25.9.2014
Kategorie: Ekonomika

Prošustrovaných 12 milionů radnicí Prahy 5

Sdílejte článek:

OD: NIKOL SYROVÁTKOVÁ 25|09|2014

Trhy farmářské, vánoční či velikonoční má téměř každý rád. Možná mu ale jejich „kouzlo“ zhořkne, když zjistí kolik ho stály za poslední 4 roky na pražském Andělu.

 

 

Představte si, že máte pozemky, kde denně projde více než 80 tisíc lidí. Máte možnost toto místo pronajmout a získat z pronájmu peníze. Co byste udělali? Pronajali ho, a těšili se na téměř bezpracný výdělek? Ne tak městská část Prahy 5. Ta za roky 2010 až 2014 zaplatila za komerční pronájem pěší zóny Anděl firmě, která organizovala zmíněné trhy, přes 12 milionu korun.

 

Pro upřesnění – 12 milionu korun zaplatila z městského rozpočtu, za to že firma V.L.2001, s.r.o. zorganizovala na Andělu 8x za 4 roky trhy (4x velikonoční a 4x vánoční) a následně to rozšířila o farmářské.

 

Jak se to mohlo stát? Proč Praha 5 místo aby inkasovala peníze za pronájem jednoho z nejlukrativnějších míst v Praze, naopak nějaké firmě platila? Těžko nejen říct ale i chápat.

 

Jak se to stalo?

 

Zcela bez povšimnutí občanů a mnoha firem bylo vyhlášeno výběrové řízení na zajištění vánočních a velikonočních slavností na Smíchově a to na 40. zasedání rady městské části Praha 5 konané dne 24.11.2009 jako řádné číslem usnesení číslo usnesení 40/1285/2009, do kterého se přihlásily 2 firmy. V.L.2001, s.r.o. a MVP agency s.r.o. Otevírání obálek bylo 18.1.2010.

 

„Překvapivě“ jedna z firem nedodržela zadávací podmínky a byla vyřazena (smlouvy a prohlášení nebylo podepsáno oprávněnou osobou). Je zvláštní, že firma, která se účastní takové zakázky, „omylem“ zapomene dokumenty podepsat.

 

Ve hře tedy zůstala firma V.L.2001, s.r.o. s nabídkou na provozování těchto trhů za cenu 11.272.000,- Kč vč. DPH. Opět připomínám, že za pronájem místa na pěší zóně Anděl dostala firma V.L.2001, s.r.o. zaplaceno ne naopak (jak by bylo možná jasné z logiky věci). Číslo smlouvy je 008/0/KMČ/10 uzavřená dne 9.3.2010.

 

Aby toho nebylo málo, přišly do módy farmářské trhy. Praha 5 tedy uzavřela se zmíněnou firmou dodatek, kde jí ještě přidala dalších 580.000 Kč vč. DPH. 

 

Kdo za tímto „lukrativním“ pronájmem stojí? Členové výběrové komise tenkrát byli: JUDr. M. Jančík, MBA, Ing. P. Horák, Mgr. L. Vávrová, Ph.D. V. Zapletal, M. Šesták, Bc. L. Herold, A. Kohout.

 

Co je na celé této akci zvláštní? Že vlastník (Praha 5) pronajímá nejlukrativnější místo v Praze firmě pro podnikání (výdělečnou činnost) a ještě jí za to zaplatí. Můžeme si alespoň myslet, že firmy které si stánky na zmíněných trzích pronajímaly, měly místa zdarma. Není tomu tak.

 

 

Cena za pronájem stánku na trzích se pohybuje do 1 500,- do 2 000,- Kč denně. Při průměrném počtu stánků 45 a průměrné ceny 1800,- Kč/stánek je výdělek 81 tis. Kč denně. Pokud spočítáme, že velikonoční a vánoční trhy jsou celkem 50 dnů + farmářské 35 dnů (35 týdnů v roce – každý pátek mimo zimní období) a uděláme součet tak nám vyjde 6.885.000 Kč ročně x 4 roky tj. 27.540.000 Kč. Celkový počet dnů je pouze odhad, může se měnit dle různých podmínek radnice.

 

Myslím si, že za cca 27,5 milionu za 4 roky by tyto trhy i se splněním podmínek Prahy 5 šlo organizovat. Praha 5 však firmě ještě darovala dalších 12 milionů a o důvodech se můžeme pouze dohadovat.

