26.9.2014
Kategorie: Ekonomika

Jak chutná osvěta?

Sdílejte článek:

OD: HELENA KRATZEROVÁ 26|09|2014

Přiznávám, že odpověď na tuto otázku neznám. Až dosud jsem se možná naivně domnívala, že se na oblibě (či neoblibě) pokrmů podílejí hlavně zrak, chuť a čich. Zřejmě jsem se mýlila. Pan ministr zemědělství Marian Jurečka totiž má zcela jiný názor. Ze všeho nejdůležitější je podle něj osvětová kampaň pro spotřebitele. Od října do Vánoc. Za „zanedbatelných“ 50 milionů korun.

 

 

Rozhodl se v ní apelovat na konzumenty, aby podporovali domácí producenty. Možná mu přitom trochu uniklo, že se koupěschopní a koupěchtiví obyvatelé řídí poněkud jinými kritérii. Kvalitou a cenovou dostupností. Tudíž dávají přednost výrobkům, které dokážou uspokojit jejich smysly a přitom neohrozí domácí rozpočet. Mezi nimi je bezesporu i české zboží. I když na druhé straně, jak přesvědčivě dokládá server Potraviny na pranýři, se nejednou ocitá v palbě kritiky kvůli pochybné jakosti a zjevnému nedodržování potravinářských norem.

 

 

Z vlastní zkušenosti mohu říci, že při nákupu příliš nezkoumám zemi původu. Jsem pragmatik. Volím (nejen v tomto případě) podle peněženky. S nedůvěrou sice přistupuji k bio produktům a farmářským trhům, které nezřídka slibují více než skutečně plní (s výjimkou zisku prodejcům), ale mnohým českým značkám zůstávám věrná. Na druhé straně se jiným vyhýbám jako čert kříži. Podezřele levný tovar ignoruji, zároveň odolávám koncentrovaným masážím a tlakům zájmových lobby. A k nim podle mého názoru bohužel patří i připravovaná propagandisticko-agitační kampaň (nebo módněji řečeno „píarová“ prezentace) z dílny současného ministra zemědělství.

 

Ostatně, obdobnou jsme již zažili. Jmenovala se Ryba domácí. Zvýšenou poptávku po kaprech, štikách, línech, amurech či dalších zástupcích zdejší vodní říše sice nepřinesla, nicméně slušná dávka zhotovitelů se na ní mohla docela dobře napakovat.

 

Protože jsem v podstatě skeptik, obávám se, že se dočkáme deja vu. Koneckonců, ani pan Marian Jurečka ve svém osvětovém tažení nemá sám jasno. Jak uvedl server iDnes, přiznal, že zatím nemá stanovený cíl, o kolik by jeho nová reklamní akce měla zvýšit prodej českých výrobků. Lze očekávat, že padesát milionů nejspíš znovu skončí v černé díře. Na metodu pokus-omyl je to však až příliš vysoká částka.

 

Chápu, že ruské odezvě na uvalené sankce, jež uzavřela tamější trh zemědělským produktům z celé EU, nelze nečinně přihlížet. Hrozba masivní záplavy zahraničních potravin na našem domácím trhu je zcela reálná. A strach z toho, že by mohly být kvalitnější i lacinější, je nasnadě. Úloha osvěty (a hlavně její efekt) je ale víc než diskutabilní. Spíš má dost trpkou příchuť.

 

ZDROJ: Helena Kratzerová

 

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních našeho webu.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek (nákup dobrovolného předplatného), který nám společně pomůže Pravý prostor dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc listopad 2017: *****

Jan Procházka 500,- Kč, Roman Foff 1000,- Kč, Jan Šedý 50,- Kč, Jiří Fridrich 100,- Kč, Václav Tykvart 200,- Kč, Jiří Záhumenský 50,- Kč, Tomáš Foldyna 998,40 Kč, David Bezděk 150,- Kč

***** Celkem za měsíc: 3 048,40 Kč *****

Děkujeme.


§§§ Důležité upozornění: Diskuse pod články na Pravém prostoru reflektuje ústavní právo na svobodu slova a není v zásadě moderována. Každý diskutující tak nese osobní zodpovědnost za jím zveřejněné názory, které jsou někdy i v přímém rozporu s názory redakce, případně když nejsou relevantní se zněním zákona.§§§
Redakce
Sledujte PP
Sdílejte článek:
Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (10 votes, average: 4,80 out of 5)
Loading...
6 komentářů
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.