20.5.2014
Kategorie: Ekonomika

Proč nebudeme pracovat pro stát?

Sdílejte článek:

OD: PAVOL LUPTÁK 20|05|2014

 

Slovenská IT společnost Nethemba sepsala a publikovala na svých webových stránkách 9 důvodů proč nechtějí pracovat pro stát. Proč, když jim tak unikají kontrakty a finance? Nahlédněte s námi do zákulisí byrokracie státních zakázek …

 

 

Nepracujeme ( a nechceme pracovat ) pro stát a státní instituce. Důvody jsou jak ekonomické, tak etické a speciálně kvůli těm druhým nás velmi mrzí, že jsme toto oficiální rozhodnutí neudělali už dříve:

 

1. Stát nepokládáme za seriózního a rovnocenného partnera

Stát vynucuje své smlouvy z pozice síly a nejsme schopni se s ním dohodnout na oboustranně výhodném kompromisu. Stát sice argumentuje, že má oporu v zákonech, je ale zjevné, že uvedené zákony týkající se veřejných zakázek jsou napsané v jeho prospěch.

 

2. Veřejné zakázky ve státní sféře speciálně v oblasti IT jsou velmi zkorumpované

Naše nabídky byly v minulosti opakovaně zneužity jako ‚ krycí ‚ , aby bylo dosaženo minimální množství dodavatelů v souladu se zákonem . Většina státních tendrů končí v rukou pár politicky spřízněných firem, které si za nemalou provizi kontrahují další firmy, které to reálné udělají.

Toto chování pokládáme za vysoce demotivující a velmi neférové​​.

 

3. Veřejné zakázky jsou extrémně byrokratické

Je běžné, že státní instituce vyžaduje předložit řadu dokumentů od dalších státních institucí, které si nedokáže opatřit sama napřímo . Doba na dodání těchto dokumentů je mnohdy 30 dnů, přičemž doba na podání všech materiálů do veřejných zakázek je podstatně kratší , takže se to bez speciálního urgování a doprošování nedá stihnout ( a vzniká prostor pro úplatky / korupci ).

Byrokracie ve státní sféře je někdy tak dramatická , že ji dokáží ve veřejných zakázkách překonat jen největší a nejdražší firmy, takže se stát zcela připraví o cenově nejzajímavější nabídku menší firmy a vybere nakonec úplně nejdražší řešení . Stalo se nám, že naše náklady na vytvoření nabídky dosáhly objemu samotného státního projektu, který byl předmětem souteže .

Z tohoto důvodu vstupovat do veřejných zakázek je pro nás velmi neekonomické.

 

4. Stát se nechová ekonomicky

Souvisí to s tím, že státní úředníci na rozdíl od soukromých firem nerozhodují o svých vlastních penězích – jejich rozhodování je proto často velmi neekonomické, připouštějící neúměrný stupeň byrokracie.

Stát má “ neomezené zdroje “ na právníky , či připomínkování smluv. Soukromé firmy jsou ekonomicky motivovány dohodnout se rychle a pružně na oboustranně výhodné smlouvě, v opačném případě se to totiž na obou stranách může neúměrně prodražit. Stát musí následovat “ literu zákona “ a toto chování častokrát s ekonomickým rozhodnutím nemá nic společného.

Pro nás jako firmu je obtížné spolupracovat s byznys partnerem, který nemá ekonomickou motivaci se co nejrychleji a nejdříve dohodnout, protože má prakticky neomezené zdroje.

 

5. Veřejné zakázky nezohledňují reputaci dodavatelů

Často je kritériem hodnocení nabídek výhradně jen cena , a i ​​když ne , tak zadavatel prakticky nemá možnost hodnocení nabídek na základě reputace dodavatele ( což je mnohdy jediný důvod na základě kterého si soukromá firma vybírá jinou soukromou firmu ). Soutěže následně vyhrávají neznámé schránkové firmy bez reputace ( co se běžně děje i při projektech za miliony eur ! ). Zadavatel má sice možnost vyžádat si vysvětlení nízké ceny, jde ovšem pouze o formalitu, která těžko zabrání uzavření smlouvy.

