brno
27.4.2018
Kategorie: Kultura a tipy

Čím je Ortel hudbě, tím je Frljić divadlu

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (16 votes, average: 4,56 out of 5)
Loading...
Sdílejte článek:

FRANTIŠEK SVOBODA

Jsou to necelé tři roky, co v Počátkách na Vysočině měl být (také) z prostředků města uspořádán hudební festival, jehož účastníkem měla být i skupina Ortel. Do boje ihned vytáhli dva senátoři, předseda Senátu Milan Štěch a senátor Václav Láska, který napsal starostovi dopis, v němž mimo jiné stálo: „Koncert je financován z prostředků města a politická odpovědnost za rozhodnutí tolerovat a financovat koncert této skupiny jde za Vámi.“ Požádal pak o to, aby akce byla zrušena.

Nikdo to za cenzuru či politické vměšování nepovažoval, slova o svobodě projevu nezazněla, žádné pohoršení to nevyvolalo, JeSuisOrtel se nekonalo, nikdo neříkal: „Počkejme, co zazpívají, nemůžeme soudit předem.“ Mohlo by se tedy zdát, že politická reprezentace je odpovědná za to, co se hraje na akcích, které podporuje z peněz daňových poplatníků, a má povinnost zasáhnout, kdykoliv to žádá dobrý mrav, a to předem, než se akce uskuteční. Zastupitelstvo v Počátkách tenkrát couvlo a veřejné peníze do tohoto koncertu nevložilo.

V Brně se má odehrát angažovaná levicová agitka, která je pro některé občany tím stejným, čím jsou pro ni texty skupiny Ortel. Když brněnský radní, podobně jako dříve senátor Láska požádal, aby město do tohoto „umění“ peníze nevkládalo, strhl se povyk o cenzuře, demokracii a nevměšování politiků do kultury. Takže až budou chtít příště v Počátkách uspořádat koncert Ortelu, mohou tak učinit bez obav, neboť manuál správných politických frází jim dodalo umělecké vedení brněnského festivalu Divadelní svět. Až příště senátor Láska bude psát do měst a obcí, ať neplatí z veřejných peněz kapelu Ortel, mohou radní odpovědět například takto:

„Je zcela legitimní, že současné umění vyvolává kontroverzi. Postoje tvůrců pak mohou vzbudit negativní emoce, to je ovšem, podle mne, znakem demokracie /…/ Dejme jim šanci souhlasit s tvůrci /…/ nebo s nimi třeba posléze vášnivě nesouhlasit. Dejme jim šanci toto dílo ignorovat, nebo je se zájmem zhlédnout. Dejme jim ale hlavně prostor vytvořit si vlastní názor” (ředitel Národního divadla v Brně Martin Glaser), „Kultura musí být nezávislá na názorech aktuálního politického vedení. Snahy o zakázání /…/ nepatří do vyspělé liberální demokracie“ (náměstek primátora města Brna pro kulturu Matěj Hollan).

V Brně se hrají představení režiséra, jehož umění lze kupodivu velmi přesně popsat slovy a obraty, které se používají v popisu produkce skupiny Ortel:

„Latentní hraní na strunu náboženské nesnášenlivosti je vnímáno jako laciné a trapné. Inscenace se často nesou ve smyslu nenávisti vůči některým skupinám osob, jsou považované za silně ideologické, jedná se o pseudoposelství, jež si dává záležet, aby se vešlo do zákonných mezí. Výsledkem je nesourodá a nevyrovnaná směs. Úspěchů /…/ si opakovaně všímala média, vyvolaly společenský rozruch i kritiku.“

Ale funguje to i obráceně – popis produkce skupiny Ortel můžeme popsat frázemi, které jsou věnovány Frljičovi:

„Ortel pravidelně strhává pozornost a šokuje obecenstvo svými radikálními texty. Je to sice extrémní poloha umění, avšak zároveň je legitimní součástí evropského hudební produkce. Ortel zpochybňuje nejen situaci ve světě, zpochybňuje Evropu jako celek, její exkluzivitu a izolaci zároveň. Klade divákům řadu nepříjemných otázek.“ Autor textů vysvětluje: „V otázce islámu se věnuje fenoménu idealizování. Pojem muslima používat mohu, je to moje právo jej takto použít. Musíme rozlišovat mezi symbolem a skutečnou postavou. Cokoli se zpívá na pódium, stává se symbolem, je to proces fikcionalizace. Postava ve zpívaném textu má jiný význam než ta skutečná. … Co se týká toho, co chci texty svých písní sdělit, je pro mne důležitý především neustálý a důsledný důraz na to, že hudba může být stále společensky důležitá, že umí apelovat a promlouvat do dění ve společnosti a myšlení lidí v ní. Žijeme v extrémní době a ta si vyžaduje extrémní jazyk“

Inu, když dva dělají totéž – je to totéž. Čím je Ortel hudbě, tím je Frjlić divadlu. Snad aby Václav Láska sedl k psacímu stroji a připomněl brněnským radním politickou odpovědnost za rozhodnutí tolerovat a financovat představení plné protikřesťanských narážek, tak jako dříve protestoval proti textům plným protimuslimských narážek. Nám ostatním jistě pomůže cenná rada Erika Taberyho, mířená – jak jinak – na skupinu Ortel: „Každý stojí před volbou, jestli zůstane mlčet a schová se do klidné zóny, nebo jestli bude dávat jasně najevo, co je pro něj přijatelné a co ne.“

 

Autor: František Svoboda

Redakce
Sledujte PP

Redakce

Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.

S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přes PayPal nebo příkazem na účet: 4221012329/0800
(Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX)

***** Příspěvky čtenářů za měsíc květen 2018: *****

Věra Vladyková 1000,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, ing. Věroslav Olič 603,- Kč, Vít Fortelka 500,- Kč, Leoš Richter 1000,- Kč, Robert Schlesinger 300,- Kč, Jan Bezděk 2000,- Kč, Pavel Klement 200,- Kč, Milan Černý 500,- Kč, Martin Pavlíček 850,- Kč, Jan Vojtěch 500,- Kč, David Bezděk 150,- Kč, Zdeněk Svoboda 200,- Kč, Jiří Dobruský 100,- Kč, Václav Tykvart 200,- Kč

Celkem za měsíc: 8 503,00 Kč
Vybráno 24.29%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.
Redakce
Sledujte PP
Sdílejte článek:
politicon-banner
36 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
 
Proč potřebuje Pravý prostor Vaši podporu? Více informací ZDE
Hello. Add your message here.