Islam_Dominate1
6.1.2016
Kategorie: Multikulturní soužití

Střet sekulární společnosti s totalitami

Sdílejte článek:

TOMÁŠ HOUŠKA 06|01|2015

Mnoho lidí vidí náš střet se světem islámu jako střet mezi dvěma náboženstvími. A logicky pak vnímají řešení v návratu naší civilizace někam „zpět ke kořenům“. Pravda je ale jiná, jde o střet dvou zcela různých civilizací.

Na té naší přitom není jedinečné to, že mezi její kořeny patří křesťanství. To je totiž jenom jedna z řady odlišností od společnosti založené na islámu.

Fakt že křesťanství vzniklo jako duchovní nepolitické hnutí, ve svých počátcích pronásledované a v konfliktu s etabilshmentem, zatímco islám vznikl od počátku jako jednotící politická ideologie šířená vojensko-politickou mocí, je z těch rozdílů ten méně důležitý.

Pro naši civilizaci je klíčový vývoj v posledních pěti staletích, kdy přes přemety zahrnující středověkou křesťanskou teokracii došla ke společnosti sekulární, pluralitní. Demokratický stát v podobě pluralitní parlamentní demokracie je vyústěním toho vývoje. A současně není možný ve společnosti, která si řádově podobným vývojem neprošla. Demokracii nelze nastolit, je možné ji jedině vybudovat.

To, co chceme uchránit, a jsme za to před svými potomky odpovědní, to není křesťanství, ale svobodný sekulární svět. Je proto krokem vedle, respektive zpátky, každá snaha o sklouznutí společnosti k bigotnímu konzervatismu. Bylo by to popření posledních pěti staletí naší společenské a historické zkušenosti.

Islámská společnost nikdy nerošla podobným vývojem jako ta naše. A díky geografické vzdálenosti to v podstatě neměla zapotřebí. S nástupem globálního světa se ukázalo jako jasné, že pokud mezi sebou nepostavíme zdi a ploty a na jejich straně se navíc nebude filtrovat obsah internetu a médií, k té interakci muselo dojít.

Stejně jako ruská společnost na východě Evropy se nikdy naplno neodstřihla od bolševického poblouznění. Jakási katarze se nabízela za Borise Jelcina, ale v turbulentních časech, které potom přišly, a ve kterých žijeme, sklouzlo zpět do sentimentu za velikou sovětskou říší. Jakkoli je jasné, že Rusko je součástí Evropy, a ne její opozitum, čekají ruskou společnost v blízké době proměny. A ukáže se, jestli sklouzne k despocii, nebo vytvoří společost svobodnou a demokratickou.

Jde-li o islámskou společnost, tak je evidentní, že není možnost koexistence. Je nereálná a nekonečně naivní představa mnohých lidí, že by bylo možné, aby islám žil uvnitř naší společnosti. Právě proto, že to není čisté náboženství, které by mohlo zůstat intimní soukromou věcí věřícího, ale jde o celospolečenský systém, který je především právně-politický a až poté náboženský – a to ze své podstaty. Minuli jsme se nejen v základních východiscích, ale v tom, že západní svět prošel civilizačním vývojem, který východ ignoroval. Možná tímto vývojem ve zrychleném tempu projde nyní, během řekněme následujících dvou generací.

Ale současně je evidentní, že estabilishment islámského světa udělá vše pro to, aby nastal pravý opak – a islám zničil naši společnost. Není třetí cesta. Víra v možné mírové a láskyplné soužití je totiž typickým výsledkem našeho stylu uvažování. My bychom toho schopni byli a viděli bychom možné přínosy takového „pestrého“ soužití. Ale ze strany muslimů je nulová touha po tolerantním soužití. Něco takového je jim absolutně cizí a nepochopitelné. Naši ochotu k ústupkům vnímají výhradně jako vyprázdnění a tedy příležitost k islamizaci.

Pokud budeme bědovat nad tím, že vystěhování víry z veřejného života do privátní sféry, tedy důsledná sekularizace společnosti, rovná se vyprázdnění, dostaneme se na jejich pozice. Takhle to prezentují mnozí církevní činitelé. A nabízejí východisko: Místo teokracie islámské se vraťme o pět staletí a pusťme do společnského prostoru církev. Ale to žádné řešení není. Jediné smysluplné je trvat na společnosti sekulární. Ta jediná totiž může být solečností svobodnou. A jediná může paradoxně zaručit i svobodu vyznání.

ZDROJ: Tomáš Houška

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních našeho webu.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže Pravý prostor dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc červenec 2016: *****

Jana Dvořáková 100,- Kč, Karel Pohner 1000,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Eva Nemecká 200,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, Ilja Baudyš 1000,- Kč, Magdalena Machová 100,- Kč, Karel Váňa 1000,- Kč, Miroslav Puchner 200,- Kč, Martin Neumann 200,- Kč, Neznámý dárce (ČP) 300,- Kč, Ivana Petrová 200,- Kč, Monika Dobruská 100,- Kč, Jana Páleníčková 100,- Kč, Zdenek Marciniszyn 1500,- Kč, Ivana Kaclová 200,- Kč, Neznámý dárce (ČP) 500,- Kč, Ivana Vrbková 500,- Kč, TOP-CZ 500,- Kč, Jaromír Ohnutek 200,- Kč, Jan Kunor 2000,- Kč, Lukáš Vašíček 200,- Kč

***** Celkem za měsíc: 10 800,- Kč *****

Děkujeme!
Redakce
Sledujte PP
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (18 votes, average: 4,83 out of 5)
Loading...
loading...
65 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.