Protože zohledňovat reputaci ve výběrovém řízení je velmi obtížné a státní instituce chce přesto konkrétního dodavatele, mnohdy veřejné zakázky skončí s velkými množstvím nesmyslných podmínek – například na vytvoření webové stránky státní instituce vyžaduje, aby to řídil člověk s Prince2 , analyzoval člověk s OMG UML, na bezpečnost dohlížel člověk s CISSP a grafiku navrhoval člověk s doktorským vzděláním. Všechna tato kritéria drasticky navyšují celkovou cenu projektu a v konečném důsledku stát jednoduchý projekt několikanásobně přeplatí .

Naše společnost nechce nijak participovat v jakémkoliv článku tohoto byrokratického procesu, který okrádá poplatníky.

 

6. Stát permanentně a vytrvale zhoršuje podnikatelské prostředí

A hází podnikatelům “ klacky pod nohy “ ( nejen IT firmám ), zvyšuje nebo zavádí nové daně, vynucuje nejrůznější odvody a poplatky a zvyšuje neúměrně byrokracii .

Pokud by náš libovolný byznys partner měnil dohodnuté smluvní podmínky tak často a v takovém rozsahu jako stát, tak s ním jako firma už dávno rozvážeme smlouvu.

 

 

 

7. Komunikace se státem je velmi neflexibilní a pomalá, nefunguje podávání stížností

Jsme svědky toho jak státní instituce neplní lhůty dané zákonem ( například při poskytování různých výpisů), přičemž samozřejmě nemají problém uvalit pokuty na občany a firmy, které se jakkoli opozdí ( například v placení DPH ) a zveřejňovat je na černých listinách. Podávání stížnosti je stejně byrokratické a častokrát končí v černé díře.

Toto chování ze strany státu vnímáme jako značně schizofrenní, znemožňující se účastnit veřejných zakázek.

 

8. Veřejně vystupujeme vůči neefektivnímu státnímu boji proti cyberzločinu a cyberterorizmu jakož i státním institucím dotovaných ze státního rozpočtu k tomu určených (více informací v našem blogu “ Pohled na IT bezpečnost a soukromí z pohledu ekonomického pragmatika nebo v anglické prezentaci ), které by se na volném trhu reálné neuživily a pokládáme je za zbytečné.

Pokládáme za eticky nekonzistentní kritizovat stát a současně pro něj pracovat.

 

9. Netolerujeme státem podporovanou digitální diktaturu

ESD uvedl kontroverzní „data retention “ zákon, který umožňuje celoplošné špehování všech občanů, za neslučitelný s Listinou základních práv EU. Na Slovensku tento zákon ale stále platí a byl schválen bez jakékoliv veřejné širší diskuse. Podobně před nedávnem státní instituce SIS podala zvrácený návrh k odposlechu jakékoliv šifrované komunikace.

 

Pokládáme za nemorální pracovat pro instituci , která stále toleruje , či dokonce z vlastních řad navrhuje zákonypodporující diktaturu.

 

Dokud sdílíte některé z našich hodnot a názorů, neváhejte se k nám přidat.

 

ZDROJ: nethemba.com

 

Nethemba je slovenská bezpečnostní IT společnost založená v roce 2007 specializující se primárně na bezpečnost webových aplikací a penetrační testy. Tvoří ji specialisté s dlouholetými zkušenostmi v oblasti bezpečnosti. Kromě širokého portfolia, které zahrnuje intranetové a lokální systémové audity, digitální forenzní analýzy, audity bezdrátových sítí a bezpečný návrh VoIP se Nethemba jako jediná na Slovensku a v Čechách věnuje bezpečnostním auditem RFID technologií a aktivnímu výzkumu v oblasti bezpečnosti, což demonstruje pravidelnými prezentacemi na konferencích po celém světě.

 

 

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních našeho webu.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže Pravý prostor dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc prosinec 2016: *****

Jaroslav Smrčina 300,- Kč, Vlastimil Kornas 666,- Kč, Zdeněk Kučera 303,- Kč, Zora Magyarová 474,73 Kč, Jan Procházka 500,- Kč

***** Celkem za měsíc: 2 243,73 Kč *****

Děkujeme!
Redakce
Sledujte PP
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (13 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
1 komentář
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.