačky spočítat ani malou násobilku a se čtením psaného textu budou na štíru (zcela záměrně pomíjím schopnost sestavit vlastní, logicky strukturovaný text – a bez gramatických chyb). A kdo bude v budoucnu ta hodnotná videa vytvářet? Ti co nebudou umět psát, číst a počítat?? Ti, co následkem ztráty schopnosti vzájemné komunikace budou mít problém s tím, aby sestavili holou větu??? Stále se domnívám, že čím vyšší chci postavit dům, tím robustnější musí mít základy, ale v tomto případě mám pocit, jako bychom chtěli zahájit stavbu až někde od pátého nadzemního patra a naivně doufali, že to snad nespadne.