 

Jak je to nyní?

 

Dnešní radnice Prahy 5 v podstatě „šetří“. Trhy se organizují za částku 65 000,- Kč bez DPH ročně s uzavřenou smlouvu na 10 let. Vzhledem k výši částky „zakázky“ tentokrát nebyla vyhlášena veřejná zakázka, ale byla to zakázka malého rozsahu, kdy radnice oslovila několik firem. Již v zadávací dokumentaci je uvedena maximální cena veřejné zakázky na 740 000,- Kč bez DPH.

 

Firmy které se zakázky zúčastnily byly V.L.2001, s.r.o s částkou 739 000,- Kč, Lucky service, s.r.o s částkou 650 000,- Kč a FULLSERVICE, s.r.o která nabídla 700 000,- Kč.

 

Zakázku na 10 let vyhrála Lucky service a Rada městské části Praha 5 na zasedání č. 57/2001/2013 dne 3.12.2013 uzavření smlouvy odsouhlasila i když velmi těsným počtem hlasů. 4 hlasovali pro a 3 zastupitelé se zdrželi.

 

Ráda bych zde informovala, kdo tuto smlouvu schválil, ale na webu Prahy 5 není patrno, kdo se této konkrétní rady zúčastnil. Vidíme pouze, že 3 radní se zdrželi hlasování a jejich jména, ale kdo hlasoval pro, uvedeno není. Současný počet radních jsou 4 lidé.

 

Jak je patrno, tak ani dalších 10 let nedostane Praha 5 za pronájem pěší zóny na Andělu pro provozování trhů ani korunu, naopak si to zase obyvatelé Prahy 5 hezky zaplatí. Ale vlastně „šetříme“. Zdá se mi minimálně poněkud zvláštní, proč je smlouva uzavřena na 10 let, což zahrnuje až 3 volební období. Podmínky ve smlouvě jsou nastaveny tak, že je smlouva téměř nevypověditelná.

 

 

Jak to chodí na jiných městských částech Prahy?

 

Protože podmínky smluv na provozování trhů na Andělu mě mírně řečeno šokovaly, chtěla jsem vědět, zda to není v Praze standardem. Obeslala jsem tedy ještě pár podobně velkých městských částí. Zjistila jsem, že dalším kdo platí za organizaci trhů je Praha 4 (Na Pankráci).

 

Oproti tomu Praha 2, která má podobné místo (i když ne tak denně zalidněným) – Náměstí Míru si za pronájem tohoto náměstí pro velikonočí a vánoční trhy nechá zaplatit téměř milion korun ročně. Tak by to snad (alespoň podle mého názoru) mělo být.

 

——————————-

 

JUDr. Milan Jančík MBA – opět kandiduje do zastupitelstva Prahy 5 + do Senátu

Někteří bývalí i současní členové Rady Prahy 5 taktéž do zastupitelstva kandidují, i když pod jinými stranami, než byli původně zvoleni.

Pozn. Veškeré informace o Smlouvách zde uvedené jsou na základě ověřených údajů a vyžádaných dokumentů dle Zákona 106/1999 Sb.

 

ZDROJ: Nikol Syrovátková

 

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních našeho webu.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek (nákup dobrovolného předplatného), který nám společně pomůže Pravý prostor dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc září 2017: *****

Zdeněk Rychlý 200,- Kč, Jakub Malinovský 50,14 Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Katarina Peková 500,- Kč, Anonymní dárce 30 000,-, Josef Lasek 500,- Kč, Monika Dobruská 100,- Kč, Zdeňka Jindrová 100,- Kč, David Bezdek 150,- Kč, Václav Tykvart 200,- Kč

***** Celkem za měsíc: 32 300,14 Kč *****

Děkujeme!


§§§ Důležité upozornění: Diskuse pod články na Pravém prostoru reflektuje ústavní právo na svobodu slova a není v zásadě moderována. Každý diskutující tak nese osobní zodpovědnost za jím zveřejněné názory, které jsou někdy i v přímém rozporu s názory redakce, případně když nejsou relevantní se zněním zákona.§§§
Redakce
Sledujte PP
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (7 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
loading...
3 komentářů
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.